Horseware vilket täcke ska jag välja?

TessieW

Trådstartare
Det är dags att inhandla ett nytt regntäcke till min häst. Valet står mellan Rambo original och ett Rambo Wug. Jag har ett rambo wug heavy och är helnöjd med det, men tycker det skulle vara kul att variera färgerna lite ;) Sitter ett original lika bra som ett wug? Går det att fästa ett halstäcke på originaltäcket?

Berätta gärna om era tankar och idéer, för och nackdelar :d

Sv: Horseware vilket täcke ska jag välja?

Rambo Wug har halvhals utan möjlighet till hel hals. 0g, 200g 370g.
Rambo Original har normal skärning utan möjlighet till hel hals. 0g, 200g, 370g.
Rambo Supreme har normal skärning och en lös hals medföljer. 0g, 200g, 420g.
Rambo Wug Plus har halvhals med fast helhals. 0g, 200g, 370g.
Rambo California har normal hals med möjlighet att köpa till hals. 100g.

(g= gram foder i täcket i vikt per kvadratmeter)

Jag tycker bättre om normal skärning med möjlighet till hals än halvhals. Original har inte den V-knäppningen i bogen som de andra Rambomodellerna har. Passar ett Wug väldigt bra på ens häst kan man uppleva att original sitter lite sämre pga den vanliga knäppningen i halsen. Jag skulle inte säga att Original sitter sämre, har själv ett 200g´s sådant men det sitter inte exakt lika som de med V-knäppning. Och nej det går inte att köpa en lös rambo (eller rambo kopia) hals och fästa på original för det saknar helt fästen för halstäcke.

Jag har både rambo wug och rambo orginal och upplever båda två som väldigt bra!

Kan visa lite bilder:
Mitt Hbl i sina
Rambo wug 360g:
Rambovintertcke145cm.jpg

Rambo Orginal 0g:
CIMG2057.jpg

Mitt Fbl:
Rambo wug 200g:
CIMG2055.jpg

Rambo Orginal 0g:
CIMG0660.jpg

Rambo Orginal 360g:
CIMG0695.jpg

Min Quarter.
Rambo Wug 360g:
CIMG1446.jpg

Rambo orginal 360g:
CIMG2088.jpg

Senast ändrad:

Ja det är därför jag inte vet om jag törs chansa med normal knäppning. Fast jag har ju rambo stalltäcke som sitter kanon och amigos stalltäcken som också sitter bra. På mina utetäcken har jag däremot bara wug modellerna hittills.

En annan tanke som dök upp är ifall man skulle tjäna på att köpa ett rhino med hals till eftersom man nu kan fästa extrafoder i dem :idea: Jag vill inte ha ett rambo california eftersom jag är ute efter ett ofodrat täcke :) Annars är ju california superfint! :D

Jag uppfattar Rhino med vanlig knäppning som större i bogen än övriga. på mina hästar hänger de ner sig lite i bogen, de är för lågt skurna.

Vad fina dina hästar i sina täcken! Tack för bilder :D Upplever du att rambo original sitter lika bra som ett wug på "samma" häst? :)

Vad tycker du om rambo vs rhino när de gäller ofodrat täcke? En återförsäljare sa en gång till mig att rhino inte är vattentätt i det yttersta skiktet och därför fungerar det inte bra som regntäcke enligt denna säljare.. själv tycker jag det låter märkligt? :grin:

Hänger de så pass mkt så att hästarna får skav? :confused:

Ja det är därför jag inte vet om jag törs chansa med normal knäppning. Fast jag har ju rambo stalltäcke som sitter kanon och amigos stalltäcken som också sitter bra. På mina utetäcken har jag däremot bara wug modellerna hittills.

En annan tanke som dök upp är ifall man skulle tjäna på att köpa ett rhino med hals till eftersom man nu kan fästa extrafoder i dem :idea: Jag vill inte ha ett rambo california eftersom jag är ute efter ett ofodrat täcke :) Annars är ju california superfint! :D

Om du har något av Rambo Stable Rug (400g) eller Rambo Stable Sheet så sitter Rambo Original utetäcken likadant :)

Jag upplever Rhino med Vknäppning och/eller halvhals som trängre över bogen än Rhino med vanlig knäppning och skärning samt Rambo och Amigo. Så om du har Rambo Wug nu så kan Rhino Wug bli för trångt över bogarna (risk för skav.) Jag har dock haft några som haft både Rambo och Rhino och båda passat så det är inte fel om du kan testa täcket och lämna tillbaks det/ byta modell när du köper.

Mitt fullblod fick skav utav rhino orginal, men inte utav nått av de andra.
men rambo orginal och wug sitter bra båda två, likaså amigo.

Ja det är ett rambo stable rug jag har :) Jag har både rambo wug och rhino wug och båda sitter lika bra på min pålla. Fast hon är ganska nätt i modellen. :) Hur är rhino original i bogen? Det nya liner systemet är ju ganska smart om man vill variera :) Eller nygamla liner systemet ska jag väl säga.. :P

Jaha de låter ju inte bra :/ Skav tycker vi inte om! Tycker ni rhino står emot väta lika bra som rambo?

Ja det är ett rambo stable rug jag har :) Jag har både rambo wug och rhino wug och båda sitter lika bra på min pålla. Fast hon är ganska nätt i modellen. :) Hur är rhino original i bogen? Det nya liner systemet är ju ganska smart om man vill variera :) Eller nygamla liner systemet ska jag väl säga.. :P

Men då borde ett Rhino med liner systemet sitta lika bra som de du redan har. Men då är det bara Rhino Original som finns ofodrat med liner. Jag har själv inget sådant men jag antar att de är lika bra som Horsewares andra.:laugh:

Förr om åren (före 2001) var Rhino original väldigt stora i bogen. Fick med ett till ena ponnyn som hängde. Sen hade jag inget Rhino original förens 2004 och det var samma i bogen som Rambo Original.

Jag tycker rhino står emot väta lika bra som Rambo.

Tack för det svaret! :) Verkar som jag får fundera på om det är ett rhino eller ett rambo jag ska köpa. Fördelen med rhino är att jag får ett original + hals + linerfoder för ungefär samma pengar som ett rambo original eller ett wug, skiljer inte många hundralappar iaf :) Fast rambo täckena är mkt snyggare tycker jag :P O de sitter bra runt buken. Hm, nu blev de svårt, haha! :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: Monkie
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 039
Senast: Darkie
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 464
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka