Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Som föregående talare säger jag också att det såklart beror på värdena på höet, men också på hur mycket hästen arbetar och om den ska fodras med något annat också. Men en sisådär 6-7 kg på hyfsade värden utan kraftfoder?
För att få fram en minimigiva ts behövs ponnyns vikt och ts på silaget. Det säger ju inget om näringsvärden och de behoven, men vad som behövs för att mage/tarm ska fungera.
Tack för era svar.
Självklart kommer det räknas på en ordentlig foderstat när jag får värdena för i år. Ville bara ha ett ca "mått" att gå efter så jag kan ge dem ett pris på hyran.
Vi hade ett ganska torrt hösilage, på gränsen till torrhö. Min B-ponny åt 3 kg hösilage inne (insläpp + kvällsfodring) och cirka 6 kg ute (3 + 3 kg morgon och lunch), men då han gick med min inte fullt lika glupska större ponny antar jag att han pillade i sig en del av hennes del också ute.
Jo, det är lägsta gräns på 1 kg TS/100 kg häst men det är på tok för lite i mitt tycke. I mina trakter är det även svårt att hitta grovfoder med värden som gör att jag kan ge min häst så mycket som 2 kg/100 kg. Måste alltid krångla med lucern och halm.
Jag tänkte även om xandoor ska räkna på det så är det bättre att ligga i överkant.
Visst kan det vara bra att ligga i överkant, men då tycker jag att man ska vara tydlig vad rekommendationen grundar sig på. Hade vi givit vår ponny 2 kg ts/100 kg häst hade han inte levt idag, det är jag tvärsäker på.
Att däremot - som vid t ex inköp - räkna påslag på återgång är en annan sak än rekommenderad fodergiva.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Hundavel & Ras Jag håller faktiskt inte med. Risken med en "snäll målbild" i flera led är att man inte kommer nånstans för att man hela tiden tycker...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.