Horsehead hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Duva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 760
D

Duva

Är det någon som har erfarenhet av horsehead sirius hoppsadel, den finns att köpa på Hööks? Väldigt tacksam för svar!

Sv: Horsehead hoppsadel

Lädret var inte vidare bra, bommen är väldigt svängd. Lägg hellre pengarna på en Stubben som är av mk bättre kvalitet....

Tycker inte du att stuben är väldigt svängd i bommen? Har inte sett en enda Stuben sadel som INTE sett ut som en banan.n

Fel, dom gammla är svängda men dom nya är mkt rakare. Siegfried och Artus är iaf raka. Skulle inte våga att köpa "hööks eget märke" när det gäller sadlar.... :crazy:

Som Centaur skrev, de har en mängd olika modeller och det är möjligt att de äldre är generellt mer svängda än de nyare (eller så är det bara pga stoppningen har trycks ihop så mycket att man ser bomböjningen mer...) men de har modeller som passar helt raka ryggar och de har modeller som passar svnkryggar, och så har de även modeller som passar nåt mittimellan.

Seriöst jag har inte sett EN enda Stuben sadel som ligger an mot hästen. Samtliga stuben sadlar som används på klubben exempelvis (gamla som nya) har 1 pad under sej o 2 de e minst 5 cm sadel som inte ligger mot ryggen. Om de skall va nån vitts med o prova ut en sadel så borde den ju ligga an på hela sin anläggningsyta.

Då har hästarna säkert raka ryggar och sadelmodellen svängd bom.. Ridskolesadlar brukar oftast inte vara så noga utprovade. tyvärr..

Men sluta tjaffsa!

Stübben är relativt raka i sina bommar! Antagligen så passade sadlarna inte hästarna som hade dem!

Kan ju säga att HH är mer svängda i bommen än stübben.

Jag tjafsar inte jag bara frågade.. Jag har ALDRIG sett en stuben som varit rak i bommen o jag har ändå letat sadel till 2 hästar. (total tid sadelletande 12 månader om man räknar med månaderna jag fick vänta på nr 2) Har provat stuben som sagt va raka o Icke va dom raka antingen är mina hästar så raka attt ryggen e krum på andra hållet eller så har vi olika uppfattningar bara.
Tråkig attityd ni har när ni blir emotsagda.. För övrig handlade min fråga inte om Horseheads sadlar som jag inte äger aldrig kommer äga o inte ens brytt mej om o glo på.

Diabolicals häst har SPIKRAK rygg och på hennes häst passar stübben... Det var ju märkligt då...

Enligt Stübben sverige så är vissa modeller av stübben raka i sina bommar, dom om någon borde ju veta.

Jovisst e de samma försäljare som la en bananformad sadel på en häst med spikrak rygg o se den passar så bra.. Har nog hört historierna.. :smirk:
Mina hästar har då inga svängda ryggar.. Spikraka allihopa.. Den enda ser ut som et gammalt oljefat med manke.. eller ja knappt manke o där passade INTE en stuben..
Men men du får tycka vad du vill o jag vad jag vill.. Har du någon utbildning inom området egentligen eller är du en allmän förståsigpåare?? :smirk:

Stübben sverige säljer inte sadlar till privatpersoner.

du kanske tycker att alla sadlar med rundbossor är banan-formade.... Låter så.... Men, såna bossor ska svänga upp från ryggen längst bak. Kilbossor ligger i regel an länger bak. Vilket gör att en häst med kort rygg, eller en som är lite överbyggd ej kan ha en sån sadel.
Är man van vid kilbossar så kanske man kan tycka att alla rundbossade sadlar ser super-svängda ut..

Men de du har sett ahr inte varit utprovade för hästen då. Bara för att nån använder en pad betyder inte att sadeln inte passar. Perosnen i fråga kanske har fått för sig att bara använda en pad "bara för att" eller för att de tror att det är mer skonsamt för hästen. Eller så kan det helt enkelt ha varit så att sadeln var för vid för tillfället och behövde en pad.

Jag har sett många utprovade stubbensadlar som passar alldeles utmärkt.

Men då har du provat fler modell! De har ca 30 olika modeller på sadlar. De har vissa sadlar som har snarlik eller samma passform men sedan har de såna som inte liknar varandra alls. De har olika bommar och har stoppat de olika för att få fram önskad passform. Avalon, Maestoso, Scandica CS, Siegfried CS, Lancelot CS, Artus, Bennys harmony Allround, är ALLA raka. Men de har inte samma PASSFORM. Det är skillnad....

Som Sweet sa, min häst har spikrak rygg och har fått en Artus utprovad av en av södra Sveriges bästa sadelutprovare. Visst, Artusen är inte spikrak, men den är såpass rak att den inte glappar hejvilt som t.ex. Prestige. Förhoppningsvis får jag en ny Siegfried CS om en månad (om den passar) och då kan jag ta bilder och visa att Stubben passar på raka ryggar.

Men bara för att Stubben inte passade, behöver inte det bero på att den var för svängd i bommen. Bossorna kan ha varit vinklade fel för din häst. Sadeln du provade kan ha varit för smal, och då kommer den inte ner riktigt på hästen och ser ut att vara mer böjd än vad den egentligen är.

Vilka NYA sadlar har du provat och vilka årsmodeller? Att jämföra begagnat är ingen ide, ska man veta passformen hos ett märke ska man alltid prova nya sadlar.

Precis. Sadlar som Jaguar, Dominus, Röösli, Amerigo etc lämnar ryggen väldigt tidigt,men så ska det vara. Stubben är inte lika "extrema" men de lämnar ryggen tidigare än t.ex. Avalon som har kilbossor.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
468
Senast: warg
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka