hösilage med klöver...

M

Mithra

jag har varit tvungen att byta hösilage en tid nu pga attbonden som levererar vårt hösilage inte kunde komma pga vädret. Fick akut köpa avgrannen , ett hösilage som är ngt blötare, och med jättekt klöver i. Har så klart blanadt det med det vanliga under övergången.
Hur var det nu med mkt klöver i hösilage, är det mer protein i det, tack vare klövern eller det har ingen betydelse? Är det bar eller dåligt för hästar att äta ett sådant hösilage? Hur är det med fånghästar och klöver i hösilaget?
Lite frågor, men jag kommer inte ihåg, bryr nmig inte om att göra analys på detta då det är tillfälligt bara tills det vanliga hösolaget kommer.

Sv: hösilage med klöver...

Jag hänger med på frågan. Har också ett hösilage just nu som det är rättså mycket klöver i, och tycker också att det skulle vara intressant att veta.

Är ingen direkt expert, speciellt inte på fånghästar för pepper pepper så har aldrig haft någon. Men foder med klöver i är mycket kraftigare både med energi och protein så till vanliga hästar som inte kräver så mycket brukar man avråda från att använda det.
Men om jag inte kommer ihåg fel så kan det beror lite på vad för sorts klöver det är. Om det är från ängar eller om det är insådd odlad vall det kommer ifrån. Ängsvarienten ska i så fall vara den man ska föredra.

*delvis knapplån*

Jag tycker inte att man kan säga att bara för att fodret innehåller mkt klöver så är det väldigt höga värden. Värdena beror ju precis som vanligt på när man skördade, väder, växtinslag, vallens ålder osv.

Så även om klöverinslag rent generellt brukar ge ett ganska högt, framförallt, proteinvärde så kan ju fodret vara skördat sent och under dåliga förhållanden och då kan fodret ha låga värden ändå trots klöverinslaget.

Jag kan svara utav erfarenhet, att färska klöver på bete, är INTE bra för fånghästar, då fjordingen jag hade hand om fick fång akut. Klöver är lite kraftigare vad andra än säger, och de är på ngt sätt kasnke tyngre eller så svårt o förklara, men de är inte så bra för hästars hovar. Kor o andra djur klarar av detta bete. Men inte hästar, Kanske i små drifter. Hoppas du fick ngt svar, även om de inte blev så sammanhängande. haha !

vad använder grannen grovfodret till då? hur ser dom djuren ut i hullet?

tack alla svar

grannen använder det till sina hästar, och de är tjocka, rids inte heller men har absolut ett mkt bra hull!
mina halvblod är mest avelshästar och unghästar, bara en som är igång och tävlar, så ett mer proteinrikt hösilage skulle kanske vara bra till dem.
Jag har ingen fånghäst själv men en inackorderad som haft det en gång för några år sedan så det var henne jag tänkte på. Samtidigt behöver hon gå upp lite i vikt, får lucern, så det kanske gör henne gott. Tänkte mest på att jag hört att fånghästar inte ska gå på klöverrikt bete, och är det då mkt klöver i hösilaget så borde det vara lite av samma sak.:confused:

Det är mer protein i klöver .. desto blötare det är vet jag att man måste fodra mer än torrt för att de ska få i sig lika mycket (ja vad det nu heter ).. av erfarenhet så får mina halblod fång av för blött ensilage speciellt med klöver i ....du får rida mkt under tiden du har det fodret

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 994
Senast: Korven
·
Foder & Strö En kort fråga: hade ni brytt er om att analysera hösilage som hästen kommer att äta i 2, max 3, månader? Eller det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Har under några veckor nu varit tvungen att fodra med vad visat sig en extremt proteinrik andra skörd, vilket har fått till följd att...
2
Svar
29
· Visningar
10 043
Senast: inbetween
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka