Hösilage vs hö

Tinen

Trådstartare
Skulle behöva lite råd här. Kan börja med att säga att jag redan har sökt i forumen men inte hittat svar på det jag redan "vet".

Är det någon här som vet om det är bevisat att hösilage har lättare att framkalla fång?

Jag tillhör väl den kategorin som är mycket skeptisk till detta foder och skulle vilja få alla synpunkter, både goda och dåliga!

Varken hö eller hösilage är ju "naturligt", men vanligt hö känns ju mycket närmare naturen än det "konserverade" hösilaget. Hur påverkar egentligen "konserveringen" matsmältningen och diverse hos hästen och hur mycket kostar det att vaccinera mot botulism?

Tack :bow:

Sv: Hösilage vs hö

Hej!
Jag har inte riktigt ngt svar på din fråga och du har kanske redan läst detta arbetet. Det "bevisar" egentligen motsatsen dvs att ensilage inte påverkar matspjälkningen på ngt negativt sätt.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=886057&page=14

Jag är inte överrens med min dator för tillfället (den öppnar alla sidor på ngt konstigt sätt) så jag fick länka till en annan tråd där denna finns länkad. det är alltså länken i nr 261 jag menar.

Jag har funderat en hel del på detta själv. Jag vet inte om ensilage är så mkt mer onaturligt för en häst än hö. Det är ju ändå ganska surt i stora delar av hästen matspjälkningssystem. Jag vet att många hävdar att ensilage ökar fångrisken men jag undra om det inte handlar mer om hanteringen av fodret. Detta både när det gäller själva "tillverkningen" av balarna och också sedan när de väl är öppnade. men det är vad jag tror inte vad jag vet.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Har skumläst igenom artikeln som var mycket intressant!

Precis som du skriver så är det förmodligen mest hanteringen av ensilaget/hösilaget som kanske är anledningen till den något ökade risken för fång (om nu så är fallet).
Men dessvärre kan man ju inte förbise att hanteringen av fodret är "knepigt". Det är många som inte byter balar så ofta som man ska eftersom "det ser fortfarande fin ut".

Ang. pH så är det ju surt i magsäcken och så, jag tänkte mer på vägen ner. Foderstrupe och magsäcken ovan Margo plicata.

Jag är inte så insatt i vad man egentligen ger hästen när man ger den hösilage/ensilage vilket gör att jag känner mig så skeptisk till att använda detta foder.
Men känner också att jag inte vill förkasta det eftersom jag själv vet att jag inte kan tillräckligt mycket för att säga att hö är bättre för hästen...

Hur pass vanligt är det egentligen att man botulismvaccinerar om man fodrar med hösilage?

Det var ett tag sedan jag läste den själv. Men vad jag förstår så visar den att alla tre fodren bryts ner på samma sätt dvs matspjälkningen påverkas nog inte av fodersort. Den enda skillnaden som jag kan se är just att surhetsgraden skiljer sig åt. Det var ju visserligen inte så stor skillnad mellan hö och hösilage men ändå. Jag vet inte hur stor buffertkapaciteten är i systemet dvs hur känslig hästen är för foder med olika pHvärde. Det hade varit intressant att se pH värdet på olika ställen i mage/tarm men jag kan inte hitta dem och har för mig att det inte finns med.

Jag vet inte om jag tycker att hösilage är mer onaturligt för hästen än hö. Det är ju på ngt sätt färskare än hö och hästarna tycker jättemkt om det, i alla fall våra hästar. Det finns nackdelar med hö också. Jag tänker på damm, mögel och hosthästar. Mögel kanske inte heller är bra med tanke på fång - det är väl giftigt?

Vi ger våra hästar hösilage under den kalla delen av vintern (eller i alla fall den minst varma). Vi köper från samma bonde varje år och det är alltid bra kvalitet på det. Vi har endast fått en bal på flera år som varit dålig. Då fick vi en ny på en gång. Men en del som ger ensilage/hösilage ger sådant som luktar mycket märkligt. Det ska inte heller vara bra att ställa en bal direkt på marken så att de drar ner det i jorden.
Jag vet inte hur pass vanligt det är att man vaccinerar.

Jag tvingades byta till hösilage förra vintern ett tag efter det att min häst hade haft fång. Det fanns bara det eller mögliga höbalar att välja på. Men det märktes inte ngt på henne. Ett enda ex säger naturligtvis inte så mkt.

bra att veta att det funkade för din häst som haft fång :bow:

Det jag är mest rädd för är risken att hösilaget är dåligt utan att folk ser det. Bakterietillväxten alltså!
Jo, mögel och damm i hö har man ju erfarenehter av tyvärr. och om höet är så fåligt att det är mögligt skulle jag aldrig i livet fodra av det. Om höet är jättefint i övrigt, men dammit p.g.a. att det är för torrt brukar jag vara noga med att skaka upp det och blötlägga det några minuter innan hästen får det. Det har funkat på alla hästar med lindriga hostproblem jag haft att göra emd i varje fall.

Jag är bara lite skeptisk till att man låter en rundbal stå ute på gårdsplanen, öppnad.. och sen tar högaffel därifrån och slänger in i hagarna.. Asså, att balen står öppnad där flera dagar utan skydd för vind och våg.
Vad tror du?

Det jag är mest rädd för är risken att hösilaget är dåligt utan att folk ser det. Bakterietillväxten alltså!

Om höet är jättefint i övrigt, men dammit p.g.a. att det är för torrt brukar jag vara noga med att skaka upp det och blötlägga det några minuter innan hästen får det. Det har funkat på alla hästar med lindriga hostproblem jag haft att göra emd i varje fall.

Jag är bara lite skeptisk till att man låter en rundbal stå ute på gårdsplanen, öppnad.. och sen tar högaffel därifrån och slänger in i hagarna.. Asså, att balen står öppnad där flera dagar utan skydd för vind och våg.
Vad tror du?

Visst är det otäckt med att hösilaget kan vara dåligt. Jag vet att det kan vara det utan att man märker det.

Det kan ju hö också vara. Vi som har haft så jobbiga vintrar här de senaste två åren i skåne har haft problem med det. Förra vintern (inte den senaste) fick vi massor av hö förstört pga all fukt. Denna vintern var det lite bättre väder plus att jag gjorde efter konstens alla regler så höet klarade sig. Men ibland tycker jag att det är svårt att veta varför ett hö är lite dammigt.
Jag brukar också skaka det och ibland blötlägga det eftersom vi har en hosthäst. Fast han klarade att äta höet som det var i vintras.

De senaste två vintrarna har vi haft ensilagebalen utomhus. Jag har haft plast runt den även om jag har läst här att man inte ska ha det för då blir den lättare förstörd. Våra balar har klarat sig bra. Det tycker i alla fall jag. Det är nog inte bra att låta den stå så det regnar i den. Jag antar att det bästa är om man har den under tak. Sedan tror jag att man ska vara försiktig när det blir varmt. Vi har bara ensilage när det är ganska kallt annars tycker jag att balarna blir dålig snabbt. Jag har sett de här omkring som precis har slutat med det och det har varit varmt länge!

Detta är mina erfarenheter av att ha fodrat med ensilage under ca tolv vintrar. Jag tror att det är viktigt att man får tag i balar från någon som är bra på att göra ensilage. Vad jag förstår är det mkt som måste stämma ex rätt ts, hur mkt det har vänts på fältet(?), hur hårt de packas(?), hur länge de ligger innan de plastas, att det inte kommer regn på dem innan plastningen, kanske hur mkt plast? osv. Detta är inte jag bra på men jag kan jämföra de ställen som vi har köpt från.

Detta är mina erfarenheter av att ha fodrat med ensilage under ca tolv vintrar. Jag tror att det är viktigt att man får tag i balar från någon som är bra på att göra ensilage. Vad jag förstår är det mkt som måste stämma ex rätt ts, hur mkt det har vänts på fältet(?), hur hårt de packas(?), hur länge de ligger innan de plastas, att det inte kommer regn på dem innan plastningen, kanske hur mkt plast? osv. Detta är inte jag bra på men jag kan jämföra de ställen som vi har köpt från.

Håller med dig till 100 %. Har köpt från flera olika bönder innan vi hittade rätt. Jösses vilken skillnad det kan vara. Senaste tre åren har vi haft ett fantastiskt hösilage, och inte en enda möglig boll (på ca 300 bollar)!

det jag vet och har läst om hösialge så har jag förstått att E- vitaminerna förstörs vid konseerveringen, men att hösilage innehåller mer A- vitamin än hö, som ju annars blir förstört i solen. Fast hö innehåller väl då oxå mer D-vitamin...

Vi fodrar med hösilage i vårt stall och jag tkr det känns mkt fräschare än höet som finns, det är inte alls lika dammigt och jag inbillar mej att hästar tkr det är godare. Min häst älskar det iaf, det är bättre än betfor ;) Nackdelar är väl att det kan bli förstört ganska fort på sommarn, och att vissa balar blir mögliga.

Har några sidor här har inte läst alla men de hjälper nog lite iaf :)

http://ex-epsilon.slu.se/archive/000...1/ExjobbJM.pdf

http://fou.sjv.se/fou/sok_detalj_delredo.lasso?id=5755

http://fou.sjv.se/fou/sok_detalj_delredo.lasso?id=3938

http://ex-epsilon.slu.se/archive/000...te_54_hela.pdf

http://www.njv.slu.se/eko/Nytt-eko206.pdf

Jag har alltså förstått att inte alla fånghästägare hellre ger hö. Det gör inte jag i alla fall.
Vet du varför de väljer att ge hö i stället? Det hade varit intressant att veta.

Jag har valt hö före silage (vi får välja i stallet) till min lättfödda fånghäst, men det är bara för att vårt hö har haft lägre energiinnehåll än silaget per kg TS. För att kunna ge så mycket grovfoder som möjligt har det alltså varit bättre att ge hö + lusern än att ge enbart silage.

Väntar med spänning på årets skördar. :d

För att förtydliga: Jag är alltså rädd för att övergöda henne och därmed öka risken för fång igen.

Jag har alltså förstått att inte alla fånghästägare hellre ger hö. Det gör inte jag i alla fall.
Vet du varför de väljer att ge hö i stället? Det hade varit intressant att veta.
FÅng orsakas ju av för stor mängd lättsmälta (dvs vattenlösliga) kolhydrater. Teoretiskt sett tänker jag då att eftersom ensilage är blötare än hö så ligger de vattenlösliga kolhydraterna mer "fria" i ensilaget än i hö. Eftersom höet måste blötas upp något innan de vattenlösliga kolhydraterna blir åtkomliga. Det kan då i så fall vara så att hästen för för mycket lättillgängliga kolhydrater på en gång vilket då i så fall kan orsaka fång. Hö är lite mer svårsmält än ensilage och minskar kanske därför risken något. Men att ensilage har någon jättestor påverkan när det gäller fång jämfört med hö tror jag egentligen inte.

Till TS:Annars är ensilage ett alldeles utmärkt foder om de hanteras på rätt sätt. Dessutom är det lättare att lagra. Risken är dock att man upptäcker att balen är dålig när man kommit in en bit i balen, och då kan det vara för sent. En höbal som är dålig ser och känner man direkt och kan därför slänga den balen redan innan man utfodrat med den. Så det är plus och minus med båda. Själv skulle jag starkt överväga att utfodra med ensilage om jag hade tillräckligt många hästar för att kunna göra slut på balen inom ett par dagar. Nu har jag inte tillräckligt många hästar för det (och har ingen lust att betala så mycket som småbalar på ca 50-100kg här omkring kostar) Så då blir det hö för min del istället.

Senast ändrad:

Intressant artikel.. Jag tror att det mer är hanteringen av hösilaget som är boven i dramat. I och med att utfodringen ofta sker utomhus i stora balar blir det massa gammalt foder liggande som hästarna petar i sig. Och sedan blir ju tillgången på foder en annan. Vad jag har sett så är vissa hästar känsliga och får diarre, dels pga av den fria tillgången (glupska hästar:eek:)och kanske dels pga av att fodret är mkt blötare. Dålig mage är ju i sig en varningsklocka på fånghästar, men som sagt, detta är bara mina betraktelser. Min kompis fånghäst står numera på en hö- och halmfoderstat, efter att ha fått fång varje gång han ätit hösilage. Som sagt, det kan ju vara hanteringen, men vi tror snarare att han är för matglad. Det började med kolik och sedan fång. Och denna häst äter KONSTANT tills maten är slut. Numera får han senslaget hö och ägaren låter honom inte gå med fri tillgång utan fodrar strikt enl. foderstat och han har inte varit sjuk sedan dess:idea:

Tror du har en poäng där. Fångkänsliga hästar kan man ju blötlägga höet i 10-20 min för att frigöra de vattenlösliga kolhydraterna.

OOps, detta var kommentar till alagnjus inlägg...

FÅng orsakas ju av för stor mängd lättsmälta (dvs vattenlösliga) kolhydrater. Teoretiskt sett tänker jag då att eftersom ensilage är blötare än hö så ligger de vattenlösliga kolhydraterna mer "fria" i ensilaget än i hö. Eftersom höet måste blötas upp något innan de vattenlösliga kolhydraterna blir åtkomliga. Det kan då i så fall vara så att hästen för för mycket lättillgängliga kolhydrater på en gång vilket då i så fall kan orsaka fång. Hö är lite mer svårsmält än ensilage och minskar kanske därför risken något. Men att ensilage har någon jättestor påverkan när det gäller fång jämfört med hö tror jag egentligen inte.

Men det arbetet jag länkade till visar att det bryts ner på samma sätt oavsett om det är från hö, ensilage eller hösilage.
Det står också att mängden WSC i ensilage är mindre än i hö. Detta pga fruktan och sukros först bryts ner på olika sätt till fruktos och glukos och dessa sedan fermenteras av bakterier till organiska syror som mjölksyra, ättikssyra. De fick inte riktigt det resultatet i sin undersökning vilket de förklarar i texten. Sedan framgår det också att det inte blev någon skillnad i tarmvätskan när det gällde innehåll av WSC för när hästarna ätit av olika foder.

Jag förstår hur du menar.
Sedan finns det väl olika teorier om hur dessa kolhydrater ger upphov till fång?
En är ju att de rinner igenom för snabbt och hamnar i grovtarmen där de då ställer till med en massa oreda.
Av de som finns i gräs så kan väl detta bara gälla glukos, fruktos, sukros. Men jag kan tycka att de borde hinna tas upp före grovtarmen i vilket fall som.
När det gäller fruktanerna så borde de väl hinnna lösas ut ur fodret före grovtarmen oavsett om det är ensilage eller hö? Nu visade detta försök att fruktanerna spjälkades tidigare gnm hydrolys och av bakterier. Fruktan är ju knepigt eftersom det finns olika slags fruktaner i olika gräs.

Men om man har en insulinresistent häst kan jag tycka att det borde spela roll hur pass lättillgängliga de enkla och sammansatta sockerarterna är så som du skriver.

Detta blev nog helsnurrigt. Hoppas att ngn förstår vad jag menar. Jag tycker att det är fysiologi är oerhört fascinerande men jag kommer nog aldrig att förstå detta. Ditt inlägg rubbade mina tankar - jag tyckte att jag greppade det bättre innan jag läste det. Men det gör inget. Men som jag ofta skriver: Det finns andra här som kan detta bättre.

Senast ändrad:

Tryggt att du iaf har goda erfarenheter. Men du har alltså valt att inte vaccinera dina hästar mot botulism?

Tack för länkarna. Ska försöka läsa dem här ikväll om jag hinner.
Hur gör ni i erat stall, vaccinerar ni där? Ständigt samma tjatiga fråga.. :angel:

Precis. Om hösilaget är bra och fint och man är SÄKER på det så är jag egentligen inte så skeptisk.. Men just den här osäkerheten.. Och särskilt nu på sommaren då.
Min häst är nämligen uthyrd där det fodras med hösilage, fodervärden har frågat om det är ok och jag har inte sagt att det inte är det. Men vet att de tydligen haft problem med bete (torka) och stödfodrar därför fortfarande med det. I dessa tider gör det mig lite skeptiskt... tror att balen abra står utanför stallet med plast över som läggs på och av innan/efter varje utfodring...

Jag har valt att inte göra det. Vi fodrar med ganska torrt hösilage och jag har förstått det som att risken för botulism är liten om man gör det. Risken är ganska liten i vilket fall som helst. Men jag vet egentligen inte hur pass bra val det är.

Men jag är mer tveksam till att fodra med det nu under sommaren. Det är nog inte ngn bra ide att ha plast över den då. Det blir för varmt när solen lyser på den. Nu hade jag mörk pressening över men ändå. Men de gör kanske av med den snabbt? Eller det är kanske inte så varmt ute?

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·
H
Foder & Strö Jag har bytt stall på min häst och på det nya stället ingår foder och strö, men det är hösilage som ingår och min häst har tidigare ätit...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: marti130
·
B
Foder & Strö Ja detta är juh konstigt egentligen.. låt oss säga att jag kan välja mellan hö och hösilage, värdena per kg TS är exakt likadana...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: Stall Olitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31