Hösilage värden...

P

pollan

Ni som är bra på detta.. vi har fått nytt hösilage i stallet och undrar hur värderna på detta är då jag har 0 koll på värden och sånt!
Så tycker ni att det är för mkt/lite av ngt eller alledes lagom?

TS : 78.2 %
Rå Protein : 146 g/kg TS
Smältbart rå protein häst : 83 g/kg vara
Energi häst : 7.7 MJ vara
Ca : 8.1 g/kg TS
P : 3.8 g/kg TS
Mg: 2.0 g/kg TS

ev kanske lite knasiga förkortningar när jag skrev av värderna i stallet... men hoppas att det blir rätt.. säg till annars ;)

Sv: Hösilage värden...

Oj rent spontant ser det ut som MYCKET av det mesta! :idea:

Energinivån är dock normal, för högpresterande häst lite för låg.
Proteinmängden är hög. Kvoten (gram protein per MJ) är nästan 11!! (önskvärt är runt 6-8)
Skulle passa bra att "späda" ut den med halm och/eller om man ska ge kraftfoder så bara nåt energirikt med så lite protein som möjligt (olja, betfor).

aha ok! bör kanske tillägga att hästen är väldigt lättfödd och går 140 hoppning ..
hans kraftfoder värden är såhär :

Smältbar energi MJ/kg: 12,5

Protein/kg 165 g
Fett/kg 58 g
Växttråd/kg 80 g
Aska/kg 100 g
Vit. A iu/kg 37,000
Vit.B iu/kg 3,700
Vit.E iu/kg 900

Den får även betfor

aha ok! bör kanske tillägga att hästen är väldigt lättfödd och går 140 hoppning ..
hans kraftfoder värden är såhär :

Smältbar energi MJ/kg: 12,5

Protein/kg 165 g
Fett/kg 58 g
Växttråd/kg 80 g
Aska/kg 100 g
Vit. A iu/kg 37,000
Vit.B iu/kg 3,700
Vit.E iu/kg 900

Den får även betfor

Men jösses, varför i hela friden ger du en lättfödd häst ett sånt kraftigt foder och dessutom betfor på det?!?!?? :confused:

Det där kraftfodret passar sig inte ALLS till ditt grovfoder.

det är ett diet foder man bara ger typ 1.5 kg av... han blir tjock av annat krafftfoder

Betfor får han kanske bara 3 dl av för att han gillar det och att jag vtycker magen mår bra av det

Om vi skall byta hösilage då om det ej passar ihop unjefär vad för värden skulle de ligga på då för att passa till krafftfodret?
1000 tack för att du är så snäll och svarar! :bow:

t är ett diet foder man bara ger typ 1.5 kg av... han blir tjock av annat krafftfoder

Hur sjutton kan det där kallas för DIET foder när det har 12,5MJ och 165g smbrp?!? Du kanske har uppgett fel värden?!

Varför använder du detta foder?? Jag fattar inte. Det passar inte till en lättfödd häst oavsett vad du har grovfoder typ.

Ska hästen bantas eller gå på diet så är det bästa att skaffa ett bra grovfoder, med lågt energi och en kvot på runt 6 och INGET kraftfoder alls.

Om vi skall byta hösilage då om det ej passar ihop unjefär vad för värden skulle de ligga på då för att passa till krafftfodret?
1000 tack för att du är så snäll och svarar! :bow:

Ursäkta mitt inhopp, men är inte det att börja i fel ände? Anpassa sitt grovfoder efter kraftfodret är ju klart bakvänt, man brukar göra tvärt om, d v sutgå från grovfodret och om det mot förmodan behövs, så använder man ett kraftfoder som är anpassat för det.

Om nu hästen är lättfödd så kommer den förmodligen att fungera utmärkt på enbart grovfoder och mineraler, eventuellt kompletterat med betfor för att den ska få i sig mineralfodret.

För övrigt bör påpekas att energivärdet i kraftfodret är angett i smältbar energi och vi använder vanligen omsättbar energi i Sverige, vilket innebär ett lägre värde.

David

Eftersom att fodret är från england är det kanske andra värden? tänkte inte på det :O
Länk till sidan: http://www.brogaardenisweden.com/tävlingshästen.html
musslisorten hästen får heter Performanca Concentrate

Eftersom hästen är en elit tävlingshäst så tycker jag att det är självklart att den ska få krafftfoder. :confused:
och eftersom att hästen blir tjock av allt annat krafftfoder får han just denna sorten!
Det är även därför jag hellere anpassar höet till krafftfodret ist för tvärt om.

Eftersom att fodret är från england är det kanske andra värden? tänkte inte på det :O
Länk till sidan: http://www.brogaardenisweden.com/tävlingshästen.html
musslisorten hästen får heter Performanca Concentrate

Nja det är ju en svensk sida så det är nog riktiga (svenska) värden.

Eftersom hästen är en elit tävlingshäst så tycker jag att det är självklart att den ska få krafftfoder. :confused:

För att den behöver "energikick" menar du då eller? För det är inte alls ett måste med kraftfoder, det beror ju på vad ditt GROVFODER innehåller. Om du har ett grovfoder med bra värden, vilket du ju har, så kan du täcka alla hästens BEHOV med det (möjligtvis behöver den ett mineraltillskott, iaf Tokosel). Iaf om den är lättfödd och därmed inte kräver hiskeliga/omöjliga mängder på över 20kg/dygn.
Kraftfoder/tillskott är till för att kompensera ev. brister i grovfodret.

och eftersom att hästen blir tjock av allt annat krafftfoder får han just denna sorten!
Det är även därför jag hellere anpassar höet till krafftfodret ist för tvärt om

Du har fått det där helt fel! Nu snurrar du till det för dig själv. Du behöver inte ens ge nåt kraftfoder alls när du har en lättfödd häst och ett bra grovfoder! Ös på med hö bara tills hans behov är täckt.

Antar att det är ett halvblod. En stor en. Gissar 170cm och därmed minst 600kg. Lättfödd. I hårt arbete, på elit-nivå t o m säger du.
Enligt tabell (räknat på en genomsnittshäst) är hans behov då ca 110MJ. Och då räknade jag med en timmes trav- och galopparbete per dag. Och för en NORMALFÖDD häst.
I sånna fall skulle du alltså kunna täcka hans energibehov med 15kg hö. Det ger 115MJ t o m. Och proteinbehovet är täckt med stort överskott samt förmodligen alla mineralerna förutom selen (har inte räknat på mineralerna).
Bara för att ge dig ett EXEMPEL alltså. Sen om du vill bara ge 12-14kg hö så kan du täcka resten av behovet med lite kraft i så fall - om du nu ändå vill ge nåt i krubban.

Men hästen blir ju tjock av höt, det är ju därför jag inte vill ge honom så mkt av det...
men jag ska läsa på fodersäcken vilka värden den har.. för där står det på olika språk :idea:

Iaf om den är lättfödd och därmed inte kräver hiskeliga/omöjliga mängder på över 20kg/dygn

med vad?

Du är jöttesnäll som svarar! bara så att du vet :)

Skulle det funka och späda ut hösilaget med ett hösilage med sämre värden?

Ja det är ett Halvblod (fast mamman e en c- ponny) och är ca 168 hög

Senast ändrad av en moderator:

Men är det inte farligt med för mkt protein ? (proteinöverskott)

Men hästen blir ju tjock av höt, det är ju därför jag inte vill ge honom så mkt av det...
men jag ska läsa på fodersäcken vilka värden den har.. för där står det på olika språk :idea:

Den akn inte bli tjockare av hö än av samma mängd energi och protein som kommer från kraftfoder. Dock om den får mer foder i buken så blir ju magen något större, så klart men det är ju bra för hästen. Det betyder INTE att den är TJOCK för det utan att den mår bra och ser ut som en häst BÖR göra. :cool:
Men försök att iaf täcka så mycket som möjligt med silaget, minst 11-12kg/dag och sen skaffar du ett ANNAT kraftfoder som passar till det. Herregud - det finns ju en massa alternativ som innehåller betydligt mindre mängd av både energi och i synnerhet PROTEIN.
Du har ju aldrig prövat olika kraftfoder sorter med just DETTA SILAGE som du har nu?!

20kg/dygn av GROVFODER (hö, silage, halm).

Men är det inte farligt med för mkt protein ? (proteinöverskott)

Nej inte farligt så länge det kommer från GROVFODER. Men dock kan ett överskott på över 30% göra hästen lite slöare.

GRÄS innehåller ungefär den mängden energi och protein som ditt silage har och det är ju det ultimata fodret för alla hästar. ;)

hans mage sprängs typ när han äter gräs på sommaren altså han ser inte tjock ut, han ser DRÄKTIG ut :crazy: ..... ( och endå gången han har varit fin i hullet är nu sedan i somras då vi började med detta krafftfodret så jag vill hellst inte byta bort det)
Vi ska kolla på ngt annat grovfoder, vad skulle de ha för ca värden då tror du... altså om man bara skall ha det hösilageet och det kraftfodret han får nu ?

Men jag kontrollerar så jag skrev av värderna rätt och så kollar jag krafftfodret i morgon !

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: Tillis
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka