"Horsedream barbackasadel"

unki

Trådstartare
Nån som har en sån? Funderar på att köpa en sån och ha en grandeur-pad under... De borde väl funka?! :idea:
Tål den att bli blöt och att tvättas och så?
Skulle va jättekul om nån har bilder på den på häst och vill visa.
Är den inte hal att sitta i? :cool:
Nån som känner till återförsäljare? Har kollat på några sidor men dom verkar inte vara aktuella på nå sätt.

Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: "Horsedream barbackasadel"

Hej!

Du behöver ingen pad under en sån "barbackasadel", det är ju bara en sittdyna i fårskinn utan stigbyglar sopm mest är till för att göra det gosigare att rida barbacka. Det är lite missvisande att de kallar den för barbackasadel, då kan man tro att det är en bomlös sadel, men det är egentligen en lite lyxigare variant på barbackapad.

Nämen, visst är de väl stigbyglar på den? Annars har jag missuppfattat de helt...
Paden tänkte jag ha under för att få bort lite tryck från ryggraden och fördela trycket lite. :)

Jaa, visst var det. Men va tror du då? Kan de funka? Har läst mycket klokt som du har skrivit så jag vill gärna höra dina tankar! :bow:

Det beror ju vad du är ute efter. Tror inte att det är någon hit att stå i stigbyglarna ändå.

Stigbyglarna vill jag bara ha som stöd, kommer inte att använda till att stå eller att rida lätt i.
Har ridit barbacka länge nu (2 år) eftersom jag inte har hittat nån passande sadel. Provat en bomlös oxå men den trivdes jag inte med. :crazy:

Trivs egentligen ganska bra med att rida barbacka, men tycker de känns lite för osäkert eftersom pållen kan vara lite hoppig ibland. Skulle va skönt med stigbyglar att förstärka balansen med. Oxå skulle jag vilja fördela min vikt lite bättre på hästen. :idea:

Senast ändrad:

Men du, vore det inte bättre att försöka få tag på en lite tunnare men stadigare barbackapad som ger lite bättre grepp i så fall? Själv har jag en med kärna av stadig filt, med mocka på ovansidan och något lite gummiaktigt på undersidan. Ger väldigt bra grepp. Min är dock utan stigbyglar, men det finns ju rätt många varianter som har det också.

Jag har ridit med en sån! Mycket skön att sitta i men känndes som att den inte satt kvar å bra. Red man i en backe till exempel gled den bak. Då skulle man ju behöva brösta och svanskappa också!

Jomen, de har du säkert rätt i.. men vart hittar man dom då? Har kollat runt lite på internet och de enda jag hittat med stigbyglar är horsedream och en på tumbleweed (men den va de westernstigbyglar på o de vill jag inte ha).

Vart har du köpt din och vart kan man hitta liknande med stigbyglar?

Aha, tack för ditt svar. Dom sitter inte så stadigt alltså? Hmm, skulle nog vilja ha nåt som sitter bättre om det ska hjälpa min balans istället för att stjälpa... Får försöka hitta på nåt annat.

Jag har beställt min från USA, men den var inte 100% bra, sadelgjorden för långt bak för min smak. Vet inte riktigt vad man kan hitta riktigt bra barbackapad faktiskt! Kanske någon annan har något tips?

*Puttar upp*

Ingen som vet vart man kan hitta en bra barbacka-pad? :confused:

Jag ahr hört att horsedream padden ska vara super...vet till och med en som hoppar i sin...och den glider inte bak.
Funderar själv på att införskaffa en efter att nu ha känt och klämt på en...*ler*

Vala skrev:
Jag ahr hört att horsedream padden ska vara super...vet till och med en som hoppar i sin...

Men hoppa i den kan ju knappast vara bra för hästen? Padden är ju inte gjord för någon större belastning i stigbyglarna, eftersom den inte kan avlasta trycket över större yta?! Hoppar man så blir det ju ett kraftigt punkttryck på hästens rygg... :crazy:

Min är från Silver Dollar QH, och den är jättebra förutom att sadelgjorden sitter för långt bak för min smak, så jag kan inte lägga den där jag vill ha den på hästen. Nu är just den hästen lite extrem i och med att han vill placera ryttaren rätt långt bak för att få bra balans.

Hur som helst - de gör ju padarna på beställning, så man kanske kan fråga dem om de kan sätta gjordstropparna längre fram. I så fall blir det en riktigt bra pad. Stadig och rejäl.

jag undrar om någon här vet ngt. om barbackasadeln som fanns på ABINAs hemsida (som var MYCKET inaktuell för ett 1-2 sedan när jag fann den) Finns den ngn annan stans? Den verkar kanon! Den hette honeycomb nånting och var i fårskinn..

Billigast är att ta en tjock valfri pad/filt (jag har en built up westernpad från Börjes, tjock och lite tryckfördelande) och en vanlig billig bred ridgjord med stigbyglar. :idea:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 409
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 934
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18