Sv: Hösilage vs hö
FÅng orsakas ju av för stor mängd lättsmälta (dvs vattenlösliga) kolhydrater. Teoretiskt sett tänker jag då att eftersom ensilage är blötare än hö så ligger de vattenlösliga kolhydraterna mer "fria" i ensilaget än i hö. Eftersom höet måste blötas upp något innan de vattenlösliga kolhydraterna blir åtkomliga. Det kan då i så fall vara så att hästen för för mycket lättillgängliga kolhydrater på en gång vilket då i så fall kan orsaka fång. Hö är lite mer svårsmält än ensilage och minskar kanske därför risken något. Men att ensilage har någon jättestor påverkan när det gäller fång jämfört med hö tror jag egentligen inte.
Men det arbetet jag länkade till visar att det bryts ner på samma sätt oavsett om det är från hö, ensilage eller hösilage.
Det står också att mängden WSC i ensilage är mindre än i hö. Detta pga fruktan och sukros först bryts ner på olika sätt till fruktos och glukos och dessa sedan fermenteras av bakterier till organiska syror som mjölksyra, ättikssyra. De fick inte riktigt det resultatet i sin undersökning vilket de förklarar i texten. Sedan framgår det också att det inte blev någon skillnad i tarmvätskan när det gällde innehåll av WSC för när hästarna ätit av olika foder.
Jag förstår hur du menar.
Sedan finns det väl olika teorier om hur dessa kolhydrater ger upphov till fång?
En är ju att de rinner igenom för snabbt och hamnar i grovtarmen där de då ställer till med en massa oreda.
Av de som finns i gräs så kan väl detta bara gälla glukos, fruktos, sukros. Men jag kan tycka att de borde hinna tas upp före grovtarmen i vilket fall som.
När det gäller fruktanerna så borde de väl hinnna lösas ut ur fodret före grovtarmen oavsett om det är ensilage eller hö? Nu visade detta försök att fruktanerna spjälkades tidigare gnm hydrolys och av bakterier. Fruktan är ju knepigt eftersom det finns olika slags fruktaner i olika gräs.
Men om man har en insulinresistent häst kan jag tycka att det borde spela roll hur pass lättillgängliga de enkla och sammansatta sockerarterna är så som du skriver.
Detta blev nog helsnurrigt. Hoppas att ngn förstår vad jag menar. Jag tycker att det är fysiologi är oerhört fascinerande men jag kommer nog aldrig att förstå detta. Ditt inlägg rubbade mina tankar - jag tyckte att jag greppade det bättre innan jag läste det. Men det gör inget. Men som jag ofta skriver: Det finns andra här som kan detta bättre.