Hösilage/Fölston/Unghästar.

B

bitch1

Har funderat på att börja fodra med hösilage?! Är det bättre än hö, ur näringssynpunkt när man har fölston/föl/unghästar?! :confused: Hur mkt brukar en sådan bal väga i snitt? Man måste väl bruka den inom max 1 vecka, efter den är öppnad? Vore tacksam för omgående svar! :bump: Tack på förhand! :bow:

Sv: Hösilage/Fölston/Unghästar.

det är ju olika där precis som med hö...det beror ju på vallen och när det är skördat...jag har fyrkantsbalar som väger ca 320 kg med runt 65-70 i TS ....det finns även de som gör mindre balar ....

Sv: Hösilage/Fölston/Unghästar.

Är som MARTHA säger olika, men de behöver större givor av hösilage än av hö. Ang hållbarheten beror på vädret. De håller sig i regel ett par dagar längre på vintern än på sommaren.
Har för mig när vi körde med stora rundbalar så höll de inte mer än 3-4 dagar på våren.

/Malin

Liknande trådar

Foder & Strö Hur gör ni som fodrar med hösilage och inte har "tillräckligt många" hästar? Jag tänker framförallt på åtgången, en öppnad bal blir...
Svar
14
· Visningar
3 022
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 044
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 948
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Hej, konstig fråga kanske, men jag har alltid haft hö till min hästar och nu i vinter skall vi ge hösilage. Balarna kommer från en annan...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama