hösilage eller hö?

fritz_92

Trådstartare
Har en unghäst som jag vill skall äta så mycket grovfoder som möjligt nu till vintern, då han har svårt att hålla hullet.

Funderar på om han kan få i sig mer energi om jag ger honom hösilage för att han äter mer eller om vattnet gör att det blir lika mycket ändå. Hoppas någon fattar vad jag menar...

Säg att han behöver äta 10 % mer kg för att få lika mycket näring ts på hösilaget jämfört med höet.

Och för att han då skall få i sig mer näring av hösilaget måste han äta mer än 10 % extra.

Har ni erfarenheter att de tycker hösilage är godare/ alternativt lättare att äta så det äter mycket mer av det?
Läste en forskningsstudie där hästarna föredrog det blötaste.

Han åt hösilage förra vintern och då åt han upp en bal på 45-50 kg på 3-4 dagar. Bara på natten alltså.

Nu äter han 5-6 kg hö per natt.

Dock tycker jag det är svårt att jämföra eftersom det kommer gå åt mer senare i vintern. Har inga sifror på hur mycket hösilage han åt vid denna tiden förra året. Utan de siffrorna jag vet var mitt i vintern..

Hoppas några kan ge sina ideer på mitt problem. :)

Sv: hösilage eller hö?

Mina hästar föredrar hösilage framför hö när de får välja. Hur mycket energi hästen får i sig beror ju dock på näringeinnehållet - alltså behöver du en analys på båda fodren. Det hjälper ju inte om hästen äter mer silage om det är mindre energi i det...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 439
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila