Hornklyfta!

Leoni

Trådstartare
Upptäckte att anledningen till att en av mina hästar var tämligen halt på ena bakbenet är en hovklyfta och i vänta på vet. ska komma ut och titta vill jag veta allt vad bukefolket vet om detta.
Spricka börjar bak på på hoven och går fram ca 3 cm. Hela biten från sprickan och neråt är ganska "lös" och hästen sätter i tån när hon går och har ganska ont.

Vad är den vanligaste behandlingen? Hur lång blir konvalecensen? Vad händer med den understa lösa biten när hoven växer ner? eller tar man bort den och plastar? Hur orolig behöver jag vara?

Tacksam för allt ni kan berätta för mig om detta! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Noak
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka