Hösilage till b ponny

xandoor

Trådstartare
Jag ska få en ny hyresgäst. En familj som ska köpa en bponny till barnen.

Hur många kg hösilage äter en bponny på ett ungefär om dagen ? Därför att jag undrar är så jag vet hur mycket hyra jag ska beräkna till dem.

Sv: Hösilage till b ponny

Hittar inte 2010 analys just nu men 2009 låg det så här

ts 68
smrp 38
energi 7,1

Vad det blir för värden i år vet jag ej ännu

Som föregående talare säger jag också att det såklart beror på värdena på höet, men också på hur mycket hästen arbetar och om den ska fodras med något annat också. Men en sisådär 6-7 kg på hyfsade värden utan kraftfoder?

För att få fram en minimigiva ts behövs ponnyns vikt och ts på silaget. Det säger ju inget om näringsvärden och de behoven, men vad som behövs för att mage/tarm ska fungera.

Tack för era svar.
Självklart kommer det räknas på en ordentlig foderstat när jag får värdena för i år. Ville bara ha ett ca "mått" att gå efter så jag kan ge dem ett pris på hyran.

Räkna med ca 2 kg TS per 100 kg ponny.

Jag vet inte riktigt vad en B-ponny väger men om vi säger 300 kg så ska den ha ca 8.8 kg hösilage om man räknar med samma TS som du hade i fjol.

Nja, det är väl lite att ta i? Lägsta rekommendation som jag hittar är fortfarande 1 kg ts/100 kg häst, vilket ger 1,2 kg torrhö/100 kg häst.

Just med ponnys finns ju anledning till viss försiktighet med fodringen innan man vet fångdisposition, hur pass näringskrävande etc ponnyn är.

Vi hade ett ganska torrt hösilage, på gränsen till torrhö. Min B-ponny åt 3 kg hösilage inne (insläpp + kvällsfodring) och cirka 6 kg ute (3 + 3 kg morgon och lunch), men då han gick med min inte fullt lika glupska större ponny antar jag att han pillade i sig en del av hennes del också ute.

Jo, det är lägsta gräns på 1 kg TS/100 kg häst men det är på tok för lite i mitt tycke. I mina trakter är det även svårt att hitta grovfoder med värden som gör att jag kan ge min häst så mycket som 2 kg/100 kg. Måste alltid krångla med lucern och halm.

Jag tänkte även om xandoor ska räkna på det så är det bättre att ligga i överkant.

Visst kan det vara bra att ligga i överkant, men då tycker jag att man ska vara tydlig vad rekommendationen grundar sig på. Hade vi givit vår ponny 2 kg ts/100 kg häst hade han inte levt idag, det är jag tvärsäker på.

Att däremot - som vid t ex inköp - räkna påslag på återgång är en annan sak än rekommenderad fodergiva.

Nä, det är ju det som är det krångliga, att få ihop tillräckligt mycket torrsubstans utan att häststackaren exploderar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år

Hund, Katt, Andra Djur