Horseware flugtäcken ?

kitty79

Trådstartare
Verkar ha total blinning/broms invasion här , Hade funderingar på ett flugtäcke - nu funderar jag inte längre ,frågan är bara vilket ?

Andledningen till att jag grunnar på horseware är att hästen passar bra i deras Amigo vinter/regn . Han kan inte ha Bucas utetäcken men deras flugtäcken kanske är annorlunda ?
31270794.jpg

Han är ca 169 hög ,men med mycket kort rygg -drar dock 145 i vintertäcke för bogens skull .

Så har ni några goda råd .. ?

Sv: Horseware flugtäcken ?

Vad felas med Bucastäckena, dvs var passar de inte?

Jag föredrar Bucas Buzz Off framför Horseware, jag tycker det är för mycket glipor i horsewares amigos flugtäcke, ffa vid 'bogen' (ovanför knäppningen), tycker passformen är bättre på bucas med.

Men, vilket du väljer är ju en smaksak. Men Bucas har också halvstorlekar, och iaf min som passar i FÅ utetäcken, men som Amigo i strl 130 sitter som en smäck på (oavsett typ av täcke) passar utmärkt i Bucas Buzz off med. Samma sak med tidigare hästar, de har kunnat ha Buzz Off - och passat som hand i handske i Amigo. Dock har jag inte provat Bucas utetäcken på dem, så vet inte om de skulle fungerat. Bucas Sunshower har suttit 'okej' dock, men inte lika bra som Amigotäcken eller Buzz Off.

Använde Bucas smartex i vintras , Problemet blev på sidorna av bogen -om du tänker manke till bogspets där räckte de inte till , hjälpte inte att gå upp en storlek . lite av en sorg faktiskt för jag gillade täckena väldigt mycket .

Okej, svårt säga hur det blir med Buzz Off, men jag tycker de går rätt rejält långt ner 'överlag'?

Rambo Sweetitch Hoody har fått fina lovord av många bukefalister, den täcker hästen så gott som från topp till tå. Själv har jag ett Amigo fly rug vilket jag tycker är bra för dom pengarna. Enda nackdelen är att halsen är lite för kort men för övrigt så täcker det bra även om det har såna stora "glipor" vid bogen.

alltså jag känner att man blir lite lätt förvirrad vad exakt är skillnaden mellan de olika Amigo täckena ?
Är de bra - eller ska man lägga tilll de extra pengarna och titta på Rambo ?

Horseware har ju 3 olika 'serier' täcken; Amigo, Rhino och Rambo.

Priset är lägst för Amigo och dyrast för Rambo. Teoretiskt är det en kvalitetsskillnad med, med en snäll häst (och inte te x en täckesmarodör) märks det enligt mig inte så stor skillnad så. Dock så designmässigt skiljer det en hel del. Amigo t ex finns inte med wug (halvhals) och inte heller med V-knäppning.

DOCK, så min som passade perfekt i Amigo, passade inte lika perfekt i Rhino, just pga V-knäppningen och att Rhino blev/var tightare i halsen/kring bogen.

Så, man kan säga föranklat att alla Horsewaretäcken är bra, men sen är det stor skillnad i design och skillnad i kvalitet. Vad av Amigo/Rhino/Rambo som passar bäst på just en specifik häst är individuellt dock.

lite för kort? täcker bara halva halsen på min arab och dessutom är det så tunnt att monstren biter igenom. tyget har väl med priset att göra men dom kunde väl gjort halsen i rätt stl...

jag tycker det enda av hw täcken som duger är rambo sweet itch. ett bra budgetalternativ är mark todd, grått med helhals och magplatta. heter fly combo el nåt sånt. tusen ggr bättre än amigo iaf!

tack - jag grunnar mest på om de är några stora skillnader imellan amigo bug buster , amigo mio och amigo bug rug ? förutom att bug buster är behandlat med något medel ? tänkte passforms/temeratursmässigt .

Ojdå . Då blir det nog väldigt kort till min långhalsade frieser , ska kolla upp Marktodd täcket .

Vet ej tyvärr, jag använder som sagt enbart Buzz off. Eller ja nu är det ju eksemtäcke. Materialet tror jag inte du behöver oroa dig för, nät ät ju svalt, men min som nu har ett (boett) eksemtäcke, i tätt tyg, ljusgrått, är inte varm/kokt under det ens i den här hettan. Antagligen för att han är mörk själv (mörk skimmel) och det blir svalare med täcket. Så jag tvivlar på att t ex ett bug buster blir minsta för varmt.

Jag använder bara Rambo Sweetitch Hoody till mina hästar, det är det bästa täcket jag hittat!! Det är lång och väl tilltagem hals på dem som täcker hala halsen fast hästen betar. En utav mina inhyrda ha ett Amigo mio ( med röda kanter ) och det tycker jag verkar vara ett bra budget alternativ men det går ju inte att jämföra med mina Rambo Sweetitch Hoody. Alla Amigo har dessutom mycket kortare hals så när hästen hetar täcer det bara halva halsen..
Bucas buzz off har jag haft innan Rambo och de fungerade inte alls och har usel passform..

Senast ändrad:

Kanske skulle satsa på ett sweetich hoody då , Pållen har uppvisat en väldig irritation i man och svans ,förmodligen mott knotten , har lyckas att hålla ned det med Probs produkter .
sweetitch hoody är mer utav ett eksem täcke eller ? medans de andra är mera flugtäcken .
Upplever du att dina blir varma i sina ? har suttit och läst recensioner hela natten om de olika täckena ,och vissa tycker att de är väldigt tunga och varma .

Det är tyg och inte nät, just därför valde jag dem + att de har lång hals.
knott biter inte genom tyget, men de kan de göra genom nätet på tex amigo.
vvisst blir de tyngre än de i när men jag upplever inte att de blir varmare i dem, igår när jag kom hem från jobbet 14.30 och tog in alla hästar så var 2 utav mina som har Rambo sweetich hoody på sig lite svettiga på bogen men det är första gången och de har nog haft dem i 3år, dessutom är de hela och fina än fast de är använde dygnet runt på sommaren i 3år.

Det låter ju bra !

http://www.stromsbergsgard.se/filer/storlekar/storlekartacken.html

Horsewares storlekstabell , alltså jag vet inte om det beror på att jag har sovit för dåligt med jag fattar inte ...
Mätte min häst igår han är från manke till svansrot 120 cm , från bog till rumpa 180 cm och 169 hög .
Hur sjutton läser jag tabellen ?

enligt tabellen skulle han alltså ha 130 cm ? men vi använde amigo vinter i 145 och det hade inte gått med något mindre !

Senast ändrad:

jag tog 160 (har vanligtvis 155 och då är dom rymliga) till min häst pga halsen inte skulle bli för trång. så det är långt i ryggen men det spelar ingen roll, tänk att ju större det är ju bättre täcker det! har du minsta tvivel så ta den större stl.

valde den större storleken , fick tag på ett Amigo bug rug i 155 med xl hals . Sitter riktigt bra på .
Känns skönt att äntligen ha fått på honom ett !
(sen att my on* i bor*s hade 30 % på flera utav horseware täckena var ju inte så tråkigt heller =) )

Jag har ett amigo bug buster? tror jag det heter. knäpps omlott under magen och går ner långt till knäna och min häst är totalt obrydd över broms o så på kroppen! är supernöjd med det!

Men hjälper verkligen insektstäcken mot just bromsar? Jag har själv många gånger blivit biten av bromsar och de biter ju rakt igenom jeans, inte kan ett tunt flugtäcke skydda mot dom? Att det kan hjälpa mot knott och mygg ja men bromsarna är verkligen :devil:s påfund eller så var skaparen på riktigt dåligt humör den dagen han gjorde bromsarna ;)

Liknande trådar

Utrustning Tidigt ute, jag vet! ;) I en av mina hagar som ligger ner mot sjön har et en tendens att bli extremt mycket blinningar och bromsar...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Egonson_
·
Utrustning Är på jakt efter ett flugtäcke till min swb-valack och har starka funderingar på bucas flugtäcke (inte zebra- varianten) Jag tvekar...
Svar
0
· Visningar
922
Senast: ifuh
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 093
Senast: mooi
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 791
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka