Horseware el annat märke svettäcke likn Bucas Shamrock Power?

Leeelot

Trådstartare
Tränar ibland ganska sent på kvällarna, o hästen blir, trots klippning, väldigt svettig... När det är ca 4-5 plus o kallare på natten, vill man ju gärna lägga på henne något.... Beställde o fick hem ett Bucas Shamrock Power, gillar idén med att det ventilerar ut fukten, men blir inte kallt sedan.
Men...bara att konstatera en gång för alla att min häst inte kan ha Bucas...hemsk passform på henne:cry: Frågan är: har Horseware någon liknande variant? Alltså ventilerar bort svetten, men man kan lämna kvar det på hästen över natten o det "värmer" lite lagom, o inte fastnar massa spån o skit på? Vanlig fleece (finns ju med lite slätare utsida), har jag fattat det som att svetten lägger sig utanpå o sen kyler...? Fanns nåt nytt som hette Rambo techni waffle cooler, men det kanske bara är nån tunn bomull?

Fleece är ju tillsammans med ylle rekommenderat för vandrare, skidåkare och folk i extrema klimat där man ska kunna svettas utan att bli kall. Så jag hade lagt på ett tjockare fleece eller ylle, för dess egenskaper är ju detsamma oavsett om det är på en häst eller människa.

Fleece är ju tillsammans med ylle rekommenderat för vandrare, skidåkare och folk i extrema klimat där man ska kunna svettas utan att bli kall. Så jag hade lagt på ett tjockare fleece eller ylle, för dess egenskaper är ju detsamma oavsett om det är på en häst eller människa.
Stor skillnad. Blöt fleece kyler. Blöt ull värmer fortfarande.

Så ylle.

Jag har ett fleecetäcke med teddyfoder (finns på hööks) som är suveränt. Fukten lägger sig utanpå, teddyt är torrt och luften emellan värmer. Men det kan beroende på häst bli för varmt i de temperaturer du värmer.

Amigo Jersey cooler funkar hyfsat men har en urkass passform, inget för natten.

Stor skillnad. Blöt fleece kyler. Blöt ull värmer fortfarande.

Hur blöta är dina hästar egentligen?? Ställer du ut de i regnet så håller inte fleece varmt nej, men sätt det på en svettig häst och känn med handen under under hela processen så kommer du märka att hästen är varm och torr under.

Hur blöta är dina hästar egentligen?? Ställer du ut de i regnet så håller inte fleece varmt nej, men sätt det på en svettig häst och känn med handen under under hela processen så kommer du märka att hästen är varm och torr under.

Och sen? Låt hästen stå kvar i det blöta fleecen. Eller svettas i en fleecetröja och låt den sitta kvar. Vad händer då?

Och sen? Låt hästen stå kvar i det blöta fleecen. Eller svettas i en fleecetröja och låt den sitta kvar. Vad händer då?

Ja, låt fleecen ligga kvar. Svettas jag i min fleece har jag gärna kvar den på så att jag inte behöver frysa senare. Tro mig, jag red i mina fleece genom snö och vind och regn och sol i Mongoliet, så det här är bara min egen uppfattning, men jag gillar det. Älskar ylle också men ser inte varför man ska klanka ner på fleecen.

Ja, låt fleecen ligga kvar. Svettas jag i min fleece har jag gärna kvar den på så att jag inte behöver frysa senare. Tro mig, jag red i mina fleece genom snö och vind och regn och sol i Mongoliet, så det här är bara min egen uppfattning, men jag gillar det. Älskar ylle också men ser inte varför man ska klanka ner på fleecen.

För att ylle just är ett av få material som värmer när det är blött. Vilket fleece inte gör - alltså rent materialmässigt, även om du upplever det så.

• Gilla
Reactions: Ace
Jag rekommenderar ett ylletäcke istället. Horsewares Jersey cooler tycker jag är för tunt och det ligger inte så bra under längre tider samt det fastnar spån och skit i det. Rambo har sitt "Dry rug", har ej ettstat det själv men låter ju bra enligt beskrivningen tycker jag..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka