hösilage till dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anja
  • Startdatum Startdatum
A

anja

Jag har hört från flera håll att man inte ska ge hösilage till dräktiga ston för att de kan kasta. Bortsett från den "normala" risken för botulism, finns det andra skäl till att inte fodra med hösilage? Någon som har erfarenhet? Vill ju inte riskera något...

Även här går fölmärrar och unghästar enbart på hösilage. Vaccinerade, aldrig några problem. Friska fina bebisar har det kommit ut varenda gång och fölmärrarna är i väldigt fint hull.

Har heller aldrig märkt av några problem. Har aldrig heller hört någon nämna att det skulle vara någon problem eller finnas några risker. Var har du hört detta? Har någon du talat med haft problem och på vilket sätt skulle det finnas risk? Om de haft problem - är det konstaterat och bekräftat av veterinär? Nyfiken! :)

Inga problem här heller. Självklart måste det vara analyserat, ha relativt hög TS och alla hästar vaccinerade. Är oftast ett mycket bättre foder än hö eftersom det har naturlig fuktighet. Vissa av våra hästar äter först sitt enslige o börjar sen äta sitt kraftfoder. Bra betyg tycker jag!

Det finns givetvis mycket dåligt ensilage/hösilage. Låg TS eller låga protein o energivärden är inget foder för avelsston eller unghästar!

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Jag har bara hört från ett par olika håll att de kan kasta, de har inte berättat om några specifika fall så jag vet inte. Det kan ju vara en av alla skrönor, därför ville jag fråga om någon faktiskt vet om något fall där det gått illa. Men det är seriösa uppfödare som inte brukar hitta på saker i vanliga fall, men det finns ju så mycket rykten kring foder och framför allt kring hösilage så jag vet inte vad jag ska tro.

En veterinär jag känner sa bara, att det såklart är farligt om stoet får botulism men den risken borde inte vara större bara för att hon är dräktig? Eller?? Hon kanske blir känsligare pga dräktigheten?

Jag vill inte vaccinera henne nu när hon är dräktig, dessutom ger det väl inte fullt skydd förrän efter ett par vaccinationer. Hur långt ska det gå emellan? Det känns fel liksom att ge henne foder som man måste vaccinera för att hon inte ska bli sjuk av. Jag vet att hösilage kan vara bättre foder, men jag är själv lite skeptisk. Jag tycker det är så svårt att avgöra när det är otjänligt, och så gillar jag doften av hö :)

Hur torrt måste det vara för att det ska vara helt ofarligt?

Jag hoppas verkligen att det går bra att vaccinera, för det ska jag göra med min märr, oavsett om hon är dräktig eller ej. Har vaccinerat dräktiga ston förut utan problem, ingen vet har uttalat sig negativt.

Hästen behöver en grundvaccineringskur mot botulism, sedan är det väl en gång om året har jag för mig???

Jag håller på att vaccinera mitt sto som är dräktig, frågade vet först om det var problem, men hon sa att det inte påverkar fostret.

//Jenni

Mina ston får hö hela vintern men det beror dels på att det är svårt att få tag på småbalar här (stora hinner bli dåliga) och dels för att jag inte vill fodra med det av olika själ.

Klart att du kan vaccinera, mina har blivit grundvaccinerade när de varit dräktiga, har blivit fina bebisar! :)

Jag har hört en uppfödare påstå att fölen kan växa för mycket av att stoet äter silage och att de av den anledningen ger vanligt hö de sista månaderna...

Mina äter silage.

Menar du när märra är dräktig??
Alla fölfoster växer som mest dom sista tre månaderna.
Det skall dom också göra.

AM

Nu har jag ringt och pratat med en foderexpert på SLU. Enligt honom ska risken för botulism vara obefintlig om det är en ts på minst 50% och han hade inte hört om att det skulle vara någon annan fara. Bortsett från att man inte ska ge dräktiga ston (eller några andra för den delen) foder av dålig kvalitet. Mögligt och dåligt foder kan orsaka missfall, så det är väl bara att lära sig se när det är bra eller dåligt. Jag fick en liten föreläsning om hur man skiljer ofarliga jästsvampar från farliga mögelsvampar (de farliga är trådiga) och en massa annat.

Sen har jag också pratat med "min" bonde, och jag vet att han är så seriös och noggrann med kvaliteten. Hösilaget har en ts på 65% också så det är ju nästan som hö.

Tack för alla svar, nu känner jag mig lugnad!

Det var en shettisuppfödare som hade 2-3 föl som var så stora att de styckades inuti mamman. Enligt denna uppfödare så berodde det på silaget...
Jag har gett mina russ-ston silage och så blir det i vinter också...

Om det nu berodde på silaget så måste det ju ändå vara VÄRDENA på detta silage som var avgörande, eller? Själv föredrar jag silage till alla hästarna - tävlande, dräktiga eller "kramnallen" för skogsturer.

Känner till en stor-uppfödare här i trakten som märkt en ordentlig ökning av antalet kastningar efter de börjat ge stona silage.
Har även hört på omvägar att någon veterinär sagt sig tro att ensilage ökar risken för kastning något, observera dock att det är andrahandsuppgifter... :smirk:

Oj, då, det är visst fler än jag som hört detta. Det kanske ligger något i det ändå... :eek:

Jag misstänker att det i så fall kan bero på att det är svårare att hålla god kvalitet på hösilaget, större risk att det möglar osv. och att det är orsaken till att de kastar. Det är det jag är orolig för, tycker det är svårt att känna när det är bra eller dåligt på samma sätt som hö. Vilken panik jag fick en gång när jag halvvägs in i balen hittade massor med mögel, hade precis fodrat hästarna med den balen... Nej, hösilage har säkert många fördelar men jag tycker ändå det är lite olustigt. Men nu blir det hösilage i år, och som sagt jag har en så bra bonde som är noga med kvaliteten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka