Horsehage?!

Jodb

Trådstartare
Min häst får hösilage i vanliga fall. Men detta är opraktiskt när jag åker på tävling, (oftast 3-dagars). Varje bal är på ca 350 kg så det blir till att packa sopsäckar för att sedan sprida ut det i lastbilen när man kommer fram.

Så, någon som vet något om Horsehage? Verkar väldigt smidigt men svårt att få tag i? Och hur är kvalitén? Samt, kan man bara byta från det hon äter nu, till horsehage, och sedan tillbaka igen när man kommer hem efter 3 dagar?

Tacksam för svar :D

Sv: Horsehage?!

Jag tror inte att det är sån bra ide. Att byta foder så där o dessutom tävla , näää packa hö du , hästen mår nog bäst av att äta sitt foder han är van vid, våra godingar är lite känsliga för foderbyte.
Alternativet är att ha mindre balar hela tiden , finns bra 70kg balar hösilage , så kan du ta med en hel bal , men då får du fodra med detta hela tiden , och en nackdel finns , det är dyrt !

Att byta foder tvärt inför prestation känns som motsatsen till optimalt. De hade jag inte gjort.

Horsehage är inget annat än småbalat silage med högt kilopris. I övrigt skiljer sig bara plasten - påse med tryck istället för vit ensilageplast.

Som många har svarat redan: Snabba foderbyten är inte bra, ska du ha med HorseHage på tävling måste hästen vara van att äta det innan.
Annars tycker jag fodret är ok, men man kan få småbalssilage mycket billigare från andra producenter. Nu har jag inte använt det på ett par år men men servicen är bra tycker jag, fick några balar som var dåliga och det var bara att åka och hämta ut nya. Inget tjaffs eller dyl. Men för det kilopriset behöver man väl vara rädd om sitt rykte. ;)

ett stall jag jobbade i hade i stallet stora 4kants balar, och på tävling så tog de med små plastade 4kantsbalar från samma skörd som de stora = mer eller mindre samma analys på höselaget. mycket smart och smidigt, kräver dock att man antingen tar hö själv eller har en bra överenskommelse med höbonden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar