Hösilage och Ensilage?

R

RuthHendrix

Jag bara undrar, vad är skilnaden mellan Hösilage och Ensilage?

Sv: Hösilage och Ensilage?

Hösilage ÄR ensilage.

Hösilage är något som framkommit efter önskemål från hästbranchen. Vi vill gärna ha lite torrare ensilage (vilket gör att fodret egentligen inte är ensilerat), helt enkelt en kombination av hö och ensilage. Någon började med benämningen hösilage och det har fastnat.

Oftast är hösilage torrare än 60 % ts (torrsubstans), men något officiell gränsvärde har jag aldrig sett.

Jo, det låter ju logiskt. Har hört att det största problemet för hästägare med ensilage är att balarna är så stora att de inte hinna fodra upp den innan den blir dålig.
Jag funderar också på det här med test av fodret. Att testa en bal per skörd är väl okej, arbetsmässigt och så, men ofta blir ju skörden utspridd. Olika åkrar, olika skördeförhållanden och olika tidpunkter måste ge olika näringsvärden. Tar man några stycken prover och använder ett medel, eller hur räknas det?

Det finns olika storlekar på balarna. Från 10-15 kg (fyrkant) över 40-45 kg (små rundbalar) eller 170 kg (fyrkant) till storbalar på 200-600 kg (fyrkant eller rundbalar).

Beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut finns det alltid alternativ. Bra att känna till om man har t ex hosthäst.

Seriösa odlare tar prov/fält. Går diagonalt över fältet innan pressning och samlar upp strån till provet. Kunderna kan därefter välja de värden de själva anser vara bäst. Det som skiljer är ju främst ts och därmed värden per foder, men min erfarenhet är att de riktvärden dessa foderanalyser ger faktiskt håller rätt långt.

Hoh, då har jag aldrig stött på en seriös odlare. Men det är kanske mera vanligt om man skördar för att sälja. Tycker ändå det verkar överbesvärligt, men det är väl bara jag som ser en massa små åkerlappar utspridda i de småländska skogarna. Och någon ska väl ge jobb åt analyslaboratorierna...
Huvudsaken torde vara att vädret inte är alltför blött och att fåglarna inte hackar hål i plasten.

Det jag har hört är just det att hösilage är torrare och ensilage blötare, och att det skulle i princip vara den enda skillnaden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama