Hösilage - Bra värden?

Carla

Trådstartare
Vi har ett hösilage hemma med dessa värden:

Torrsubstans: 68%
Smältbart råprotein: 35g/kg foder
Energi, foder: 7,1 MJ/kg foder

Råprotein: 90g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein: 52g/kg torrsubstans
Energi: 10,5 MJ/kg torrsubstans

Analyser är verkligen min dåliga sida så detta säger mig i princip inget. Höet jag utfodrar nu är oanalyserat, men jag har på känn att det är dåligt - det är dammigt, 'tussigt' och visa balar luktar inte ens hö ordentligt..

Sv: Hösilage - Bra värden?

Jag antar att de översta siffrorna är per kg/foder eller?

Ditt foder är helt okej, har du vuxna hästar som bara rids, inte är dräktiga eller växer så kan du nog få detta foder att funka utan att behöva ge allt för mkt kraftfoder. Kvoten på ditt foder blir 4,9, och enligt nya rön så behöver inte hästar som bara rids lätt, eller vilar en så mkt högre kvot än så.

Vad har du för hästar?

Ett "normalgott" grovfoder brukar man säga ligger runt ca 5,5 i kvot. (Källa - Tex Lantmännen Analycen = företag som analyserar) Ditt ligger på 4.9, så det är under det värdet. Det beror lite på vad för hästar du har och vad de kräver för att hålla hullet, för att svara på om det är Ok eller ej. rent generellt skulle jag säga att det inte är optimalt. även med lättfödda hästar är det bra med en iallafall normalvettig kvot/värden.....

Okej, KVOT?! På vad? Vad räknar ni? Hur räknar ni?

Detta är anledningen till att jag undvek att skaffa häst så länge, även om alla andra kunskaper räcker och blir över så att säga.

Hästen jag har är en 8-årig islandsvalack, just nu rids han "normalt". Cirkus 40 minuter varje dag, vilar två dagar i veckan.

Jag får krupp på stallet. Tanten i stallet sa att hösilaget var "skitbra". Jomantackar.

Kan jag fodra med detta utan att ha alltför dåligt samvete?
Vid sidan om grovfodret fodrar jag med KRAFFT PLUSS, havre och lite betfor.

Tack för era svar =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka