Hösilage i "foderautomat", funkar det?

I

Isislover

Jag funderar på att bygga om buren till en kubiktank till en foderautomat till killarnas hösilage. Tanken var att snedställa två skivor i buren så att silaget kan glida ner mot burgallret. Det är ett ganska tätt galler, så det skulle då bli lite av en slowfeeding. Frågan är bara, vad för material tror ni skulle funka på skivorna? Inge bra om silaget fryser fast på dem och hästarna inte kommer åt maten. Kan man göra skivorna glattare på något sätt?

Sv: Hösilage i "foderautomat", funkar det?

Plyfa (?) är ganska glatt. Det satte jag upp på en vägg så att min häst inte skulle kunna klia så mycket, fick inget fäste då.

Ja någon slags plyfa borde funka. Tack för tipset! :)

Jag har aldrig sett en sån automat som har fungerat ordentligt. Jag skulle hellre rekommendera ett småmaskigt nät.

Vi använde plyfaskivor när vi gjorde något liknande. Fungerade OK men inte tillfredsställande eftersom hästarna fick ut för mycket mat ändå ur hålen. Då svetsade vi på stänger så hålen blev halverade men då gick det inte alls istället. Vi använde inte en bur med stora hål (oftast silverfärgade) utan en annan med mindre hål där inte hästarna riskerade att fastna med hovarna i.

Personligen rekommenderar jag hellre de småmaskiga hönäten. Alternativt foderautomat som ger hästarna flera mindre givor/dag. :)

(Även till Fjordtokan)
Vi har en häck som vi hängde in ett småmaskigt nät i. Av flera orsaker så gick det åt pipsvängen. Jag håller på och försöker övertala vår hagkompis matte om att ett tak över och fastkrokning även i nederkant kommer att göra susen. Men hon är otroligt skeptisk. Därav mina funderingar på den "småmaskiga" buren istället. :)
Personligen så tror även jag mer på det småmaskiga hönätet. Simlir äter ur ett sådant i boxen och det funkar finemang. :)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka