Hösilage/halm - hur se skillnad på socker och mögel?

californication

Trådstartare
Jag har inte så superbra koll på det här med foder, men jag frågar å en bekants vägnar. Hur ser man skillnad på mögel och socker på hösilage?

Hösilaget i hennes stall är helt vitfläckigt och luktar.. skunk. Det har även börjat mörkna/svarta på vissa ställen och det luktar jäst. Samma sak gäller även halmen.

Vad tror ni, rent spontant? Stallchefen säger bara att "om det är jäst så äter inte hästarna av det, men gör dom det så blir dom väl fulla då". Tycker inte att det känns helt okej.. om hästarna inte äter av det så får dom ju inte i sig tillräckligt. :confused:

Luddig beskrivning, och jag kanske är helt ute och cyklar, men något lär man sig väl iaf. ;)

Sv: Hösilage/halm - hur se skillnad på socker och mögel?

socker? brukar det vara socker på hösilage ? :confused: Låter som jästsvampar tkr jag, är det sånt i vårt hösilage så ger då iaf inte jag det till min häst... Även om det verkar finnas lite delade meningar om det är farligt lr inte...

Hade det luktat så illa hade jag aldrig gett det till min häst :crazy:

Har aldrig hört talas om någon som tillsätter socker i ensilaget... Är då lantbukare och har vart med och producerat och disskuterat ensilageskördar ett flertal gånger. Vore intressant att veta varför dom tillsatt socker!
Låter som om det inte är något bra ensilage dom fodrar med, skulle inte ge det till mina hästar iaf!

Raline:)

För det första så är det bara en myt om att det blir sockerutfällningar i ensilage, har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.

Det som finns på era balar är mögel och inget annat. Börjar det dessutom svartna så är det ytterst onyttigt som föda.

Är det t.ex. vita små "keso-prickar" i fodret, så är det jästsvamp, och den är inte farlig men om det är större angrepp så bör hela balen kasseras, inte bara avlägsna fläckarna.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?