Centaur

Trådstartare
Är det någon som kan fixa en bild på hur HH ser ut? Hur likt gräs är det?

Hur länge håller en bal om jag lagrar den i oisolerat förråd såhär års?

Sv: Horsehage

Horsehage ser väl ut som allt annat hösilage? Mig veterligen...
Har du aldrig sett hösilage? ;)

nja har sett något som är väldigt grönt, nästan som gräs, och annats som mest liknat halm.....

pålle vill bara äta gräs.....:p

Det ser precis ut som vanligt hösilage. Påminner inte om gräs öht. Är ganska gult och med relativt tjocka strån, men inte så tjockt som halm. Stråna är ändå i hö-storlek.

Balen håller sig f.ö som vanligt silage, dvs ett par dagar. Balarna är ju väldigt små däremot så det går otroligt snabbt att fodra upp det. Mina hästar gillar det. Har haft det som komplement en vinter när det var ont om hö. Men det är ju gräsligt dyrt att fodra med.

nja har sett något som är väldigt grönt, nästan som gräs, och annats som mest liknat halm.....

Det där beror nog mestadels på hur blött silaget är (riktigt blött ensilage kan se ut som gräs - helt enkelt för att det alltså inte torkats så hårt och alltså fortfarande ÄR nästan som gräs).
Horsehage är iaf hösilage som säljs under det märket och är alltid analyserat som du kan välja mellan olika kraftiga sorter och ts-halt... det är det som fördelen med HH (att det alltid är analyserat och man kan välja mellan olika, det är garanterat bra hygienisk kvalité, iaf om jag förstått det rätt, och att det säljs på småbalar).

nu har ju jag provat hösilage för första gången i mitt liv..hade inte heller sett hösilage förut... köpte 25-30 kg balar. såg precis ut som hö tyckte jag, fast lite mörkare i färgen. kändes som fuktigt hö...mitt är ganska torrt 69%, för det andra partiet han hade var 54% och hade väldigt dålig kvot.
än verkar dom inte föredra silaget men det kanske är en vanesak även för dom...fick det i går så jag har bara hunnit ge dom en tuss vid varje mål idag...

men jag har sett något som var helt ljusgrönt och mjukt på en tävling, och det var iaf inte ensilage för det luktade inte som det... hade för mig att det var horsehage men jag kanske minns fel då? :confused:

Hösilage är ingen "exakt vetenskap", utan varje parti kan få olika färgnyans och utseende beroende på hur blött det är och i vilket stadie det skördats. HorseHage är hösilage, men det säljs under ett produktnamn med vissa garantier. Tror dock att de har svårt att garantera utseendet på fodret...:)

Vi har genom åren haft olika varianter. Ibland knallgrönt och -i våra mänskliga ögon- superfint silage, men hästarna har helt klart föredragit det som varit något blötare och lite "murrigare" i färgen. Har det alltför grova strån är det dock inte lika populärt.

men jag har sett något som var helt ljusgrönt och mjukt på en tävling, och det var iaf inte ensilage för det luktade inte som det... hade för mig att det var horsehage men jag kanske minns fel då?

Sådant har vi fått, t.ex. Mindre populärt hos hästarna, av någon anledning. ;)

Det Horsehage jag sett har vart grönt och mjukt. Ngn enstaka gång lite brunare nyans, men alltid mjukt.

*KL*

Horse Hage är ju inte 'likadant överallt'. Utan det produceras precis som vanligt småbalshösilage. Och olika år blir det dels olika värden, och olika TS. De försöker göra så många varianter som möjligt, för att man ska kunna välja. Men till exempel nu 2007, så hade de partier med otäckt hög TS här, över 70%. Vilket inte var meningen, men det torkade för fort innan de hann bala allt.

Så du kan hitta horsehage i alla möjliga varianter, från TS kring 50% till betydligt högre TS. Och med olika 'färg och struktur' etc.

Många tror att horsehage är 'samma sort rakt igenom, bara med olika TS och värden'. Men så är det inte. Utan det finns ett antal producenter som lokalt producerar för horsehage. Och det är lika väderberoende och skördeberoende som 'vanligt' småbalshösilage.

Aha I see..... Med andra ord är det omöjligt att säga vad jag får då.... Det är 15 mil till närmaste återförsäljare så det är inte så kul om han vägrar äta det (vilket jag tror han gör om det är av den grövre och gula sorten..). :crazy:

Generellt (men inte alltid) så brukar andra skörden vara lite spädare strån än första skörden.

Om jag har en häst som skall äta mycket och har svårt att tugga (kan tex vara gamla häster eller unghästar) så brukar jag försöka få en andra skörd. Till alla andra häster försöker jag få en första skörd då de har en tendens att äta upp den lite sprödare varianten alldelles för fort.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka