C

Cajza

Vi har precis börjat med hösilage (har tidigare haft "vanligt" hö) men ungefär hur många kilo ska man öka med eller ska man ge lika mycket hösom hösilage? :confused:

Sv: Hösilage

Du måste veta Torrsubstansen i hösilaget. Är det 50% så är hälften vatten. Är det 60% så är 40% vatten osv.

För att få samma ts-mängd som hö måste du veta ts-halten. Det är viktigt, eftersom hästen måste ha minst 1-1,5 kg ts/100 kg häst för att inte magen ska paja.

Näringsmässigt går det inte att svara på frågan utan att ha en analys på grovfodret.

TS-halten kan du ta reda på med en mikro och en digitalvåg.

Men du måste som redan sagts ju veta näringsvärden med, och när du analyserar får du veta TS med.

Hur går man tillväga rent praktiskt om man vill ta reda på TS-halten i hösilage med hjälp av micro?

Du behöver en micro, en bunke, en digital våg och lite tid.

Ta och väg upp exakt 100 gram silage i bunken (obs det ska vara 100 gram silage, inte 100 gram silage + bunke, utan ändera har du tarerfunktion, eller så får du väga bunken separat och sen lägga på 100 gram silage).

Ställ den i mikron och kör mikron. OBS det tar väldigt lätt eld, så kör korta stunder i mikron, öppna och låta ånga ur och svalna lite. Jag brukar köra 10 - 15 sekunder åt gången. Lämna det inte för att gå på toa/svara i telefon/titta vad barnen vill/göra ngt annat.

Väg silaget igen liten nu och då, när det slutar öka i vikt och är knastertorrt, då har du TS-halten.

T ex om du väger upp 100 gr silage, och när det slutar minska i vikt fast du kört det flera svängar till i mikron väger det 62 gram, då är TS-halten 62%. Den vikt som gått förlorad är vatten.

Dock det ersätter inte vanlig analys då man på det där sättet enbart vet TS. Men bra för att veta hur mkt TS man ger tills analysen kommer, och om man känner att balarna är blötare/torrare än analysen säger.

Och jag torkade i vanlig ugn en gång. Tog en jäkla tid. Då skulle man ta exakt 1 kg ensilage och torka på svag värme tills det blev knastertorrt, och därmed väga. Man kan inte torka 1 kg på en gång, utan får ta i omgångar...därav det tog lite tid.

Man kan ju ta vilken vikt man vill. Fast man slipper "räkna" om man tar 100g eller 1kg.
Jag jobbade ett tag på lab där vi tog många torrhalter på en dag (ej foder).
Man nollställde vågen, satte dit en aluminiumform o skrev upp vikten x.
Nollställde vågen med formen på o vägde upp ca 0,6 g prov. Noterade vikten på provet y.
Torkade i ugn.
Nollställde vågen och vägde form + torrt prov z.
z minus x = torrvikten på provet q.
q dividerat med y ger torrhalten i decimal. 0,5 är 50%. 0,37 är 37% osv
// Linda

Visserligen, men för en som aldrig sysslat med sånt här, så är det ju enklast förklarat 1 kg i ugnen och torka. Detta var många, många år sedan, och det var SLU tror jag som upplyste om det. Microtorkning hade jag inte läst om då, utan det har jag läst på senare år att folk gör.

Absolut är det lättast att väga upp 1kg om man vill slippa räkna.
Jag tänkte bara som allmän info säga att man kan räkna på det.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18