Hösilage frågor i massor ;-)

N

Ninne77

Alltså min första fråga är det kanske lite blondinvarning på ;) MEN... jag ställer den ändå! :D

Kan man överhuvudtaget orka flytta på en 150kg fyrkantsbal med säckakärra?

Sen en annan fråga...

Jag funderar på vilken storlek på balarna jag ska ta, antingen får jag köpa småbal och betala 90:-/bal dvs 3:-/kg Dyrt va?

Eller så får jag tillsammans köpa 150 kg balar med min syster som vi får dela för att komma ner i 250:-/bal dvs 1,66:-/kg
Kruxet då är att jag får åka och hämta nytt silage var 4:e dag eftersom det kommer förvaras hemma hos min syster. Bökigt men billigare.

Självklart skulle jag vilja ha småbalar men jag hittar ingen häromkring som har det och om det finns så kostar det 3kr/kg vilket jag tycker är lite väl magstarkt för min plånbok...

Vet någon här om det finns NÅGON som gör småbalar i Södra delen av Skåne till ett vettigt pris?

Hart jag tänkt rätt när jag räknar att min Tinker på 700kg ska äta ca 14-15kg/dag? Och min shettis på 250kg ska äta 4kg/dag? Tinkern promenadrids och shettisen lever lata dagr i hagen...
Förstår att det har med TS att göra men han som gör vårt ev. tilltänkta hösilage sa att han strävar efter en TS på 50-55% ca.

Sen en annan fråga, ska jag ta av 1:a skörd eller 2:a skörd tro?

Ja finns det någon som orkar svara mig på någon av alla mina frågor?;)

Tack på förhand!!

Sv: Hösilage frågor i massor ;-)

Är det inte smidigare med hö när du bara har två hästar att utfodra?

Vilken skörd du ska ta beror alldeles på från år till år från fält till fält. Gå på analys av fodret istället, välj det som passar just dina hästar bäst.

4kg hösilage är väl lite till en shettis! man får räkna på att nästan hälfen är vatten. Du måste räkna på kg Ts. Får den i vanliga fall ca 4 kg hö, behövs säkert 7-8 kg hösilage för att komma upp den mängden..Men allt beror ju på hög TS halt fodret har.

Är det inte smidigare med hö när du bara har två hästar att utfodra?

Tyvärr kan jag inte det eftersom min stora häst har fått allergiskbronkit efter förra vintern som gick, därav måste jag ha hösilage för att minimera risken att han blir sjuk igen.

Den lilla hästen fick sitt livs först fånganfall i våras så nu är läget inte det optimala här hemma pga. två olika sjukdomar hos hästarna...

Senast ändrad av en moderator:

Vilken skörd du ska ta beror alldeles på från år till år från fält till fält. Gå på analys av fodret istället, välj det som passar just dina hästar bäst.

Oki, men det finns säkert ingen analys än på hösilaget jag har tänkt köpa, han högg det igår nämligen. Fundersam hur jag ska lösa allt..:confused:

4kg hösilage är väl lite till en shettis! man får räkna på att nästan hälfen är vatten. Du måste räkna på kg Ts. Får den i vanliga fall ca 4 kg hö, behövs säkert 7-8 kg hösilage för att komma upp den mängden..Men allt beror ju på hög TS halt fodret har.

Ja jag drog ner det lite i min tanke eftersom jag är rädd att hon ska riskera att bli sjuk igen eftersom hon fick sitt första fånganfall i våras. Därav drog jag ner det till 4-5 kg i min tanke.
Egentligen ska hon väl äta vanligt hö för att ha ett optimalt utgångsläge, men någonstans måste jag försöka kompromissa så jag kan få en fungerande lösning under detta året. Inget lätt det här.. :crazy:

Ja jag drog ner det lite i min tanke eftersom jag är rädd att hon ska riskera att bli sjuk igen eftersom hon fick sitt första fånganfall i våras. Därav drog jag ner det till 4-5 kg i min tanke.
Egentligen ska hon väl äta vanligt hö för att ha ett optimalt utgångsläge, men någonstans måste jag försöka kompromissa så jag kan få en fungerande lösning under detta året. Inget lätt det här.. :crazy:
Ska du ge så lite bör du komplettera med halm, tycker jag. Hoppas allt löser sig!

Förresten tror jag inte på tanken med kärran till balarna tyvärr ;)

Jag är inte expert på detta men det är inte så bra med hösilage till en fånghäst. Jag gav det till min häst i vintras för det fanns inte något vettigt hö. Men då fick hon inte så mycket och sedan började jag ge henne lusern i stället. Hon fick naturligtvis halm också. Hon verkar inte så känslig för foderbyten men många fånghästar är det. Hösilage kan variera mycket mellan olika balar.

en tillkommen tanke hos mig... hur många hästar har din syster? ni kan ju inte ha en hösilage bal öppen i hur många dagar som helst. vet ej vad måttstocken är. men jag har en hösilage bal öppen max 3 dagar. sen slängs det som är kvar....
så 150kg kan vara mkt på få hästar.

Vi har fyrkantsbal på 170 kg till våra två hästar. Nu när de går på gräs och knappt äter något inne, fungerar det inte, så då har vi hö, men annars håller sig vårt grovfoder bra under de 5 dagarna balen är öppen. Förvaras inne, vi öppnar hela för att få en överblick om det ligger något i balen.

Vi får våra hemkörda av producenten, sedan tar vi in dem efterhand som vi använder dem. Vi tar dem på en bra säckakärra med pumpade däck (inte plasthjul alltså). Väldigt smidigt.

Visst finns det småbalsleverantör härnere i södra Skåne, jag känner på rak arm till två st som bägge huserar runt Svedala.

en tillkommen tanke hos mig... hur många hästar har din syster? ni kan ju inte ha en hösilage bal öppen i hur många dagar som helst. vet ej vad måttstocken är. men jag har en hösilage bal öppen max 3 dagar. sen slängs det som är kvar....
så 150kg kan vara mkt på få hästar.

Den kommer vara förbrukad på 3 dagar.

Vi har fyrkantsbal på 170 kg till våra två hästar. Nu när de går på gräs och knappt äter något inne, fungerar det inte, så då har vi hö, men annars håller sig vårt grovfoder bra under de 5 dagarna balen är öppen. Förvaras inne, vi öppnar hela för att få en överblick om det ligger något i balen.

Vi får våra hemkörda av producenten, sedan tar vi in dem efterhand som vi använder dem. Vi tar dem på en bra säckakärra med pumpade däck (inte plasthjul alltså). Väldigt smidigt.

Visst finns det småbalsleverantör härnere i södra Skåne, jag känner på rak arm till två st som bägge huserar runt Svedala.

Tack för ditt svar. Jag känner bara en och det är han som gör för 3kr kilot (undrar just om det går att få småbalar billigare än så) , så om du vill får du gärna göra ett litet PM till mig ;) Själv bor jag i Landskrona trakten.

Är det så nära att du tjänar på att åka till din syster å hämta? Bensin kostar ju en del.
Sen kan ju bilen gå sönder, det kan bli snöoväder eller om du blir sjuk. Då är det skönt att ha foder hemma, så man inte står där utan foder och inte kan ta sig någonstans.
Kan du inte köpa småbalshösilage till den stora hästen och ge shettisen vanligt hö, då blir det billigare.

Egentligen ska man betala per kg TS och inte per kg foder när man köper ensilage. Vatten bör man inte betala för.

Egentligen kommer dina ensilagebalar kosta detta...vi säger att alla har en TS halt på 50%

3:- kg blir egentligen: 6:- per kg foder

1,66:-/kg = 3,32:-/kg foder

Dyrt foder med andra ord

Är det så nära att du tjänar på att åka till din syster å hämta? Bensin kostar ju en del.
Sen kan ju bilen gå sönder, det kan bli snöoväder eller om du blir sjuk. Då är det skönt att ha foder hemma, så man inte står där utan foder och inte kan ta sig någonstans.
Kan du inte köpa småbalshösilage till den stora hästen och ge shettisen vanligt hö, då blir det billigare.

Jo du har så himla rätt i allt du skriver, får fundera på detta över helgen och hoppas jag kommer fram till en vettig lösning.

Egentligen ska man betala per kg TS och inte per kg foder när man köper ensilage. Vatten bör man inte betala för.

Egentligen kommer dina ensilagebalar kosta detta...vi säger att alla har en TS halt på 50%

3:- kg blir egentligen: 6:- per kg foder

1,66:-/kg = 3,32:-/kg foder

Dyrt foder med andra ord

Jo det är sant att man borde betala per kg/ts... MEN det finns väl inte en enda hösilageproducent som säljer på detta vis. Har aldrig sett det nämligen...

Visst är det ett dyrt foder, men jag har tyvärr inga alternativ eftersom hästen har allergisk bronkit. Så nu gäller bara att hitta bästa möjliga lösningen till det vettigaste priset.

Du kan inte svälta bort risken för fång, även en shetlandsponny MÅSTE få sitt näringsbehov täckt, trots att den haft fång! :mad:

Jo det är sant att man borde betala per kg/ts... MEN det finns väl inte en enda hösilageproducent som säljer på detta vis. Har aldrig sett det nämligen...

Finns ett antal större seriösa producenter/odlare av grovfoder i Skåne som säljer per kilo/TS. Tror att alla annonser jag sett som har analys också säljer på det viset.

Oki, men det finns säkert ingen analys än på hösilaget jag har tänkt köpa, han högg det igår nämligen. Fundersam hur jag ska lösa allt..:confused:

Man kan ta prov på massan och skicka på analys direkt från fältet, både när det står upp och är slaget. Det gör vi i år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 498
Senast: lil-sis
·
A
Foder & Strö Har funderingar på att ev gå över till hösilage i vinter i stället för hö eftersom det var ett helsike i vintras med möglande hö. Men...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: stranger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar