Hösilage hantering, flytta runt balar

Nethril

Trådstartare
Hur är det med det egentligen? Har hört att man helst inte ska flytta runt balarna förrän tidigast ca 14 dagar efter att de ställts på plats efter skörden. Detta för att ensileringsprocessen inte ska bli störd.
Stämmer detta? Eller är det på något annat sätt?

Är det olika för olika balstorlekar?

Sv: Hösilage hantering, flytta runt balar

Ja, det stämmer, har dock för mig att det ska vara längre tid, två månader om jag inte minns fel. Lärde mig det av en kompis som i våras läste SLUs vallfoderkurs. Är dock inte helt hundra på att det var 2 månader men tror det. Enligt henne skulle man flytta balarna direkt efter plastningen till den förvaringsplats man har tänkt.

Jag kör efter principen att balarna bara ska flyttas två gånger: In från vallen (helst samma dag de plastas) samt den dag de ska användas.

Hantering och flyttning innebär risk för hål i plasten och det kan också bli luftfickor där man klämmer med balklämman som kan innebära mögelrisk.

Rent svart i synen och mordisk kan jag bli om jag ser barn (eller vuxna) som klättrar på balarna!:devil:

Som Strajder skrivet det bästa är att hantera balarna så lite som möjligt. Vi tar inte ens in dem från fältet utan de lagras i en hörna ute på fältet och flyttas först när de ska användas.

Som Strajder skrivet det bästa är att hantera balarna så lite som möjligt. Vi tar inte ens in dem från fältet utan de lagras i en hörna ute på fältet och flyttas först när de ska användas.

Vi har tidigare haft dåliga erfarenheter av att ha kvar balarna ute på fältet. Det har varit fåglar som hackat på dem, hemma vad gården har man bättre koll på sådant.

men jag håller med om att balarna skall hanteras så få gånger som möjligt.

Vi kör in våra i maskinhallen så snart de pressats och blivit plastade sen rör jag inte dem förrän vi ska använda dem. Tycker inte om att ha dem utomhus.

Hur gör man då om man ska köpa hösilage av någon och inte har hämtar det direkt från fältet?
ska köpa hösilage i småbal av en bonde, och de är klara och står uppställda. Men då blir det ju en extra flytt av dem när jag hämtar dem som kanske inte är så bra?
Kan ju inte åka så långt i omgångar heller och han har inga förvaringsmöjligheter.

Vi har tidigare haft dåliga erfarenheter av att ha kvar balarna ute på fältet. Det har varit fåglar som hackat på dem, hemma vad gården har man bättre koll på sådant.
Är man rädd om skörden lägger man fågelskyddsnät över! Vi köpte från NIMA (nimaab.se). Ett nät räcker att täcka 80 balar med.

Vi har också när och har inte haft några problem.

Är man rädd om skörden lägger man fågelskyddsnät över! Vi köpte från NIMA (nimaab.se). Ett nät räcker att täcka 80 balar med.

Vi har inga som helst problem med fågelskador här men jag funderar på att ändå gardera mig med fågelnät. Fungerar nätet när det ligger platt mot balarna eller måste man hänga upp det så att det finns luft mellan balar och nät?

Vi har inte haft problem men jag vet annars att grannar vissa år haft problem med råttor som gnager hål i balarna. Så det gäller att försöka vara steget före där också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka