Hornkvalitet

P

Pi Pi

Jag bor i södra Frankrike och här är man ytterst noga med att olja eller smörja in hovarna INNAN man duschar hästens ben.
Allt som har att göra med vatten eller fukt anses rent skadligt för hoven.

I Sverige lärde jag mig tvärtom.Kommer ihåg att man bl a satte hästen i vattenspilta för att bättra på hornkvaliten.

Här är man rädd för svampinfektion. Kan förstå det då det kan bli jättevarmt under sommaren. Men under vinterhalvåret har vi en längre period då det är ganska kallt. Kan bli några minusgrader under nätterna.

Så vem har rätt? Eller är det helt indivduellt.
Har själv börjat göra som fransmännen och tycker nog faktiskt att det ligger lite i vad dom säger.

Sv: Hornkvalitet

Jag har aldrig hört att vatten ska vara skadligt för hovarna:confused: Hur gör dom när det regnar och hästarna går ute? Jag smörjer aldrig in hovarna med något. Jag låter hästarna stå i vatten när dom är torra, och jag har aldrig haft problem med hovarna. Fast min häst har också väldigt bra hovkvalitet, han verkas enligt AANHCP metoden (fast det kanske inte har något med det här att göra:crazy: ).

Med ditt resonemang skulle man ju inte kunna ha hästarna ute utan vattentäta stövlar ;)

Mina går ute dygnet runt hela sommaren, och vintertid minst tolv timmar per dygn. Det är lerigt och dessutom vattensjukt på vissa ställen - men deras hovkvalitet är absolut högklassig enligt hovslagaren.

Immer

Gå in på http://www.friskahovar.se/ eller http://www.harmonyhorse.se/ Jag tror det ska stå lite där.
Det är lite svårt att förklara. Men våra hästar verkas enligt AANHCP metoden (kallas också vildhästverkning, vilhästmodellen). Dom går alltså barfota året runt. Man verkar för att hitta den natuliga balansen i hoven.

Som sagt, svårt att förklara. Men jag tror det ska finnas lite att läsa så sidorna... Hör av dig annars om du har några frågor:D

Tjaa, jämför med vad som händer med dina händer om du har diskat eller gjort annat blött arbete. Man vill smörj ain sig efteråt eftersom man blir torr.
Det gäller även hoven. Jag har blivit varse om problemet på äldre dagar. Man bör fukta hoven innifrån, dvs se till att hästen dricker ordentligt ALLTID samt har en god mineralbalans.
Så absolut att det kan finnas en poäng i fransmännesn metod.

funderar bara på hur mkt skit som hamnar under smörjan om man smörjer på leriga hovar?

Jag tror också det ligger mycket i det. Och om det är väldigt blött ute kanske det skyddar mot att hovarna blir alltför mjuka av all fukten så att sömmarna börjar glida och skorna åkter av.:idea:

Dåliga spröda hovar blir nämligen mjukare i ytan av alltför mycket fukt, och då vidgas hålen sömmarna rör sig och åker ur.

Vattnet utifrån fuktar bara kortsiktigt precis som på vår hud.

Tjaa, jämför med vad som händer med dina händer om du har diskat eller gjort annat blött arbete. Man vill smörj ain sig efteråt eftersom man blir torr.
Det gäller även hoven. Jag har blivit varse om problemet på äldre dagar. Man bör fukta hoven innifrån, dvs se till att hästen dricker ordentligt ALLTID samt har en god mineralbalans.
Så absolut att det kan finnas en poäng i fransmännesn metod.

funderar bara på hur mkt skit som hamnar under smörjan om man smörjer på leriga hovar?

För att svara på det sista först så är man otroligt noga med att rengöra hovarna - man skrapar och borstar bort sand och lera - innan man smörjer.

Och man är verkligen noga med vätsketillförsel. Fast det sistnämnda beor väl delvis på at vi har ett närmast subtropiskt klimat undr sommaren i alla fall.

Jag bor i södra Frankrike och här är man ytterst noga med att olja eller smörja in hovarna INNAN man duschar hästens ben.
Allt som har att göra med vatten eller fukt anses rent skadligt för hoven.

I Sverige lärde jag mig tvärtom.Kommer ihåg att man bl a satte hästen i vattenspilta för att bättra på hornkvaliten.

Här är man rädd för svampinfektion. Kan förstå det då det kan bli jättevarmt under sommaren. Men under vinterhalvåret har vi en längre period då det är ganska kallt. Kan bli några minusgrader under nätterna.

Så vem har rätt? Eller är det helt indivduellt.
Har själv börjat göra som fransmännen och tycker nog faktiskt att det ligger lite i vad dom säger.

Jag tror att det är som pest eller kolera. Om infektioner eller torra hovar är värst för hästen, det får man nog i ett sådant klimat ta ställning till. Ett par minusgrader då och då räcker knappast för att ta död på bakterier. Här har vi ju problemet under rötmånaden, augusti och september, mest har jag märkt det i form av hålrum och mugg, om smittan råkar spridas i just en hage. Våra kalla vintrar tar effektivt död på dessa bakterier och är faktiskt en förutsättning för den växlighet vi har och för vår hästhållning.

Så vad som är rätt eller fel undrar jag. Verkar dock lite märkligt att man är rädd för att tillföra rent vatten från en slang, när hästen står på ett rent cementgolv. Det borde vara en nödvändighet.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka