Sv: Hörselnedsättning på ena örat.
Tänk att det ofta är så att vi föräldrar "känner/märker" att någonting är "fel"!
Att han upplevs som högljudd och okoncentrerad kan ju -precis som du själv är inne på- mycket väl vara till följd av en hörselnedsättning!
Nu är ju min pojkes största funktionshinder hans synskada men vi träffar ju en del hörselskadade barn med!
Jag har hört att mindre barn som har antingen syn- eller hörselskador inte samspelar med både syn och hörsel utan i vissa fall "växlar" mellan dessa sinnen!
Kanske är det så att din son får koncentrera sig på att höra fullt ut och därför till viss del "kopplar bort" synen = upplevs som okoncentrerad!
Eller känner du i hjärtat att det är någonting annat med?
En BAHA är en benförankrad hörapparat.
Dvs. man har en titanskruv inopererad i själva skallbenet så att ljudet -till skillnad mot en "vanlig" hörapparat- leds via skallbenet och inte in genom hörselgången till hörselnerverna!
Det är en 3-stegsprocess att sätta in en sådan.
Först gör man ett ingrepp där själva innerskruven "monteras"
i skallbenet.
Därefter ska den växa fast i skallbenet så att den sitter till 100%!
Steg 2 innebär att man sedan fäster en ytterskruv så de som har en BAHA har alltså en skruv -men inte lös
- i huvudet!
Den går att ta bort om man inte vill ha den längre!
När den sitter stadigt så får man hämta ut sin hörapparat som man fäster på själva skruven!
Fördelen med det här hörselhjälpmedlet är att den sitter lite bättre och den kan -till viss del- döljas under håret!
När min son föddes gjordes det obligatoriskt hörseltest på Neonatal!
Det visade sig att han hade ingen hörsel alls!
Testet gjordes om 3 ggr med samma resultat!
Men jag kände att någonting inte stämde. Jag fick för mig att han hörde!
Stackars lilleman fick stå ut med att jag smög upp bakom honom och slog med grytlock så bara det borde ha resulterat i tinnitus!
När han var 6 månader gjorde vi ett fjärde hörselprov men inte ett enda utslag på mentometern..
Ringde då "hem" till Sahlgrenska.
(Vi bodde i Varberg och han låg på Halmstads Neo i 4 mån men både han o jag var fortf. skrivna i Göteborg)
På Sahlgrenska blev dom arga öv. att dom inte hade gjort en sk. hjärnstamsaudiometri där man via hjärnan mäter hörseln!
Redan nästa dag var vi välkomna och jag var så nervös..
Svaret blev att han har full hörsel på vä öra men var nedsatt nästintill dövhet på höger!
När dom berättade att han kommer utveckla ett tal och han hör vad vi säger så grät jag i flera dagar.
Jag hade ju inte vågat sjunga eller prata med honom!
Han fick en vanlig hörapparat men då hans hörselgång på det örat är både trång och nästintill alltid vätskefylld (trots rör) så fick han en BAHA!
Han pratar som vilken annan 4-åring som helst (eller nej, 5 blev han ju nu i förra veckan!
) men kan ibland höra fel på hatt och katt osv.
Han har svårt med riktningshörseln och problemet blir givetvis större i o m att han inte kan kompensera ljudkällan med synen!
Han går på Sveriges största (och bästa!
) förskola men i en grupp med bara 12 barn.
Förskolans alla lokaler är hörselvänliga med bord och stolar som inte skrapar samt att det är ljudisolerade väggar mm.
Det är ibland på samlingarna han kan tycka att det blir för mycket stoj.
Där har du nackdelen med alla hörapparater!
Man försöker ställa in dom så bra som möjligt men tyvärr kan inte en hörapparat filtrera ljud på samma snillrika sätt som ett öra!
Så alla ljud förstärks tyvärr..inte bara tal!
Däremot älskar han sin hörapparat så mycket att han t o m vill sova med den!
Nu kom detta att handla mycket om min kille ju..
Men jag tror att om din son skulle visa sig ha en hörselskada och därefter få tex. en vanlig hörapparat så kommer han efter en tid att älska den med!
Inkörsningsperioden kan vara lite svår för det blir nog som att komma upp ovanför vattenytan och höra alla ljud så klart!
Det uppfattas nog av dom flesta som lite skrämmande och konstigt!
Det kan ju även vara skönt att veta att dom hörselskadade barn jag har träffat -som inte har andra tilläggshandikapp- har sällan eller aldrig blivit retade för sin hörapparat eller för sitt funktionshinder!
Nu är det ju i o f yngre barn -som inte har nåt högstadiet ännu- men jag kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda på högstadiet!
Dessutom använder sig flera föräldrar/an
höriga till hörselskadade barn sig av sk. stödtecken!
Det kanske kan vara någonting för er båda! *här försökte jag lägga in en blink-blink men det tillät inte Bulletinen! hihi