Hösilage igen...

Tez1

Trådstartare
Vet att det finns en hel del trådar om detta men ingen som passar mina frågor riktigt.
Jag är en riktig novis gällande hösilage men dessa vintrar gör att man börjar fundera över hygienen på grovfodret samt tillgången på hö verkar gå ner.
En grannbonde har några balar riktigt torrt hösilage över till mig och frågorna är då:
Hur torrt kan hösilage vara i balen? Behövs en viss fuktkvot för att konservera balarna? Vad är livslängden när den väl är öppnad?
Hur märker man att balen blir dålig?
Hur länge kan oöppnade balar stå sig? Till hösten?
Kan inget om detta, så svara gärna..... snart grovfoderkris.
/T

Sv: Hösilage igen...

Hur torrt är torrt då ? ensilage med ts halt över 60% bör man inte sträva efter, eftersom i sånna torra balar finns inget konserveringsskydd och därmed är dom lättare utsatta för att bli förstörda snabbare. Livslängden vid öppnad bal bestämms helt av väder och vind. Ju kallare det är, dessto längre håller den.
Oöppnade balar som förvaras rätt kan hålla hur länge som helst.

Man märker att en bal börjar bli dålig på tex: luktar illa, eller att ensilaget klumpar i hop sig = svårt att fodra med, eller att det börjar bli vitt sindelnät, eller vita prickar i det. Detta är en vägledning enbart.

Oöppnade balar som förvaras rätt kan hålla hur länge som helst.

Det är inte sant, däremot har de ganska lång hållbarhet. Mycket beror på plastens kvalité och täthet men även andra faktorer som solbelysning och temperatur spelar roll. Jämför med exempelvis motsvarande lagringsmetoder för oss människor: en burk sylt håller länge men det finns en bortre gräns för när den är tjänlig som föda.

Den bästa samlade informationen om ensilage som finns på nätet är nog:

http://www.ensilagenytt.se
http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm

Här på bukefalos finns både stora sanningar och en del fritt tänkande inom området ensilage...

Jag har inget riktigt svar på det. Får höra efter ananlys.
Men bonden menade på att det är så torrt det kan bli. Antar att det då är 60% TS.

/T

Jag har inget riktigt svar på det. Får höra efter ananlys.
Men bonden menade på att det är så torrt det kan bli. Antar att det då är 60% TS.

/T
Svaret är nog att det kan bli så torrt som hö (TS 84%). Vi har sett exempel på ensilage som legat över 70% med god hygienisk kvalité.

Ah, vad intressant.
Är det ändå ett bra foder om det är så torrt? Går det att ensilera så torrt?
Vad är riskerna med ett riktigt torrt ensilage då? Mögel- damm?
Kan den stå öppen längre om den är torrare?
Som sagt jag är novis och vill veta allt;)
Finns det risk att en bal är dålig utan att man ser mögel/jäst eller att det luktar illa mm? Botulinum bakt. ser man inte på balen va?
/T

Ah, vad intressant.
Är det ändå ett bra foder om det är så torrt? Går det att ensilera så torrt?
Vad är riskerna med ett riktigt torrt ensilage då? Mögel- damm?
Kan den stå öppen längre om den är torrare?
Som sagt jag är novis och vill veta allt;)
Finns det risk att en bal är dålig utan att man ser mögel/jäst eller att det luktar illa mm? Botulinum bakt. ser man inte på balen va?
/T
Jag trampar ut i ett minfält av tyckande kring ensilage om jag svarar på detta:cool:. Jag väljer därför att ange mina egna begränsade erfarenhet av torrare ensilage (drygt 70%). Det går att ensilera så torrt, sedan ska man veta att det blir en begränsad ensileringsprocess och blir en kombination av ensilering och lufttät lagring. Problemet med detta är att om det uppstår minsta lilla hål i plasten så slås hela balen ut och blir otjänlig. I en fuktigare bal kan mögelangreppen vara svårare att märka eftersom det ofta blir lokalt kring skadan i plasten och man vet inte hur spridningen är i balen. Ensilagebalar är känsligare för hantering än många tror! Vi lever efter regeln här på gården att en ensilagebal bara ska hanteras/flyttas två gånger: dagen den skördas och dagen den fodras.

Nej, botulism ser man inte. Alla pekar på ensilage som den stora boven när det gäller botulism. Det ingen talar om är att kraftfoderrester i krubbor och fodertunnor också är en orsak till fall av botulism. Att minimera risk för botulism i ensilage handlar om skördeteknik och hantering. Hög stubb, sorkfria vallar och försiktig vändning/luftning/strängning ger ensilage utan jordinblandning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 788
Senast: svea
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 945
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka