Hösilage - nybörjare..

Zebban

Trådstartare
Har i alla år fodrat med hö och har ingen erfarenhet alls av hösilage. Men börjar nu fundera på hösilage eftersom det verkar hopplöst att få tag på hö med vettiga värden.

Men hur är det egentligen - kan man fodra med det mitt i smällkalla vintern, eller fryser det? Här blir det ofta -20 i långa perioder och jag har bara kallstall och ingen möjlighet att hålla det frostfritt.

Någon som har erfarenhet av Horsehage eller Horsegrass?

Sv: Hösilage - nybörjare..

Om man inte har ett extremt vått ensilage (låg TS-halt) så fryser det inte utan det fungerar fint i minus 20 och kallare.
Horsehage använder jag om jag behöver ha grovfoder till någon enstaka häst under sommaren och det blir för mycket att öppna en stor bal. Fungerar bra till det men är dyrt. Så det är vad jag skulle vilja kalla en nödlösning när annat inte finns eller fungerar.

Ok. Men säg att det är en ts halt på t ex 60, funkar det? Eller ska man ha torrare? Jag har inte så många hästar och kommer att komplettera med hö så jag behöver småbalar. Vet du ca pris på Horsehage? Har googlat men inte lyckats hitta..

Fick för mig att den sidan var gammal, trodde det skulle vara dyrare.. :p

TS på 60 har aldrig frusit här för oss, då har vi vårt ute hela tiden och de senaste vintrarna haft mer än minus 20 grader ganska långa perioder.
När vi hade TS på ca 45 då frös det utan att det var så kallt ute som minus 20 och var ett elände att fodra med. Det var vårt första år med ensilage och då visste varken vi eller tillverkaren bättre. Men det är också det enda året som vi haft fruset ensilage.

Jag har fodrat med HorseGrass i en period. Jättefint. Doftar fantastiskt, mycket smakligt enligt hästen och väldigt lätthanterat men som sagt dyrt.

Vad bra, vill helst inte ha blötare än 60 ts om jag kan välja. Har Horsehage hållt jämn kvalitet på balarna?

Senast ändrad:

Det låter ju jättebra! Förutom att det är dyrt då förståss.. vad har du betalat för det? Hur blött/torrt är det? Är det jämn kvalitet på balarna?

Jag hade inga problem med mina balar men jag har hört en del som haft problem.
Kommer tyvärr inte ihåg vad de kostade. Brukar förtränga vissa saker ganska snabbt ;)

Haha.. jag förstår det! :D Är risk för att det blir en dyr vinter det här..

Vi köpte Horsehage en sommar, precis när gräset började sina en smula i hagarna. Tyvärr var hela pallen möglig, varje bal vi öppnade fick gå på reklamation. Jättetrist.

Men det tråkigaste var att vi stod där med en hel pall foder utan något att ge till hästarna. Då får man lite lätt panik...

Nämen fy vad hemskt.. :crazy: Låter ju inte alls bra.. Jag skulle nog haft lite mer än lätt panik.. Det var inga problem att reklamera? Var det ok det partiet du fick sedan?

Nej, det var absolut inga problem att reklamera. Största besväret var att behöva lasta skiten och köra tillbaka. Foderbutiken ville inte ge oss mer av det, eftersom de tydligen haft fler som reklamerat ur det partiet och de var inte intresserade av att köpa in mer.

Hade det varit mitt i vintern och inte på sommaren då det ändå finns lite bete kvar, hade jag haft full panik. Och förmodligen slitit av en del hår i processen.

Det slutade med att vi hämtade torrhö istället.

Skönt att det inte var några problem att reklamera, även om det inte hjälpte dig i det här fallet.. Får verkligen hoppas att detta var ett undantag och att det inte brukar vara problem med kvaliteten..

Jag har jobbat i stall där vi fodrade med HorseHage hela sommarhalvåret (ca 30 hästar, så det gick allt från 1-4 balar om dagen beroende på period och hur många som stod inne). Inga som helst problem med kvaliteten då, den var utmärkt, inte en dålig bal. De garanterar ju mögel- och dammfritt hö så om det ändå skulle råka vara något fel så kan jag aldrig tänka mig att reklamationen skulle vara några problem. Det var dessutom ett stall där vi var EXTREMT noga med hökvaliteten, så det var riktigt bra då i alla fall. :)

Dyrt är det ju, men å andra sidan blir man ju garanterad bra värden så man oftast inte har några behov av tillskottsfoder utöver mineraler.

Nej, det var absolut inga problem att reklamera. Största besväret var att behöva lasta skiten och köra tillbaka. Foderbutiken ville inte ge oss mer av det, eftersom de tydligen haft fler som reklamerat ur det partiet och de var inte intresserade av att köpa in mer.

Hade det varit mitt i vintern och inte på sommaren då det ändå finns lite bete kvar, hade jag haft full panik. Och förmodligen slitit av en del hår i processen.

Det slutade med att vi hämtade torrhö istället.

Aha............:angel:

Låter ju jättebra! Ja, lite så tänker jag också, man vet vad man köper och slipper fodra upp med massa annat. Jag har ju tyvärr köpt på mig hö med katastrofvärden och DET blev dyrt.. :( så jag vill gärna ha analys INNAN jag köper nu..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama