Hösilage som ej är slaget/taget NU...

IngelaH

Trådstartare
Vad kan man förvänta sig av ett sånt grovfoder i näringssynpunkt?

Min dam står sen december 2010 på en lösdrift med islandshästar, dartmoorponny och minishettis, som av förståeliga skäl inte behöver så innehållsrikt hösilage, när det är fri tillgång på hösilage nov-mar, morgon och kvällsfodring sep-okt och apr-maj.

Men jag som vet, vad jag fick fodra med i vintras... Inte så blodigt som jag trodde iofs, och sen vet vad jag har fodrat med sen början av maj och hittintills. MER än vad jag fodrade med i vintras... skulle vilja ha en liten föraning.

Jag tycker det låter väldigt sent att ta hösilage nu. Men så är jag ingen grovfoderbonde heller.

Mvh

IngelaH

Sv: Hösilage som ej är slaget/taget NU...

Att ta förstaskörd nu är att ta in gräsfröhalm. Men en andraskörd nu bör väl ligga rätt normalt?

Då hoppas jag på att det är en andraskörd... även om jag tvivlar, då de köpte hösilage för nån månad sen...

De vill ha torrt hösilage med låga värden... Jag har förhoppningsvis med hjälp av kompis äntligen övertalat stallvärden om att få stänga av del av övre hagen vid stallet, så jag kan tillskottsutfodra min dam. Som det känns, kan det till och med bli så att jag kommer få köpa eget hö med bättre värden för att hålla damen MINST i det hull jag äntligen har fått nu...

Hösilageanalysen på det hösilage som de köpte för några veckor sen, läste jag nu lite mer ingående på. Det var på fjolårshösilage, som de köpte. Inget fel på det iofs, då jag själv många gånger köpt fjolårshösilage med helt OK TS och värden.

Jag får fundera vidare. Men det har visat sig nu senaste året att för mig har det blivit EXTREMT mkt dyrare att ha häst på lösdrift än på stall... pga all extrakostnad för tillskottsfoder och resor till och från stallet, för att fodra, täcka och greja. Men eftersom jag av förklarliga skäl inte klarar kollektivstallsuppgifter, så att andra blir nöjda, känner jag ändå att detta är det enda alternativ jag har, till den dag Timas levnadsglada blick försvinner och det är dags att hjälpa henne över regnbågsbron.

Jag skulle helst vilja att det var en tredje skörd om den slogs nu. Om det ska var riktigt bra värden förstås.

Jag skulle helst vilja att det var en tredje skörd om den slogs nu. Om det ska var riktigt bra värden förstås.

Jo, det har du rätt i. Det ÄR flera som slagit både andra och tredjeskörd förr... så det kanske inte är så himla sent för tredjeskörd. Det kanske bara är jag som är nojig... ;)

Jag såg en som slagit idag, måste ha varit 2a eller 3e skörden.

Det beror ju på var i landet du befinner dig. Här i uppland så slår man andra skörden nu och det är inte mycket.. några dm högt precis så att det blir någonting att ta. Det har växt väldigt fattigt runtomkring oss i alla fall.

Ang att slå första körden nu, det vet jag några som gör. Dom har shettisar och måste vänta tills det är klart magert bete för att kunna fodra med det till sina små hästar.
Själv vill man ju ha relativt höga värden så jag är inte så insatt i det omvända...

Det beror ju på var i landet du befinner dig. Här i uppland så slår man andra skörden nu och det är inte mycket.. några dm högt precis så att det blir någonting att ta. Det har växt väldigt fattigt runtomkring oss i alla fall.

Ang att slå första körden nu, det vet jag några som gör. Dom har shettisar och måste vänta tills det är klart magert bete för att kunna fodra med det till sina små hästar.
Själv vill man ju ha relativt höga värden så jag är inte så insatt i det omvända...

Uppland, och OT
jag ser nu att det inte syns var man bor under avataren. När togs det bort?

Uppland, och OT

Finns tråd om det på bukehjälpen och det är flera veckor sen. Det tog visst över en vecka innan någon annan upptäckte det, så Gunnar kände det ganska tryggt att ta bort det.

Uppland, och OT

Finns tråd om det på bukehjälpen och det är flera veckor sen. Det tog visst över en vecka innan någon annan upptäckte det, så Gunnar kände det ganska tryggt att ta bort det.

Många har ju använt den rutan till att skriva allt möjigt UTOM var de bor, så den kändes väl lite onödig och att ta bort den kan göra sidan snabbare att ladda.

Tack, jag är väl inte så uppmärksam om var jag bor själv men det är kul att se var andra bor.

Pratade med stallvärden idag, de väntar på att det ska torka upp så pass att de kan slå andraskörd. De vill ha "torrt" hösilage.

Och bor som sagt i Örebro området

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka