Hormonlungnande

Bubbaz

Trådstartare
Ja finns det något man kan och får använda till/inför utställnig som verkar hormonlugnande som dessutom fungerar? Behöver tips och hjälp.
Kort story:
Har en sibb hane på dryga 10 månader som ni kanske förstår på åldern är han väldigt hormonstinn just nu, sprejar dock inte inne :D . Han är väldigt bestämd och tjurig av sig som han är och det blir inte bättre av att han nu är könsmogen :crazy: Kan tillägga att han är en ganska stor kille på 5 kg så det är inte lätt när han börjar trilskas det minsta.
Ska ställa ut i maj och för att få avelsgodkännade och vill att han ska uppföra sig. Gjorde inte ett alldelens för gott intryck på senaste utställningen i slutet på mars. Då domaren var osäker om hon kunnat hantera honom mer, så det fick räcka att han blev bedömd och fick sitt ex1 då hon ville inte pressa honom mer (men hade han skött sig hade han blivit BIV och nom så det kändes lite trist) . Kändes iof bra att hon såg problemet, och även förklarade det bra: "han är tonåring nu vet inte om han är pojke eller man, därför så orolig" ung så sa hon.

Blev långt o lite rörigt men hoppas ni förstår och kanske kan komma med bra tips.

Sv: Hormonlungnande

Man kan ju ge p-sputa men det skulle jag inte rekommendera eftersom han ska användas i avel och p-spruta försämrar spermiekvalitén. Jag tycker nog att du ska överväga att låta honom slippa utställningar och istället ta hem två domare för att få avelsgodkännande (så gjorde jag med min förra hane som inte gick att ställa ut).

Just för att han är i en så osäker ålder skulle jag inte räkna med att klarar av påfrestingen utställningar innebär, inte när han redan har visat att han inte mår bra där.

P-spruta är nog inget alternativ som du säger. O få hem två domare...tja bor i norrland räknar med att chansen för det inte heller är så stor. Nästa utställning här uppe är 15 mil från där jag bor så få hem nå domare till oss känns lite svårt. Chansar heller och åker till utställningen då.

Känns visserligen lite som ett vågspel att ta honom på utställning men men.. nån som har nå andra tips?
Feliway eller vad det nu heter fungerar det?

Senast ändrad:

Ring och fråga arrangerande klubb och de kan få två domare att avelsgodkänna din katt i samband med utställningen, men utanför utställningshallen s a s.

Så gör vi ofta här. "Hembedömningen" sker på parkeringen innan eller efter utställningen. Domarna brukar vara väldigt samarbetsvilliga när man förklrara anledningen.

Sedan kan de ju gå bättre att ställa ut när han "landat" som hankatt eller i värsta fall efter kastrering. Pressar man en pubertetshane finns ju risken att han förknippar utställningen med obehag och aldrig mer går att ställa.

På kompisens unghane funkar Feliway jättebra, men han är inte svår, bara lite smågruffig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka