Hösilage till fånghäst??

Noak

Trådstartare
Varför bör man inte ge hösilage till fånghäst? :confused:

Jag har hittat så många olika åsikter och teorier. Min slutsats är att, bättre med hösilage än att ge hö om man har/haft en häst med känsliga luftrör.
Han har dock ätit årets skörd av hö under sommaren, utan problem.
Dessutom har jag svårt att förvara hö i det stall där min häst står, det går inte.

Sv: Hösilage till fånghäst??

Jag ger hö till vår fångkänsliga häst och även till övriga. Har hört att det blir som ett foderbyte varje gång man öppnar en ny storbal även om det är samma vall och samma tidpunkt det är skördat eftersom balarna sas "lever sitt eget liv" innaför höljet.
Vi köper hö en gång i månaden från samma leverantör och har aldrig fått ngt fånganfall inte heller så jättemkt reaktion på vår dammkänsliga häst. Viktigt är ju att man håller rent i stallet och inte har hästarna inne när man hanterar hö o annat dammigt.

Min häst har ätit hösilage i flera år sen han hade fång, och det har fungerat bra. Från början ville jag väl egentligen ha hö men vi har jättesvårt att hålla höet fräscht på vår skulle pga olika anledningar så vi fick ta den lättare lösningen. och som sagt inga problem för hästens skull.

Vet massor av fånghästar som får hösilage, se hur din reagerar, ersätt en del med halm tex och följ alla fångråd så ska det nog gå bra.

Varför bör man inte ge hösilage till fånghäst? :confused:

Det finns ingen som helst anledning till varför man inte skulle kunne ge hösilage till en “fånghäst”.

Hästar får laminitis/fång p.g.a. en hög insulinhalt i blodet. Insulin reagerar på glukoshalten i blodet (blodsockernivån). Därför är det ett grovfoder med en låg socker- och stärkelsehalt du ska ge till en “fångis”, sen spelar det ingen roll om det är hö eller hösilage.

Hej!
Vad kan räknas som låg sockerhalt? Fick analysrapporten idag och har även jag en "fångponny".

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Vad jag förstått så är det så att det blir foderbyten vid varje hösilagebal man öppnar. Men jag kan inte heller förstå varför det skulle vara bättre med hö, där är man inte garanterad att det är taget samma dag samma tid på dygnet mm.

Men det är skönt att höra att det verkar fungera bra med hösilage. Bra tips med halm och att man följer övriga fångråd. Nu hade jag tur och satte in behandling väldigt snabbt, har inte behövt röntga, ingen fångställning, men det gäller som sagt var att vara försiktig.

Jag ska prova med hösilage, tyvärr är det ganska hög ts-halt vad jag har hört, har inte sett analysen än. Det verkar vara "inne" med att ge ett hösilage med hög ts-halt. Vilket inte heller skulle vara så bra på en fånghäst!

"Hög ts-halt i ensilaget ger flera problem - ökat väderberoende samt ökad risk för mögel och damm är två av dem, och det ironiska är att det var de två skälen som var främsta anledningen till att gå över från hö till ensilage." kopierat från ensilageNYTT
Men nu kom jag in på annat ämne..........

Senast ändrad:

Hej!
Vad kan räknas som låg sockerhalt? Fick analysrapporten idag och har även jag en "fångponny".

Hur mycket socker och stärkelse en häst tål är individuellt men man brukar rekommendera att summan av socker och stärkelse inte bör överstiga 10%. Har du endast sockeranalys så bör sockerhalten vara max. 80 g/kg Ts.

Tyvärr är det dock inte säkert att det som analysföretaget anger som “socker” verkligen är socker. Det kan även vara WSC (vattenlösliga kolhydrater) vilket är socker + fruktan.

Vad jag förstått så är det så att det blir foderbyten vid varje hösilagebal man öppnar. Men jag kan inte heller förstå varför det skulle vara bättre med hö, där är man inte garanterad att det är taget samma dag samma tid på dygnet mm.

Ja, tyvärr kan det ibland vara stora skillnader mellan olika hösilagebalar. Men detta beror på att producenten inte har tillräcklig kunskap eller att han blandar hösilagebalar som är tillverkade vid olika tidpunkter. Men det finns höproducenter som producerar dåligt hö också.

Ett snabbt foderbyte är naturligtvis inte bra därför att det stör bakteriefloran i hästens grovtarm. Detta kan leda till diarre´men knappast till laminits/fång. För att en tarmstörning ska leda till laminitis/fång så måste det ske en kraftig sänkning av pH-värdet i tarmen och störningen måste orsaka en massdöd av bakterier. I annat fall kan inte de endotoxiner som bildas tränga igenom tarmväggen och komma ut i blodet. Om däremot stora mängder osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen kan detta vara tillräckligt för att orsaka laminitis. Det har även gjorts laboratorierförsök med ett slags fruktan (inulin) som har gett liknande effekt. Det är dock tveksamt om “fruktanteorin” har någon praktisk betydelse. Jag känner inte till någon häst som har fått fång av fruktan däremot en hel mängd hästar som har fått fång p.g.a. IR och en hög insulinhalt i blodet.

En vet som jag var i kontakt med då jag hade fångponny, var att alltid blötlägga hö/ hösilage ett par timmar innan fodring, då detta skulle hjälpa till att "vattna ur sockerhalten".

Inte den blekaste aning om hur det där hänger ihop och funkar, så jag vågar inte säga om det är korrekt eller inte, men någon annan här kanske vet?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama