Hört från okunniga, Hund edition.

Poisonous

Trådstartare
Inspirerad av tråden på "gnägg" där man kan läsa om
Fotstöd - Stigbyglar
Huvudselen - Grimma
Rånarhästar - Flughuva
osv.

Vad har ni hört för skojigt om era hundar? Om er träning?

Det vi fick höra ofta om Ailu:
*Miljöträning på stan*
Pojke ca 6-7år.
"Pappa pappa, får man ha björnungar på stan?!?"

Hehe.

"Ja jag har en 10månaders American Akita pojke"
Kille 28år: *googlar uppenbarligen* Jaha, det är en sån där schäfer med fel färg
:D Haha ja jo, det är förvisso schäfer inkorsat långt tillbaka men. :p

Främling på stan: Jaha, så det är en slädhund?
Jag: Nja, det är en jakthund egentligen
F: Den ser inte så tuff ut
J: Ja fast den är kamphundsklassad så han är ganska tuff
F: ÄR DU TOKIG!? TA MED EN KAMPHUND PÅ STAN!?!?
;) Han var visst inte så farlig innan, å andra sidan ser han inte direkt ut som en kampis.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Hade en bulle. Fick höra, flera gånger faktiskt:
"Jaha, är det en boxerblandis alltså?"
"Ehm, nej. Varför tror du det?"
"Jo, men den har ju boxerfärg!" Han var brindle förvisso men inte särskilt lik en boxer ;)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Varje gång vi.är iväg med Ture hör vi samma saker. Åhh så söt, är det en valp? Alternativ, han kan inte vara ganmal.
Han är tre år.

Det andra, en mops fast brun, oftast med stor övertygelse.
Ett par kommer fram, den ena frågar vad det är för ras och då säger den andra, du ser väl att det är en mops, fast brun.

När vi var i Falsterbo i somras fick vi höra båda saker minst femtio gånger. En av sakerna hör vi varje dag på promenad.
Roligast med folk som är spiksäkra på sin sak. Mötte en dam som pratade i mobilen häromdagen, hon stannade till hos oss och hälsade på hundarna när jag matade änderna.
Säger till den i telefon, ja nu hälsar jag på en sån hund som Håkans familj har, fast det här är en valp.
Till mig säger hon, gud vad söt han är, synd att de blir så fula när de är vuxna.

Sen gick hon, jag undrar fortfarande vad hon trodde det var för ras :-P

Samma sa en kollega om Ruben, vår andra lilla hund. Åh vilken gullig, är det en sån som blir så ful som vuxen?
Han är fem år, tror inte han blir mer vuxen än så.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

-"Oj vilken liten söt hund," *sträcker fram handen för att klappa*
jag ställer mig mellan hundklapparen och hunden drar sig bort så långt kopplet räcker. Säger att hunden inte vill bli klappad och han är INTE snäll om han känner sig trängd, men man får gärna klappa schäfern istället, hon är snäll som ett lamm.
-"nej men det är väl klart en sån liten söt vill bli klappad" *försöker komma förbi mig för att klappa den lilla hunden*
och klappa schäfern går ju inte för sig...såna är ju farliga.. :wtf:


Jag jobbar ganska intensivt med att få barnen i området att sluta springa i vild panik när jag kommer gående med schäfertiken... Barnen är rädda, dom tror på fullaste allvar att hunden ska äta upp dom..
Följande konversation utspelade sig en gång när jag skulle ta ut hundarna ur bilen:
Barn1: "är det en rottweiler?"
Jag: "Nej det är en schäfer."
Barn2: "Kan den äta upp mig?"
Jag: "Nej, absolut inte, hon är jättesnäll."
Barn1: "men en polishund kan äta upp mig"
Barn2: "Jaaa!"
Jag: "nejdå, men en polishund kan bitas om den får tillåtelse, men det händer ju bara om man gjort något riktigt dumt och inte gör som polisen säger."
Barn1: "Kan din hund bitas om den får tillåtelse??!"
Jag: "neej, hon är så snäll. Men vår lilla hund kan bitas, för han är rädd för barn." (försöker pränta in i huvudet på barnen att dom iiiiinte ska springa fram till lilla hunden).
barn2: Men en afrikansk vildhund kan äta upp mig om den vill!!
båda barnen springer iväg..
 
kl.

Var på hundträff. Tjejen ringer medan jag håller på att köra till träffen och berättar att hon "glömde säga att hunden är aggressiv".

Väl på plats gör hunden utfall, skäller hysteriskt och håller på. Tjejen har lång lina, och försöker aldrig korta upp hunden utan den gör lite som den tycker.

Vi går en promenad, men hunden slutar aldrig göra utfall och jag hoppas på en kort promenad...

Tjejen säger sen: "Släpp din hund närmare så att de får snusa. Så blir dom kompisar sen. Jag har hört att man ska släppa ihop hundar så att de får ta striden en gång för alla och se vem som är starkast. Sen behöver de inte strida mer".

Sen åkte jag hem.:banghead:

Var i hundaffären, en mamma med dotter på ca fyra år kommer in, och dottern frågar mamman ifall hon får klappa MIN hund. Javisst, tycker mamman. Jag säger till fem gånger att NEJ TYVÄRR får ni inte klappa min då jag inte vet hur hon reagerar med främmande, flamsiga barn. Inte en enda gång tar mamman ögonkontakt med mig.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Jag tycker man mest stöter på idiotiska kommentarer från folk som tror sig kunna mycket om hundar, gärna andra hundägare.

Mycket intressant var det när jag var på strömsholm med min då nyopererade unghund, han hade väldigt mycket överskotts energi eftersom han enbart fick gå fem minuter fem gånger om dagen. Människa bredvid med tittar på min helt klart vilda hund.
-"Du måste motionera den mer"
-Ja han skulle nog tycka det men just nu är han satt på vila.
-"Det är inte bra för unghundar att vila, de behöver motion" Ja i normala fall men nu är det så att han är opererad och alltså måste vila så det får en chans att läka.
-"Varför tar du inte bort honom? Det är djurplågeri du håller på med"
-Eh nej det tycker jag inte, han har inte ont längre och måste bara ta det lugnt under en period för att sedan bygga upp honom igen och sedan räknar vi med att han är helt frisk.
Sen blev vi tack och lov inropade och jag såg aldrig människan igen.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Min förra hund var en korsning mellan schäfer/Keeshound och när hon var ca 4-5 månader var hon väldigt röd i underullen med grå täckhår över. Då frågade en tant mitt ex som var ute med hunden om det var en räv! :o

Han tog chansen och svarade "Japp....vi fångade den i skogen"
Tanten reagerade inte nämnvärt på det utan tyckte bara att räven var söt och gick vidare :crazy:


(Det är hunden som jag har som avatar....inte så jättelik en räv)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

*KL*

Kanske inte så enkelt för dom som inte är insatta, men jag vet inte hur många gånger jag behövt förklara för folk att Wachtelhunden är en kortdrivande hund på framförallt klövvilt, och inte jagar vaktlar :p
Oftast är det folk som frågar vad det är för ras, jag svarar och dom utbrister "ahaaa, då vet jag! Jo, jag har ju jagat en del fågel i mina dar.":banghead:

Annars är ju klassikern att bli tillfrågad om man verkligen tänker jaga med hunden. Ja, jag vet att jag inte ser så jaktig ut när jag kvällskissar i mjukisbyxor och UGGs, men hade jag velat ha en sällskapshund hade det väl varit en sådan jag hade köpt mig.
Insatta människor tror mig i regel inte heller förrän jag säger vilken kennel hon är ifrån. Suck.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Kan ju vem som helst se!;)

Och här är min dalmatiner!
424342_10150574273283666_1568480243_n.jpg
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

*KL*

Kanske inte så enkelt för dom som inte är insatta, men jag vet inte hur många gånger jag behövt förklara för folk att Wachtelhunden är en kortdrivande hund på framförallt klövvilt, och inte jagar vaktlar :p
Oftast är det folk som frågar vad det är för ras, jag svarar och dom utbrister "ahaaa, då vet jag! Jo, jag har ju jagat en del fågel i mina dar.":banghead:

Annars är ju klassikern att bli tillfrågad om man verkligen tänker jaga med hunden. Ja, jag vet att jag inte ser så jaktig ut när jag kvällskissar i mjukisbyxor och UGGs, men hade jag velat ha en sällskapshund hade det väl varit en sådan jag hade köpt mig.
Insatta människor tror mig i regel inte heller förrän jag säger vilken kennel hon är ifrån. Suck.

:D Ja det där med wachtel och vaktlar har man ju hört ett par gånger.

Sen är det väldigt mossigt det där med jakt och tjejer, jag har vid flera tillfällen fått frågan om hunden inte tycker bättre om husse som jagar med den... När jag sen talar om att det är mest jag som jagar med hunden så ser de ofta lätt förskräckta ut och undrar hur vårat förhållande klarar det... :banghead:
Fast för att vara helt ärlig så är det nog rätt många tjejer som spär på de fördomarna, jag har suttit på hundträningar där fruar/flickvänner har tyckt att jag är väldigt märklig som är ute i skogen med hunden, "Det är ju ett mansjobb" Fast det är sällan man får höra något negativt från karlarna, de suckar mest och önskar att deras partner vill följa med dem ut.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Haha, typ varje gång man berättar vilken ras man har :D

Alltså, jag blir så sur när sådant händer!
Vi var på träning ute på en av Jägareförbundets kursgårdar i måndags, och det var två wachtelägare till där, gubbar runt 55+. Dom tittar skeptiskt på mig, frågar hur gammal hon är osv, tills frågan kommer:
"Jaha, tänker du jaga med henne då?"
Jag blev uppriktigt sur och svarade kanske i en lite snäsig ton, att "ja, annars hade jag väl köpt en sällskapshund??". Gubben som stod bredvid han som frågade flinade gött, men den andre såg ganska förvånad ut.
Extra kul att min hund uppförde sig mycket bättre på träningen än vad deras jämngamla gjorde :D

Jag jagade med min pojkväns jaktlag för första gången nu i höst, och deras jaktledare undrade också om jag skulle skjuta osv. Då hade jag Ipod med mig, och svarade att jag gjärna både skjuter och släpper hund om jag får.
DOm jagar i princip bara med jämtar, men efter att ha gått någon större såt så var det bara jag som fick gå, "Ja, du får ju faktiskt med dig din hund genom hela såten..."
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Här är mammas stående cocker spaniel på 60cm...
20130829_1998.jpg


Och här är min kinesiska nakenhund. Säkert 10 gånger när Signe var liten kom folk fram och trodde hon var en kinesisk nakenhund... Sjukt likt:banghead:


IMG-20130524-WA0000.jpg


Fast okej...Hennes mage är naken

20130530_174903.jpg
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Jag får höra allt möjligt om mina heelrar:

-Åhhh vilken söt schäfervalp!
-Är det där en sorts tax?
- En sådan tax hade jag också när jag var yngre.:banghead:
- Men vilken söt dobermannvalp.
-Vilken fin valp. Jag har också haft labradorer. :cautious:
- Vilka raser är de där blandningar mellan?

Labbe? Dobbe? Tax? Blandras?
1280825_675805215763885_589430659_n.jpg


Sagt på utställning där min blandras alltid är med som sällskap.
-Men vilken fin tibetansk spaniel! det gick bra för den va? *sagt av en som själv ställer ut tibbe*.
- Ehhh näää, det är en blandras chihuahua och pekingese.
*Tibbeägaren gick fort iväg*:sneaky:

Tibbe?
983703_10152923851780512_1777671405_n.jpg
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Fick kommentaren "Åh så den är en sån där utländsk hund?" när jag förklarade att mitt pälsmonter är blandning Pudel/Australien Shepard

"Nej han är från granngården här bredvid!"


2013-11-06-2031_527a991de087c356cbb0ead7.jpg


Är kanske dags klippa honom så han inte er ut som en raggig gatuhund eller nåt :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Jag tyckte den var rätt lik en tibbe :-)
Men så har jag inte megakoll på den rasen.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Hon ÄR lik men inte SÅ lik att hon skulle ha fått pris på en internationell utställning. ;)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

När min norfolkterrier var valp fick jag ofta frågan om det är en tax. Men vanligen blir jag väldigt förvånad om någon ens kommer i närheten av att gissa vad det är för ras.

Han är väldigt social och tror att alla hundar och människor han möter är hans nya bästis. Tränar mycket skvallerträning och låter honom inte hälsa på främmande hundar under promenad, vilket förstås ibland resulterar i sura miner hos andra ägare. Grannen med sin husky blev närmast förolämpad när jag ska "Nej, de får inte hälsa, vi tränar just nu" och svarade "Din hund kommer ju att bli deprimerad!".
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Har två hundar. En 11årig hanhund som är korsning springer spaniel/labbe. Svart, lockig och lite "trubbigt" ansikte. Alltid för höra att han är en tik. Folk ger sig inte heller. Det ÄR en tik.
Sen skaffade vi oss en flattevalp, som börjar närma sig 2 år. Jag vet inte hur många gånger jag fick höra att "ÅÅååh har hon fått en valp nu? Ja det syns ju långa vägar att det är hennes valp". Spelar inte mig så väldigt stor roll, skrattar mest lite åt alla som bara ser två svarta hundar och tror att dom är av samma ras bara för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp