clubman

Trådstartare
En tanke om hösilage...min häst är nog lite känslig mot hösilage. Jag trodde att hon skulle bli mer lös av blött hösilage än av torrt...då hon funkar bra på hö har jag haft henne på det tills nu då jag flyttade till ett stall där hösilage ingår...tänkte att jag testar då de hade ett torrt och fint hösilage...första veckorna gick ju allt bra. Hon åt till och med av ett blötare hösilage då de hade missat att kolla vilka balar som var blöta och vilka som var torra...inga lösa högar!! var till och med bättre än när hon åt hö!! men nu är det torra balar igen och nu är hon lite lösare i magen igen.. inte jättelös för då hade jag gått över till hö direkt utan mer att det inte är fasta torra bollar... vad kan detta bero på att hon är bättre i magen på det blöta??? Några bra ideer?? Hon får foderjäst och linfröolja...

Sv: Hösilage

Det kan bero på flera saker att hon är dålig i magen.

Dels upprepade foderbyten, är inte lyckat att blanda torrt och blött hipp som happ. Dels på att torrt hösilage innebär en större risk att den hygieniska kvaliten är sämre.

Så, kan bero på täta foderbyten och/eller sämre hygienisk kvalitet på det blöta.

Det finns givetvis enstaka individer som av annan anledninga reagerar på t ex blött silage, men de studier som gjorts påvisar INGEN skillnad på magen med blött, dvs att de skulle bli lösare eller ens ha mer vatten med avföringen vid blött silage. Oftast beror lös mage i samband med blött silage på för snabbt foder byta och/eller ffa på att man gett för lite TS. Givan måste ju ökas när det är blött.

Nu är det ju så att hon var BÄTTRE i magen av det blöta och givetvis gav jag ju mer då det var blött...Det torra är kanske av sämre kvalite så det är därför hon blir lösare...Och jag vet ju inte om balarna kommer från samma skörd så absolut kan det ju bero på "foderbyten"...

Jo jag vet att hon var bättre, men just det jag menade, att hon var sämre i magen på det torra kan dels bero på foderbyten (som blev för mycket tillslut), eller på att det torra är av sämre hygienisk kvalitet än det blöta.

(Sen finns givetvis möjligheten att den lösa magen beror på något annat med såklart). Det allmänna om blött var mer som svar på att du trott hon skulle bli mer lös av blött, att generellt blir de inte det om de bara får tillräckligt med TS. Vilket du ju själv märkte, hon var trots farhågorna jättefin i magen på blött silage =)

Om magen nu inte beror på något helt annat (typ äter halvruttet gräs i hagen och sådant) tror jag du har svaret i hygienisk kvalitet i första hand och foderbyten i andra. Hon var bättre på blött silage än hö tom. Silage är lättare hålla den hygieniska kvaliten på lagring igenom. Hö är klurigare, det kan vara superfint när det tas in/köps in, men sen försämras under lagring på skullen, iom att det utsätts för luft, luftfuktighet etc, och är det dåligt i ena änden av partiet kan det sprida sig.

Silage är under förutsättning att det var okej när det balades, och plasten är hel, lagringsstabilt. Dvs man behöver inte om ovanstående är uppfyllda vara orolig det ska försämras på lagring under säsongen. Dock då som sagt torrt silage är mer vanskligt.

Så, hon kanske är en känslig dam för hygienisk kvalitet (som ju tyvärr är svårt att säkert avgöra utan analys), och reagerade en liten aning även på hö just pga skiftande hygienisk kvalitet, och på torrt silage pga hygieniska kvaliten där med - men det blöta var dels bättre och dels jämnare hygienisk kvalitet?

(och för att ingen ska gå i taket, så givetvis kan hö och torrt hösilage ha perfekt hygienisk kvalitet, och blött silage ha tveksam/dålig dito. Men generellt så är det ju som ovan)

Tack så mycket för ditt svar!! =) Jo visst är hon en känslig dam! Det har du helt rätt i! Jag kunde tycka att en höbal var väldigt grön och fin och kände inte någon konstig lukt av mögel eller dylikt och ändå så vägrade hon äta av just den balen...när jag sen tog av en annan bal så åt hon glatt!! Fick slänga 3-4 balar per hämtomgång för hon var "kräsen"....
Men annars är det nog samma tankar jag har, att det blivit lite mycket byten och att det torra inte är helt hundra tyvärr..halvruttet gräs kommer hon inte åt då hon går i grushage! Men det som slog mig härom dagen var att det sticker upp lite buskar eller rättare sagt rester av buskar längs kanten som hon gnagt på...har ju ingen aning om vad det är för buskar i heller...nu ska hon snart flyttas till en annan hage så får vi se vad som händer med magen!! =)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar