hösilage/ensilage

PrittePuff

Trådstartare
Började fundera på en sak så här på kvällskvisten...
Fick höra ett påstående "För torrt är inte heller bra då näringsvärdet minskar"
Är det verkligen så? Att om ensilaget är för torrt så minskar näringsvärdet?
Och vad är det som minskar i så fall? Och varför?

i min hjärna så kändes det inte alls logiskt, men det kanske är så...

Sv: hösilage/ensilage

Ju torrare ensilage desto mer blad faller det av och det är i bladen som mycket av proteinet sitter. Det är därför man ska undvika att slita och dra och istället försöka ta i shok (stavning?).

okej, MEN då har det egentligen inte med torrheten, utan HUR det torkades... :)
Det kan ju vara av det torrare slaget men ändå få med "alla" blad.

(ps. Tror det stavas sjok)

Nä näringsvärdet behöver inte vara sämre på ett torrt silage, men ju torrare det är dessto svårare är det för ensileringsprossen i det. Är det ett väldigt torrt silage finns det risk att de torra grova stråna sticker hål i plasten

har ensileringsprocessen med näringen nåt å göra?

Va gör ensileringsprocessen egentligen?

har ensileringsprocessen med näringen nåt å göra?

Va gör ensileringsprocessen egentligen?
Det konserverar gräset så att det behåller näringsvärdet. I ett för torrt ensilage blir det ingen ensileringsprocess alls. Man talar då om lufttät lagring istället. Näringsvärdet försvinner inte, för då skulle det inte vara något näringsvärde alls i hö t ex.:D:D Precis som Tiny winy säger så är det bladavfallet som kan orsaka lägre värden från början.

Det konserverar gräset så att det behåller näringsvärdet. I ett för torrt ensilage blir det ingen ensileringsprocess alls. Man talar då om lufttät lagring istället. Näringsvärdet försvinner inte, för då skulle det inte vara något näringsvärde alls i hö t ex.:D:D Precis som Tiny winy säger så är det bladavfallet som kan orsaka lägre värden från början.

Hmm, jo, att det är en slags konservering det har jag förstått, men... Alltså vad är det som sker i en lagom blöt silagebal?
Och om själva konserveringen gör att näringsvärdet behålls. Är det då skillnad på hö(84%ts) och silage slaget på samma åker samma tidpunkt på dagen och samma dag, bara att man tagit två olika balar, är det nån skillnad i näringen?
Liksom håller sig vissa delar bättre i silage än i hö?

Eller är det endast bladavfallet som skiljer??

Hmm, jo, att det är en slags konservering det har jag förstått, men... Alltså vad är det som sker i en lagom blöt silagebal?
Och om själva konserveringen gör att näringsvärdet behålls. Är det då skillnad på hö(84%ts) och silage slaget på samma åker samma tidpunkt på dagen och samma dag, bara att man tagit två olika balar, är det nån skillnad i näringen?
Liksom håller sig vissa delar bättre i silage än i hö?

Eller är det endast bladavfallet som skiljer??
Det är ingen skillnad i grunden, men som du säger bearbetas hö mer (man vänder ju hö en eller två gånger före balning vilket man inte gör med ensilage normalt) vilket gör att en del blad ramlar av. Det är därför som ensilage/hösilage kan ha högre värden än hö som kommer från samma åker.

Ensileringsprocessen är en mjölksyra"jäsning" som kräver anaerob miljö. För att "jäsningen" ska komma igång behövs också en viss vattenhalt. en bra förklaring på ensileringsprocessen finns att läsa här: http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18

Är det då skillnad på hö(84%ts) och silage slaget på samma åker samma tidpunkt på dagen och samma dag, bara att man tagit två olika balar, är det nån skillnad i näringen?
Om ensileringsprocessen har gått som den ska är det skillnad i tex sockerinnehåll. Energivärdet skiljer sig dock inte eftersom även mjölksyran går att använda som energi. Det kan även skilja sig lite i smältbarhet och vissa fiberfraktioner (se länk) men skillnaderna är så små så det spelar inte direkt någon praktisk. roll.

Vitamininnehållet kan ju även skilja sig åt.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 461
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka