HorseHage?

C

Carma

Har problem med dåligt hö och kom då på att det finns något som heter HorseHage. Är det någon här som har erfarenhet från det? Bra/dåligt? Vad kostar det?
Vet också att det finns en svensk variant som heter Hästhö men det är väl samma produkt fast det är odlat i Sverige?
:confused: :confused: :confused:
 
Jag har fodrat med HorseHage sedan i höstas och är väldigt nöjd med deras grovfoder, har inte behövt kasta en enda bal! Till skillnad från året innan då jag köpte av en annan leverantör, nämner inga namn. Har i år varit i kontakt med tillverkaren av Hästhö och har beställt grovfoder av honom till kommande höst, en väldigt trevlig herre som vet vad han pratar om.
 
Oj vad snabbt svar! Tack. Förutom att pållen självklart ska ha det bästa foder man kan ge den så måste man ju ändå tänka på plånboken också och det verkar lite dyrt. Eller?
Det kanske inte blir det ändå om man tänker på hur himla MYCKET jag måste ge av mitt skit-hö? Och allt jag ibland måste kasta.
Jag förmodar att jag inte behöver ge lika mycket HorseHage som jag ger av mitt hö men då kan jag förståss ge halm också om det skulle behövas för bl a sysselsättningen :)
 
Jag har läst ett pris på 3,15 kr/kg här på nätet.
Man kan ju välja om man vill ha H H med en ts halt på 55 eller 65%. Nu vet jag inte vad din häst väger men man måste ge en hel del för att det ska motsvara samma mängd hö.
1 kg hö motsvarar 1,5 kg HH med ts 55% så ger man tex 8 kg hö så får man ge 12 kg HH. Blir nog ganska dyrt i längden tror jag.
Det skulle bli en kostnad på ca 1200 kr i månaden.
 
Blir kanske dyrt men å andra sidan behöver man väl inte ge något annat öht eller? Det är väl s.a.s. komplett för hästar med bra mineralvärden (och vitaminer ?) också?
 
Det beror på hur stort mj behov hästen har och hur mycket smrp det är i. Analysen på Horse hage är presis som vilken annan grovfoderanalys som helst. Det är inte samma varje gång.
Det står att Horsehage BRUKAR innehålla 5-7 mj / kg foder och 30-50 g smrp och det är ju som vilket hösilage som helst. Även mineralerna varierar.
 
Jag minns inte exakt vad jag betalade för HorseHage, men tror att det låg nånstans runt 2,80-3,00 kr/kg. Och jag tycker faktiskt inte att det är så farligt, mina hästar äter knappt något kraftfoder alls, de får endast:
200 gr Betfor
200 gr Havre
100 gr Miner Röd
20 gr Salt
25 ml Vitamin Multi

Och då är det hästar som tränas för galopp, kanske ska säga att det är araber, de brukar vara mer lättfödda än de engelska. De har fri tillgång på HH och äter runt 10 kg ute, inne har de fri tillgång på Hö och äter runt 3-4 kg av detta varje natt.
 
Precis, värdena hos horsehage är inte så höga att de ersätter kraftfoder.

Hästhö har jag för mig har 65gr protein/ kg foder. Då börjar man komma nån vart.

De ligger runt 3-3,5kr/kg.
 
sitter här och läser tråden om horsehage, och i stället för att skrive en helt ny tråd så tänke jag ställa lite frågor här.. jag har fri tillgång till hö i hagen (lösdrift) men funderar på om man kanske även skulle fodra med nåt annat i hagen, ex. att hästen kanske får horsehage två-tre gånger/dygn, och då kanske två kilo var/utfodringstillfälle?
detta mest för att mitt hör är inte särskilt bra, och att hästarna behöver äta enorma mängder, tänkte då att man kanske kan TILLSÄTTA horsehage, istället för att BARA fodra med det?? någon som tycker att det är en bra/dålig ideé?? vill gärna ha synpunkter för/emot!!!
undrar även om nån vet om en återförsälja i eller i närheten av eksjö, jönköpings län????
 
På vilket sätt e ditt hö inte bra då? Alltså e det för låg kvot i det eller för lågt energivärde, eller dåligt hygieniskt?
 
jo, de är riktigt dåligt med protein i de.. kommer inte ihåg värden och sånt, för de är säljaren som har analys på det och jag har bara sett pappret, men så mycket vet jag att de är riktigt dåligt med protein..
 
Jag använder också hästhö, eller equiforage som det heter. :idea:
Är också nöjd! Mer än nöjd! :bow:
Visst kostar det, men det gör veterinärer och dyra tillskottsfoder med. :( (pållen har hostat)
Jag håller på att lägga över min häst på simpel foderstat beträffande kraftfodret bestående av havre och betfor och lite mineraler.
Har inte räknat på det ännu, men uppskattar att jag sänkt mina kraftfoderkostnader med 2/3.
Dessutom har jag fått billigare pris till nästa säsong, eftersom jag har beställt i god tid. :)
Jag tycker det är toppen och min häst också. :d
 
Men då kan man absolut inte ge mycket av det höet. Då e ju smrp/mj kvoten säkerligen urkass så då hjälper det inte att ge mycket av det. Då blir kvoten ännu värre.
Då behövs det tex lucernhack, Krafft Breed osv att kompletera med.
 
jo, luzern får dom ju naturligtvis, både i pellets och hackelsen. men funderar på på att börja fodra med kraft breed, har grunden nu men är lite osäker på havrehalten och så...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 120
Senast: lizzie
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 514
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp