Hösilage till fånghästar?

Sv: Hösilage till fånghästar?

Nu är jag ingen expert på fånghästar, alls. Men jag antar att en del är mer känsliga än andra, iaf av mina "erfarenheter".
I mitt förra stall stod där ett gäng isisar, 2 av dem var fånghästar. 1 av dem fick hösilage 2 ggr/dag. Runt 4 kg/gång. Den tredje hästen som gick med föl jämte, fick fri tillgång. Mitt i dec månad fick hon kronisk fång. Fick avlivas några månader senare.
Jag vet inte om hon var extra känslig kanske, eller om det helt enkelt var så att hon åt och åt och åt.
Ett russ i stallet fick inte ens lukta på hösilaget! Han fick det sämsta höet de kunde hitta. Men fick fång av halm?? :confused: så han var nog extrem.
Vet inte om det var till någon hjälp, men det verkar som att det är olika från individ till individ.

Det är oftast lägre sockerhalt i hösilage men jag tycker hösilage påverkar magen på många hästar. Så jag ger mina hästar hö med låg sockerhalt.

Rent teoretiskt så har jag definitivt förstått det som att det inte bör vara ngn skillnad dvs det bör inte vara farligare med hösilage/ensilage/hö till en fånghäst. Det går åt en del icke strukturella kolhydrater vid fermenteringen så ensilerat foder bör egentligen vara mindre farligt för en fånghäst (om man jämför från samma vall, skördat vid samma tid). Men då handlar det om ensilage, hösilage är ju betydligt torrare och oftast (beroende på ts) har det bara skett en mindre del av ensilerings processen.

Däremot så har jag också förstått det som att det finns en uppfattning, bla bland veterinärer, att många hästar som får fång har ätit plastat foder (tror inte det finns ngn undersökning och ingen egentlig uppfattning om torrsubstanshalt).

Man kan ju undra varför det blir så.

Jag tror att det kan bero på flera olika faktorer:
Om man ska plasta fodret tar man det ofta tidigare än till torrhö och man hinner få fler skördar eftersom man är inte så beroende av vädret. Detta medför att man får ett foder som innehåller mer icke strukturella kolhydrater än ett senare skördat hö dvs risken är större att det innehåller mkt socker och fruktan.

till sist så tror jag också men det är en personlig reflektion och den behöver naturligtvis inte vara sann:
Jag tror också att hanteringen av silage kan vara dålig många ggr. Det finns kanske inte den erfarenhet blan vallodlarna som krävs för ett bra foder. Hästägaren kan inte bedöma fodrets kvalite, en del hästar utfodras med dåligt foder, balen är öppen för länge osv.

Min ponny åt hösilage innan hon fick sitt fånganfall. Efter anfallet granskade jag hösilaget med förstoringsglas (eller ja inte riktigt). Det visade sig att det fanns en mindre mängd smörblommor i det (de syntes knappt). Jag lyckades aldrig lista ut om det var anledningen till anfallet, en bidragande anledning eller om det inte alls hade med hennes fång att göra.

Hon har inte fått hösilage sedan dess. Men egentligen så är jag trots det fortfarande osäker på vad jag ska tro om Hösilage till fånghästar?

Jag håller med till dig punkt och pricka, Forest Autumn!

Jag har heller inga riktiga bevis för att hösilage skulle vara sämre än torrhö för fånghästar. Min magkänsla säger mig dock att jag inte vill fodra med hösilage igen.

Det ska inte vara någon fara att fodra med hösilage. Jag vet många fånghästar som går på hösilage utan problem, det är ju inte det som avgör.

Elaiina: Hur vet ni att det var just halmen som orsakade fånganfallet?

Forest Autumn: Smörblommor är inte giftiga när de är döda, så smörblommor i hösilage är helt ofarligt.

Jag vet också fånghästar som äter ensilage men det förändrar ju inte saken.

Jag minns inte hur det var med ensilerade smörblommor.

jag hade en fånghäst som fodrades med hösilage i småbalar , 60-70 kg.men det var fint hösilage taget av bönder som inte gör annat är tillverkar silage till tävlingshästar.Min häst mådde jättebra på detta foder i flera år.Jag tror man måste vara jättenoga vid köp av fodret , tyvärr är väl inte storbalar det optimala , det blir för många foderbyten för en fånghäst.

Tack för svar.

Har luskat lite och förstått att socker är något man ska titta efter i analysen.
Har tre hästar och en kommer äta hösilage så jag kan ju välja när jag ser analysen.

Det ska inte vara någon fara att fodra med hösilage. Jag vet många fånghästar som går på hösilage utan problem, det är ju inte det som avgör.

Elaiina: Hur vet ni att det var just halmen som orsakade fånganfallet?

Forest Autumn: Smörblommor är inte giftiga när de är döda, så smörblommor i hösilage är helt ofarligt.

Du mena smörblommor är inte giftiga när det är torrt.
Hur torrt är gift växter som hamna i plastfoder?
Man lämna in prov för närings halt....vem ta prov för giftighet?

Nejdå, bara hösilaget är lagrat minst två månader innan användning så är det fritt fram även med smörblommor i. :)

Apollo: Ja, socker är ju oftast den största boven när det gäller fång. Ett bra grovfoder med nog med protein (och inte för mycket energi), så man helt kan utesluta kraftfoder är väl det viktigaste. Sen självklart även en välmående häst utan övervikt.

Nejdå, bara hösilaget är lagrat minst två månader innan användning så är det fritt fram även med smörblommor i. :)

Apollo: Ja, socker är ju oftast den största boven när det gäller fång. Ett bra grovfoder med nog med protein (och inte för mycket energi), så man helt kan utesluta kraftfoder är väl det viktigaste. Sen självklart även en välmående häst utan övervikt.

Jag har samma fråga som FA ängåenda Smorblommer eller alla gift växter som hammna i packeten för den del? Smorblomma är inte den enda gift väst i gammle val, ravsvans, tissler, med mer.
Giftet ligga i växtens säft och den sitter kvar om planten är inte noga torrket.

Jag tycka folk har fästnat i den "socker boven" och inte se hela bilden.
Vissa protein förvändlas till "energi", too much av det ena är lika illa som den ändra, jag har folk har omkring mig som är så pit-noga med socket och ger som jag se det för mycket protein och få fång häster allafall.
Häster är av nature skappet att klara sig på valdig magre kost. Att fodra en häst med like mycket eller mer näring på vintern som om dom var på sommer betet och sen släppa dom på frodiga vår gräs...kan leda bara till en sak....A Sick Horse!!

Jag har hittat referensen till smörblommor, från SVA

"Smörblomma innehåller giftigt protoanemonin (se sippor), som under torkning övergår till anemonin som är mindre giftigt, och slutligen till anemoninsyra, som är ogiftig. Smörblommor i torrt hö är ogiftiga, ensilage innehållande smörblommor behöver lagras minst två månader för att giftigheten skall avta. Växten är giftigast vid blomningen, därefter avtar giftigheten."

Jag är nog inte helt övertygad om att detta gäller hösilage.
Det är ett gift protoanemonin som övergår till anemoninsyra (ej giftig) när den torkas, antar att ngt liknande händer när det ensileras. Men vad har hänt i ett hösilage?

Thank You :bow:
2-månad för att giftet avta, quastion? hur torrt innan plastning och vart ta giftet vagen efter plastning? bollen den är luft tätt!

Hösilage är ensilage, vi bara kallar det hösilage i folkmun för att påvisa att det är torrare och därmed bättre lämpat till häst än ko.

Leafhillranch: Ja, hästar kan omvandla protein till energi, i den mån de behöver det. Vilket innebär att du kan utesluta extra energifoder om hästen får nog med protein för att täcka båda behoven. Hästen omvandlar inte protein så den får energiöverskott. De kan heller inte få proteinöverskott av grovfoder och protein är något alla hästar behöver för att kunna bygga muskler och hålla hull, det är inget som ger fång. Det är en lika seglivad myt som att man ska ge fånghästar fjolårshö...

Hösilage är ensilage, vi bara kallar det hösilage i folkmun för att påvisa att det är torrare och därmed bättre lämpat till häst än ko.

Leafhillranch: Ja, hästar kan omvandla protein till energi, i den mån de behöver det. Vilket innebär att du kan utesluta extra energifoder om hästen får nog med protein för att täcka båda behoven. Hästen omvandlar inte protein så den får energiöverskott. De kan heller inte få proteinöverskott av grovfoder och protein är något alla hästar behöver för att kunna bygga muskler och hålla hull, det är inget som ger fång. Det är en lika seglivad myt som att man ska ge fånghästar fjolårshö...

Jag håller delvis med dig, begreppet hösilage är bara ett påhitt men jag valde att använda det här för att alla skulle förstå att vad jag menar (även om det definitivt kan vara tvetydigt).
Men man kan inte påstå att det är ensilage. Ensilage är ett foder som är konserverat genom fermentering och därmed låga pH värden som förhindrar bakterietillväxt. Hösilage har inte fermenterats till ngn större utsträckning och det är syrebristen som ger den konserverande effekten. Det går alltså inte att påstå att det är samma sak. Varför det ena skulle passa bättre till häst och det andra till kor får du gärna förklara.

Hästar får proteinöverskott när de har aminosyror över. Delar av dessa aminosyror kan tas upp i form av energi och resten, kvävet, utsöndras via urinen. Det handlar inte om hästen behöver energi eller inte.

Vem har påstått att man ska ge fånghästar gammalt hö?

När det gäller smörblommor håller jag helt med Leafhillranch i det senaste inlägget.

Det är vi överens om, Gruvfoder:bow: OM, dessa protein inte överstiga hästens behov, (är inte så insätt i ensilage protein, men kan tänke att en klover bland ensilage kan vara gänska hög).
det jag se är folk som ger Mat på Mat, allså massa protein tillskött som hästen kan inte ta hand om och som en vuxen häst inte behöver. Jag har säkt det förutt, It Is Too Much!!
Lagom är alltid bäst ;)

Ja, hästar kan omvandla protein till energi, i den mån de behöver det. Hästen omvandlar inte protein så den får energiöverskott. De kan heller inte få proteinöverskott av grovfoder

Hästar omvandlar protein till energi oavsett om de behöver energin eller inte. Behövs inte energin momentant lagras den som fett i fettvävnader eller som glukos/glykogen i levern beroende på vilka aminosyror som finns i överskott.

Visst kan det uppkomma ett proteinöverskott av grovfoder. I princip uppkommer det alltid ett överskott av vissa aminosyror och eftersom dessa inte kan lagras i kroppen spjälkars de till en karboxylgrupp som omvandlas till energi och en amingrupp som omvandlas till ammoniak och sedan till urea och utsöndras i urinen.

Var på en föreläsning med en veterinär angående fång. Hon sa att silade pga sockerhalten borde vara bättre än hö MEN varje ny bal blir ett foderbyte eftersom sileringsprocessen blir lite olika i varje bal beroende på plastningstidpunk bland annat. Och just dessa foderbyten kan utlösa fång så hon rekommenderade det inte...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
589
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama