Hösilage som luktar skumt

manhattan_2006

Trådstartare
Ger våra hästar både hö och hösilage. Öppnade en bal häromdagen som luktade skumt, hösilage luktar gott, detta luktade nästan spyaliknande, kanske inte riktigt så illa men jag slängde det iaf. Kunde inte se något mögel eller annat det var endast lukten, undrar nu vad det är som gör att det luktar så? Någon form av feljäsning eller annat? Fanns ingen värme i balen heller och inget hål i plasten vad jag kunde se, så vad tror ni hösilageexperter;)
tacksam för svar

Sv: Hösilage som luktar skumt

Fick en bal tidigare i år som också luktade skunk.
Först kunde jag inte hitta något konstigt i den, men med tanke på doften så kasserades den. Den blev liggande någon dag innan den kunde flyttas, var av modell större (500 kg). Då när den lyftes så syntes tydligt att den var rutten i botten. Helt svart och började blir geggig.:eek:

ok vi har små balar 40 kgs så jag såg som sagt inget skumt men det är klart jag rotade inte igenom hela. Däremot så för ett tag sedan öppnade jag en bal som luktade likadant den hittade jag en liten del av en orm i:crazy: så kanske var något liknande i denna eller jordbit eller annat i denna som gjorde att det luktade, usch gillar inte den lukten

Låter som om det är en feljäsning. Om processen får en feltändning så brukar det kännas på lukten, men det behöver inte finnas några andra synliga tecken.

Kicki :laugh:

Ja du det lät inte bra, är det t.ex. djur/djurdelar med i balen så är botulismrisken mycket stor. Tala med personen du köpt balarna av, du bör ju få ersättningsbalar.

Låter som om det är en feljäsning. Om processen får en feltändning så brukar det kännas på lukten, men det behöver inte finnas några andra synliga tecken.

ok tänkte nästan det. Usch den lukten alltså:crazy:
ska köpa hösilage någon annanstans nu iaf. Som tur är, är man noga att titta och lukta på balarna.

Ger våra hästar både hö och hösilage. Öppnade en bal häromdagen som luktade skumt, hösilage luktar gott, detta luktade nästan spyaliknande, kanske inte riktigt så illa men jag slängde det iaf. Kunde inte se något mögel eller annat det var endast lukten, undrar nu vad det är som gör att det luktar så?

På din beskrivning av lukten så verkar det som att det är smörsyra som har bildats.

Det står om det på denna sidan. Det kan tydligen bildas smörsyra om det finns klostridier i närheten. Jag vill inte återberätta innehållet i länken då jag inte är säker på att jag förstår den helt och hållet.
http://www.ensilagenytt.se/klostridier.htm

Helt klart är nog i alla fall att man inte ska ge det till hästen om man nu skulle komma på tanken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 962
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka