Horsol - Antiklimedel

R

reykurboy

Är det någon som provat detta?? Resultat?? Köpte det när jag var inne på ATG igår och tänkte prova, men det skulle vara kul att höra hur det har funkat för andra...:)

Sv: Horsol - Antiklimedel

Jag använder Horsol till vår eksem häst, mest i sk kosmetiskt syfte, den tar bort den sk elefant huden i mankammen och minskar riskerna för att klåda uppstår pga sår och/eller sprickbildning i huden vid mankammen.
Han får den 1 gång i veckan, mellan dessa behandlingar kan han får smörja av typ mjukgörande samt någon tvätt ett par gånger i månaden.

Ok, tack för svaret! :) Tycker du att han kliar sig mindre sant att "den hårda huden" blir mjukare när du använder det än innan??

Han kliar sig faktiskt inte alls, tyvärr hann det i år bli lite sårbildning dock inget han blev påverkad av och började klia sig.
Nu är såren borta, och man kammen åter medgörlig, för att få den ännu mjukare krävs att man smörjer den med mjukgörande.

Vår häst får även linfröolja i maten, kan vara så att den bidrar till att han inte har samma klådtendenser som sina eksempolare.
Han uppvisade ett visst obehag när man smorde in ställena när såren fanns, då använde jag silverlotion de första tre dagarna och därefter Horsolen. 2 dagar senare fjällade han av de hårda i mankammen och i samband med det fick han sig en tvätt, och nu enbart mjukgörande.
När jag ser att det sköter sig bra själv, kommer jag att minska antalet gånger som jag smörjer detta. Att jag får hålla på så nu beror på mitt eget fel, och då blir det bakläxa.:angel:

Ok. det låter ju toppen! Duschade Reykur igår med "veterinärschampo -mjukgörande" och hade på Horsol i man + svans och han har inte kliat sig alls under natten! Jag såg ut såhär :eek:

Det skulle ju vara fantastiskt om detta hjälpte. Ska även prova linfröolja också.
Har din grova eller lindriga eksem??

Mycket tacksam för dina svar! :bow:

Om man lämnade honom därhän, så skulle han med största sannolikhet inte ha ett enda tagelhår kvar efter en sommar. Som det är idag, har klåda uppstått så beror det mer på att jag inte varit tillräckligt obeservant annars har han överhuvudtaget ingen klåda alls.

Horsol innehåller mest acetylsalicylsyra(eller nått liknande) som man kan köpa på apoteket mycket billigare i 3% el 5% (tror jag det var).
Hör med apoteket, det är ofta en beställningsvara.

Horsol innehåller mest acetylsalicylsyra(eller nått liknande) som man kan köpa på apoteket mycket billigare i 3% el 5% (tror jag det var).
Hör med apoteket, det är ofta en beställningsvara.

Så är det säkert, men efter det jag har sett så är det inget jag rekommenderar. Horsol må innehålla en stor andel acetylsalicylsyra, men har man sett en häst sönderfrätt vid behandling med enbart detta så blir det svårt att tycka att det är bra.:eek:

Fungerar kanon på min häst. Behandlade förra sommaren och nu även denna. Inte kliat sig en enda gång faktiskt sen jag började. Min häst knallar runt i lätta flugtäcken, har inte haft sönder ett enda. Sår fick han bara under den första kläckningen av de knotten, men han kliade aldrig på betten.

Enda nackdelen är att han flagnar mkt i en period, det är rätt äckligt och första gången det hände blev man ju lite orolig, men man ser att det är mjuk och frisk hud under flagorna. Så länge min häst slipper kli-känslorna så finns det inte mkt jag inte skulle stå ut med, så lite flagor överlever jag. ;)

Enda nackdelen är att han flagnar mkt i en period, det är rätt äckligt och första gången det hände blev man ju lite orolig, men man ser att det är mjuk och frisk hud under flagorna. Så länge min häst slipper kli-känslorna så finns det inte mkt jag inte skulle stå ut med, så lite flagor överlever jag. ;)

Och det är ju precis syftet med Horsolen, att få fram den nya friska huden under den tjocka elefant huden. En mjuk och smidig hy är inte lika känslig för klåda, sår och sprickbildning.

Till Boj och Kryptisk:
Jag ser med spänning fram emot hur det kommer att gå med Reykur. Jag håller dessutom varje tumme som finns att det ska funka lika bra på han! :)

Hej lånar tråden lite men har aldrig hört innan att man kan använda linfröolja till eksemhästar hur hjälper det en eksem häst. Har nämligen en och kan tänka mig prova detta om det hjälper

Har använt medlet i två dagar nu och han har inte kliat sig en enda gång sedan dess!! :bow:
Kan det verkligen vara möjligt att det funkar så bra??

Provar att fråga i den här tråden!

Kan man använda Horsol samtidigt som man använder Switch?
Har behandlat med Switch hela våren/sommaren och hon har täcke på sig i förebyggande syfte. Men idag hade hon kliat svansen en del, så jag tänkte prova nåt annat. Verkar ju som många har fått bra resultat med det.

Jag använder switch, men behandlar inte samtidigt. Eftersom han nu går på horsol i kosmetiskt syfte 1 gång per vecka, så är det inga problem att hitta en dag när det inte kolliderar.

Okej, så jag kan hälla på Switch på måndag t ex och så Horsol på onsdag? (Switch har jag bara på henne en gång i månaden ca.)

Okej, så jag kan hälla på Switch på måndag t ex och så Horsol på onsdag? (Switch har jag bara på henne en gång i månaden ca.)

Det tror inte jag ska möta något hinder, själv har jag hunnit tvätta av man kammen innan switchbehandlingen. Den går ju som bekant in i blodomloppet vilket inte Horsol gör så att använda Horsol efter att du använt switch bör inte ställa till med problem.

Liknande trådar

IT & mobiler För några dagar sen kunde jag helt plötsligt inte höra vad den andra säger när öronsnäckan är igång. Den andra parten hör mig bra...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Marita73
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
468
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka