M

mxz101

Någon som ger HorseHage och kan ge mig en analys av det? Vad är skillnaden mot ensilage?
 
Analyserna på HH varierar presis som vilket hö eller hösilage som helst. Det enda svar man får när man frågar är att detta är de VANLIGASTE värdena:

ts halt:55 eller 65 %
Smältbart råprotein: 40-80 g/kg foder
mj: 7-11/kg foder

Och det säger ju inte så mycket igentligen ;)
 
Tack, nej det sade inte så mycket alls :smirk:
Vet du hur det funkar om man beställer hem ett gäng (har möjlighet att göra det via vår butik i stallet), är det olika analys på varje bal då eller man får aldrig närmare besked än det du hade?
Är nybörjare på det här märket :)
 
Min analys ser ut så här:
58% Ts
37 g smbrp
5.9 MJ
1,5 Ca
1,5 P
0,6 Mg
14,0 K

om ditt HH kommer ifrån Mälardalen kan du nog räkna på dessa värden. Jag ger lite havrehalm också.
/P
 
Jag var intresserad av det oxå ett tag men min återföräljra här hade en kvot på strax över 3!!!!!! och det vill jag verkligen inte betala dyra pengar för!

Tycker att det i allafall borde ligga över 6!
 
Vi fick ett hösilage som motsvarade värdena på vårat hö som vi blandar med.
TS 55% SMRP 57 MJ 8

Har bara haft det i ca 1 vecka, men är supernöjd med det jag har fått!
Det bästa vore dock att hitta någon som man kunde sambeställa med så man slapp all frakt själv.
 
Hej!

Jag var intresserad av att köpa horshage i höstas, sedan min häst är lite dammkänslig. Ringde till en återförsäljare och frågade försäljaren om var fodret kom ifrån och om de hade analyserat det. analysen kom faxat till mig på ett papper med deras !? loggo på. Och det som stod på det var endast TS, protein och energin. Dessutom kommer deras hösilage från olika bönder. Det innebär ju att analysen gällde ju egentligen bara för just den eller de balar som det var taget ifrån. Med olika marker på en tiomils radie kan det skilja sig jättemycket med värderna mellan olika balar.
När jag frågar efter en analys på ett foder vill ja ha det pappret (kopia) som kommer från labratoriet med datum på och inte något annat. Det kändes inte bra med horshage. jag skulle aldrig rekomendera det som ett alternativ ens!
 
Usch då hade du nog fått ag på fel återförsäljare helt klart! Vi fick en kopia av analysrapporten från Analycen och dessa återförsäljare odlar och skördar själva sitt horsehage.
 
Någon som ger HorseHage och kan ge mig en analys av det? Vad är skillnaden mot ensilage?
Såvitt jag vet är Horsehage just ett hösilage. Det SKA hålla en viss "standard" för att bonden ska få sälja under det varumärket. Dvs proteinvärden och ts-halt får inte ligga hur lågt som helst. Dessutom måste det packas in på ett visst sätt. Det är dyrare än vanligt hösilage men ett bra alternativ om man bara har kanske 2 kusar som ska äta det, eftersom balarna är små. När vi köpt det så har det varit MYCKET bra kvalitet - det är sällan problem med mögel eller liknande (troligen pga plastningen som ju är rejäl). Den bonde vi köpt av har stora partier där samma analysvärde gäller precis som det blir när man har ett stort parti av "vanligt" hö eller hösilage. Ring närmsta återförsäljare och fråga är mitt tips! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
857
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
392
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
927
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp