Hösilage slaget i hage?

M

Mulle

Hej!

En stilla undran över om man kan slå silage i hage som hästar normalt använder till både vinter och sommarhage? Har sett ett stall som gör det i år och jag tycker det verkar lite underligt med tanke på all skit som lätt kan komma in i balarna. Och parasiter överlever de i så fall därinne? Någon som har koll?

Sv: Hösilage slaget i hage?

Man bör normalt sett inte slå ensilage i hagar där hästar har gått precis innan. Men, har man mockat ordentligt och parasit trycket är lika med noll så är det bara att köra.
Det är just som du skriver inte bra att göra det eftersom parasit trycket kan bli väldigt högt. Man får väl hoppas att de iallafall harvar ut högarna innan och lämnar såpass högt så att det inte kommer med gödsel.
Jag hade aldrig gett våra hästar sådant foder.

I princip gick hästar där medan de slog och jag tror att de varken mockade eller harvade innan. Nåväl då tackar jag min lyckliga stjärna att min häst inte står där längre.

I princip gick hästar där medan de slog och jag tror att de varken mockade eller harvade innan. Nåväl då tackar jag min lyckliga stjärna att min häst inte står där längre.

Det låter ju mer som att de slog gräset för att putsa hagen, kanske de körde över med en betesputs och inte slog det för hösilage ?

Ja men de gjorde ju såna stora fina rullar med vit plast runt...! I tillägg ligger det ca två lastbilsflak med gödsel i en stor hög (= parasitbomb) mitt i unghästarnas hage så jag antar att det där med parasittryck inte är särskilt intressant för ägaren. Högen har nog funnits där i över ett år nu. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar