Horsemanchip!

Farle

Trådstartare
AD Sportwereld interviewed Adelinde Cornelissen who said that for no money in the world she would sell Parzival. When asked if she could beat Totilas at the 2012 Olympic Games, Cornelissen replied, "I've beaten him once at the Europeans in Windsor in 2009. If I did it once, I could do it again." While Totilas sold to Germany for a rumoured 10 million euro, Cornelissen would never consider a sale. "He's mine and I'm never selling, not even for 15 million euro. I owe everything to Parzival. If I hadn't had him, I would still be standing in front of a class room, which I also liked doing. I've got people interested from all over the globe, willing to pay enormous amounts of money. But you don't sell such a horse. Yes it's true love. I wouldn't sell my friend either, would I?!"

Och en titt på bilderna:

http://english.adelindecornelissen.nl/gallery/fotos/paarden/jerich+parzival/?g2_page=1

Skönt att ngn verkar ha en ödmjukhet till sin häst i dessa tider! :banana:

Sv: Horsemanchip!

Fasst jag håller inte med. Har man inget horsemanship om man säljer hästar? I så fall är vi ju jäkligt många som ligger risigt till, även majoriteten av eliten.

Ödmjukhet till sin häst är i min värld inte kopplat till huruvida man säljer eller inte.

Men ändå, fint uttalade.

Jag håller med Rumpnissen...

Det brukar ju heta att "allt är till salu för rätt pris" och det stämmer nog för det mesta. De flesta som håller på hästar yrkesmässigt/på hög nivå säljer ju oftast för att kunna köpa något nytt/investera i sin verksamhet etc.

Jag skulle kalla det för...KÄRLEK:love:

Man säljer inte sin partner eller unge- eller?
Som hon skriver så ger denna häst henne ett unikum av upplevelse.

Det hela grundar sig på vilken syn man har på sin häst.
Visst. Alla TING är till salu o betraktar man sin häst som ett sådant- så visst.

Tinne har sina hästar kvar.
Jag vet inte om Caprice lever, men hon fick vara kvar fastän hon inte blev dräktig.

Det är nog stor skillnad på om man enbart är hästägare o inte själv har delat alla erfarenheterna.

De flesta har väl sina kvar. Hoppryttare o dressyrryttare rider sina till pensionen o sen får de går kvar till det tar slut.
AvG, Isabelles m.fl hästar lever ju goda pensionärsliv i hage.

Många har ju kvar sina hästar. Men jag tror det beror mer på ägarna (Ax.son Johnsson m.fl) än ryttarna. De flesta ryttare hade nog velat behålla hästarna, men äger man inte hästen själv är det ju inte alltid möjligt. Få ryttare äger sina hästar helt själv.

Syftar väl mer på hur hon beskriver deras samarbete och att han verkligen får vara häst på sin fritid!

Om det är så mycket kärlek så undrar jag varför den kärleken inte syns när hon rider? Nu vill ju inte alla ha samma typ av "partnerskap" med sin häst, eller med människor heller för den delen, men den syn man har på sin häst tycker jag avspeglas även i ridningen. Självklart tycker hon vansinnigt mycket om sin häst, det betvivlar jag inte (även om jag tycker det borde synas även vid ridning) men för den skulle betyder ju inte det att de som väljer att sälja sin häst inte tycker otroligt mycket om dem. Det finns ju många orsaker som kan påverka en eventuell försäljning.

Du menar varför den tillåts vara PÅ på tävling?
Den är inte tillräckligt kuvad i munnen för att sluta vara sådan.

hon rider med hela sin kropp.
en häst som hålls i som du tror kan inte röra sig som den gör- prova.
Bakbenen slutar att ta för sig.

Ridskicklighet kallas det för o timing.

Men nog håller hon ju ganska hårt i hästen? Har hon alltid gjort. Om man jämför med tex Gal, det är ridskicklighet och timing.

Första filmen när jag googlade henne;
http://www.youtube.com/watch?v=S1-VlKkOzNY
Det är enligt mig att hålla hårt och väldigt sällan kunna ge någon eftergift.

Iofs vet jag inte ens varför vi diskuterar det, för nog kan man tycka om och respektera sin häst trots att man måste hålla i den på dressyrbanan. :p

En häst som "hålls hårt och aldrig får någon eftergift" kan omöjligt röra sig med sådan mekanik och med sådan kraft i bakbenen som Parzifal gör. Däremot är han förmodligen inte världens mest lättridna häst iom sin enorma power och sin tittighet.
Jag har alltid beundrat hans rörlighet, hans otroligt fina bakbensaktivitet och hans fina form och spetsade öron. Inget av dessa kriterier kan uppnås om hästen hålls hårt och rids brutalt. Jag tycker det är en fröjd att se hur en ryttare låter sin häst få plats och ta ut steget och använda hela sin kropp på det vis som A gör.

Fast jag tycker det är stor skillnad på att "rida brutalt" och att hålla i hästen? Jag har inte på något sätt antytt att hon rider den brutalt?

Och vi har nog olika åsikter, Parzival är en otrolig häst med otroliga rörelser, men jag vidhåller att hon håller honom hårt och antagligen är han inte helt lätt att rida.

Senast ändrad:

Det där har ju med rutin att göra. hästen blir inte lika på hugget på tävling allteftersom. Den är väl ngn längre i formen nu????
Gal har troligen världens bästa timing.

Om man anser att dressyr är ren lydnad- ja då kan man rida på vilket ök som helst. Ju större energi o mekanik- ju svårare att få till övergångarna- större skillnad blir det oxå= högre poäng OM man lyckas.

Bara nyfiken: hur får du till kombinationen "hålla hårt och aldrig ge eftergift" med den rörlighet i kroppen och mekanik och de spetsade öron som Parzifal uppvisar? Hur får man igång bakbenen på det sätt som Parzifal har genom att hålla hårt i hästen?

Brutalt har du inte skrivet, nej. Däremot tycker jag det låter som väldig brutal ridning att "hålla hårt i hästen och aldrig ge någon eftergift".

Nacken har blivit rundare och längre. Kollar man klipp från årgångarna så ser man rätt stor skillnad. Även träningsbilderna på hemmaplan visar en längre hals med rundare nacke.

Tack.

Såg nu att den är e. Jazz o det förklarar en hel del.

Dessa hästar är inte för gemene man.
Hon har dessutom ett sto e. samme:love:

Jag gillar Parzival men har svårt att associera ordet horsemanShip med ekipage som rollar. Det ger en äcklig bismak för mig samma hur fantastisk det ser ut på banan.

Du menar varför den tillåts vara PÅ på tävling?
Den är inte tillräckligt kuvad i munnen för att sluta vara sådan.
Nej det menar jag inte. Det är väl bra att hästen är "på" på tävling. Dessutom tycker jag inte man ska kuva hästarna. Det ska vara ett samarbete, en tvåvägskommunikation.
hon rider med hela sin kropp.
en häst som hålls i som du tror kan inte röra sig som den gör- prova.
Bakbenen slutar att ta för sig.
Jag vet inte varför du tror du vet vad jag tror? Jag är inte speciellt förtjust i ekipaget helt enkelt. Tycker inte riktigt om det jag ser. Jag är knappast ensam om de här åsikterna heller, tex Dressyrtävlande tonårsgrannen har precis samma åsikter som mig när vi pratar om detta ekipage, trots att vi tränar rätt olika själva. Vi strävar åt samma håll, men på olika sätt bara.
Ridskicklighet kallas det för o timing.[/QUOTE
Det finns flertal andra i eliten som visar ridskicklighet och timing bättre enligt min smak, men dressyrsporten är ju som bekant en bedömningssport och man tycker om olika saker. Det finns flera ekipage som jag tycker mycket bättre om och som visar ridning som jag njuter av. Jag vill ha mjukhet, lätthet, harmoni och flödande energi. Det finner jag hos andra ekipage. (och det njuter jag av:d)

Senast ändrad:

Fast jag tycker det är stor skillnad på att "rida brutalt" och att hålla i hästen? Jag har inte på något sätt antytt att hon rider den brutalt?

Och vi har nog olika åsikter, Parzival är en otrolig häst med otroliga rörelser, men jag vidhåller att hon håller honom hårt och antagligen är han inte helt lätt att rida.

Håller med dig helt. Det är just så jag känner när jag ser dem. Hästen har en otrolig mekanik och det är inte dåligt på något sätt, men det ser för hårt ut. Lättheten och mjukheten kommer nog för senaste gångerna jag sett dem såg det faktiskt inte alls lika hårt ut som tidigare. Svår häst-ja absolut och en skicklig ryttare. Det är ingen negativ kritik mot henne som ryttare egentligen utan mer att den kred ekipaget fått de senaste åren skulle jag troligen vilja ge om något år eller så.

AD Sportwereld interviewed Adelinde Cornelissen who said that for no money in the world she would sell Parzival. When asked if she could beat Totilas at the 2012 Olympic Games, Cornelissen replied, "I've beaten him once at the Europeans in Windsor in 2009. If I did it once, I could do it again." While Totilas sold to Germany for a rumoured 10 million euro, Cornelissen would never consider a sale. "He's mine and I'm never selling, not even for 15 million euro. I owe everything to Parzival. If I hadn't had him, I would still be standing in front of a class room, which I also liked doing. I've got people interested from all over the globe, willing to pay enormous amounts of money. But you don't sell such a horse. Yes it's true love. I wouldn't sell my friend either, would I?!"

Och en titt på bilderna:

http://english.adelindecornelissen.nl/gallery/fotos/paarden/jerich+parzival/?g2_page=1

Skönt att ngn verkar ha en ödmjukhet till sin häst i dessa tider! :banana:

Ratina Z finns ju avbildad som staty och spenderar sista tiden (spenderade?) orakad och otäckad i hage med hästkompis :). Tror att de flesta elitryttarna gärna vill ha kvar sina hästar "to the bitter end", men det är oftast inte ryttarens beslut.

Cred till Adelinde. :)

Prolemet med ditt synsätt o valda inriktning är att man tror att man kan utgå från sakta o sen öka energin.
det funkar inte så.
Hästen måste få ha egen bjudning o det är skitsvårt att inte ta för mkt så hästen tappar energin- viljan o bakbenen
Även om hon ser ut att hänga i hästen så tar den inte illa vid sig- fortsätter.
Den kommer att bli lugnare med åren.

Den kan tolkas vara lite olydig för den som inte ser målet.

Du glömde kriterierna uttryck o kraft. Det tar tid att utbilda en häst till målet.
Hur gammal är den?

jag är hundra på att adelinde kommer dit. Skulle hon på en gång vilja rida utan det där trycket får man heller inte samma aktivitet. En balansgång tills....

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 877
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
781
Relationer Jag läste denna sida. Och det som Dan Bacon säger är precis det som jag har hört hundratals gånger om här på buke. Mer eller mindre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 230
Senast: Gimlan
·
Tjatter Det kanske bara är jag som tycker att det är underhållande med shuffle-challenges. När jag hade en blogg brukade jag göra dem nu och då...
2
Svar
39
· Visningar
4 133
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar