Hösilage och mögel

F

fotis

Min häst har bronkit och ska i fortsättningen äta hösilage, men vi har reagerat på kvaliten på balarna.Var och varannan bal är det ju mögel i!!!Ibland får vi kassera hela balen men för det mesta kan vi rensa undan tills det kommer fram friskt.Varför är det så???
Jag vet att det möglar om det kommer in syre men varje bal?Kan det bero på nåt bonden har för sig när han pressar och plastar???
Vi hittar mögel i alla varianter, från små vita prickar till lurviga kakor!
Vad har ni för erfarenhet av hösilage??

Sv: Hösilage och mögel

Är du säker på att det är mögel och inte "jäst". Det mesta hösilaget, särskilt det som är lite blötare är mycket vitt i som inte är mögel. Om det inte luktar illa så är det ingen fara... Ring och prata med bonden som har levererat det är mitt förslag...

Hahaha... samma länk med två minuters mellanrum:banana:

Aha, tack för länkarna, ska kolla bums.

Ok, prickarna kan vara jäst....Men jag kanske ska prova en annan bonde och jämföra..

Kan ju vara så att det bara är detta partiet som det hänt med. Under årens lopp har jag råkat ut för detta från och till. Så som förra året fick men ene leverantör inte till det på rätt sätt så ett av mina partier var med jäst i vissa balar. I år har han lyckats men den andre har fått samma problem med ett av sina fält bara.

Som tidigare sagts så är dom vita prickarna jästsvamp. Ofarligt men bör ändå avlägsnas med god marginal. Får du mögel i balarna så kommer det in luft och det kan bero på fåglar, råttor eller oförsiktighet vid hantering efter plastning.

Kicki :)

De vita prickarna kan vara mögel. Jag har altid fått höra att är det prickar så är det inte mögel men min erfarenhet är att dessa prickar oftast uppstår innanför små hål i plasten. Ett grovt test på ifall det är mögel eller inte är att ifall du tar i silaget och får en "kladdig" hinna på händerna (kladdig är inte rätt ord men man känner sig smutsig och luktar urk) så är det mögel.
Tänk på att mögel i hösilage inte alltid luktar på det sätt man är van vid att mögel luktar.

jag har småbalar för första gången och jag upplever att när jag öppnat balarna så kommer det ofta mögel i ytterkanterna...vet inte hur ni gör men någon sa att hon brukar ta av all plast när hon väl öppnat en bal?

De vita prickarna kan vara mögel. Jag har altid fått höra att är det prickar så är det inte mögel men min erfarenhet är att dessa prickar oftast uppstår innanför små hål i plasten. Ett grovt test på ifall det är mögel eller inte är att ifall du tar i silaget och får en "kladdig" hinna på händerna (kladdig är inte rätt ord men man känner sig smutsig och luktar urk) så är det mögel.
Tänk på att mögel i hösilage inte alltid luktar på det sätt man är van vid att mögel luktar.

Vita prickar som ser ut som små kesobitar är inte mögel. Mögel i ensilagebalar behöver inte heller vara "kladdigt" mest troligt en feljäsning. Och det uppstår inte lika ofta om hanteringen i alla led sker korrekt. Vi ensilerar drygt 1500 ton om år i strumpa samt balar och har väldigt lite feljäsning i fodret.

får jag hoppa in med en mögel fråga?
första gången jag har silage, så det är lite klurigt. tycker jag sitter och lus kollar varje gång, man blir ju nojig om allt som ser konstigt ut!
men jag tycker jag hittar lite mögel på mina, oftast efter en dag eller två. men ska jag ta av all plast när jag öppnar balen för att slippa det? först så stängde jag till balen igen för att behålla fukten i balen, men det borde vara därför det vill komma mögel i ytterkanterna på den...eller?

Ta bort all plast så mår balen bättre och man tar bort foder varv på varv.

Om man låter plasten vara kvar blir det lite "växthus" över det, d v s fuktigt och lite varmt med god tillgång på syre, vilket är optimala förhållanden för möglet. Ta bort all plast så blir det svalare och ensilaget har möjlighet att torka ut innan det börjar växa något.

David

Tack igen för tipsen. Min sambo har lusläst Ensilagenytt och konstaterat att bönderna här omkring inte riktigt vet vad håller på med :(

Liknande trådar

Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 571
Senast: åke
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 398
Senast: SaraXX
·
Foder & Strö Måste höra mig för om Hösilage ni som använder det. Stå i ett stall som var och en köper sitt eget grovfoder.Tycker det är jätte bra...
Svar
19
· Visningar
1 442
Senast: B070715
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka