Hösilage "något skuret"??

H

Hippo

Hej ni som kan det här med hösilage/ensilage (som är samma sak, allt heter egentligen ensilage har jag lärt mig...;))

Om det beskrivs som "något skuret", hur är det då? Bra eller dåligt till hästar?

Sv: Hösilage "något skuret"??

Nu har jag fått tag i annonsören via telefon och han förklarade det som att han på en bal som blir 120 cm bred har sex knivar i pressen för att balen lättare ska kunna delas.

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Senast ändrad av en moderator:

Har sådant på jobbet. Gräset är snittat så stråna är ca 10-20cm långa och det är mkt lättare att få isär balen om hösilaget är lite segt.

Det är ingen fara för hästarna för det måste ändå tuggas ordentligt.

Vad bra att ni i alla fall är två som har god erfarenhet av skuret hösilage. Jag får hem sex ton imorgon så nu hoppas jag att det blir bra för min del också.
Tack för svaren!

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
272
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10