Hösilage - Hur mycket ger man?

MayGrace

Trådstartare
Lite fundersam, våra hästar ska snart gå in igen och då är det dags att börja fodra igen! Hur mycket hösilage ska man ge en för tjock ponny som har haft fång? Förra året fick hon runt 10-12 kg inne men hon blir alldeles för tjock plus att det i princip på vintern har fritillgång ute. Det är så svårt att veta! Förut när hon fick hö fick hon ca 9 kg om dagen och det räckte och hon höll sig i trim men nu när vi gått över på hösilage har hon blivit tjockare!
Hon är en c.ponny och väldigt lätt född rids inte hårt utan mera motions/skogsrids några dagar i veckan!
Hur mycket ger ni era? :confused:

Sv: Hösilage - Hur mycket ger man?

Lite fundersam, våra hästar ska snart gå in igen och då är det dags att börja fodra igen! Hur mycket hösilage ska man ge en för tjock ponny som har haft fång? Förra året fick hon runt 10-12 kg inne men hon blir alldeles för tjock plus att det i princip på vintern har fritillgång ute. Det är så svårt att veta! Förut när hon fick hö fick hon ca 9 kg om dagen och det räckte och hon höll sig i trim men nu när vi gått över på hösilage har hon blivit tjockare!
Hon är en c.ponny och väldigt lätt född rids inte hårt utan mera motions/skogsrids några dagar i veckan!
Hur mycket ger ni era? :confused:
[/QUO

För att få ett svar måste du ha en höanalys!! hur blött är hösilaget? Har du ingen analys och hon blir så tjock måste hon ju iallafall ha mindre mat. Ersätt med lite halm.

Vi köper det av en som inte tar analys pga att han tycker att värdena senaste åren vart dåliga ändå pga för mycket regn. Det är till 75% torrt när vi tar in det så speciellt blött är det inte. Problemet är att damen inte äter halm utan ratar det!

Det beror på analysen. Även om bonden inte tar analys, så kan ni göra det.

Jag gav mitt sto 7kg när hon reds lätt-medelhårt, .. hon är ca 133cm.

Förstod jag det rätt att hon fick 10-12 kg inne och fri tillgång ute?
TS halten var den förra året även då 75%?
Det skulle betyda att hästen fick 15 kg TS (räknat på 20 kg foder/dygn). Det betyder i mina ögon att hon fått mer eller mindre fri tillgång. När den åt hö fick den altså 9 kg vilket betyder att den fick 7,6 kg TS/dygn. Jag förstår att din häst blev fet av den hösilage givan.
Min arab/swb korsning, 151 cm fick i vintras ungefär 15 kg av ett silage med runt 50% TS det ger en giva på 7,5 kg TS/dygn (och hon var långt ifrån mager). Visst ville hon ha mer men jag är inte beredd att fodra henne till fång. Hon tränades inte alls beroende på en kronisk skada.
Gör en foderanalys och räkna ut en foderstat så vet du vad hästen får och kan justera givan så den blir lagom. När du väl justerat givan färdigt så har du en siffra på exakt vad enskilda individen behöver. Min foderleverantör tar inte heller något prov utan det sköter vi när vi börjar fodra med de första balarna.

Det beror på analysen. Även om bonden inte tar analys, så kan ni göra det.

Jag gav mitt sto 7kg när hon reds lätt-medelhårt, .. hon är ca 133cm.

Exakt, Ta en analys själv. Lämna in till Lantmännen eller skicka till tex. Agri Lab. Inte alls svårt, kostar några hundra men det kan det vara värt eller dela på kostnaden med nån annan som har samma hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 709
Senast: YorkWann
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka