Hormonförändringar på äldre dar??

djezima

Trådstartare
Som rubriken antyder så har mn äldre arabdam fått vårkänslor på riktigt! Hon brunstar mer än aldrig förr, så pass att lille valacken hon går med tog tillfället i akt och hade riktigt roligt.. :love:
Har ni varit med om detta förr, att hormonsvängningarna blir större när de blir äldre ( 18 år nu) och borde verkligen valacken kunna betäcka? Att nykastrerade valacker kan betäcka för skojs skull har man ju hört men han är ju 20 år...
de har gått tillsammans i 2,5 år nu och har inte visat någon tendens tidigare..

Tillsvidare får de gå i hagen i skift för att kunna hålla sig i skinnet, och gamla madam har rejält ont i ryggen efter att han varit upp med hovarna..:grin:

hoppas på lite mer tankar om detta, om jag behöver vara orolig över orsaken till dessa hormonförändringar? :confused:

Sv: Hormonförändringar på äldre dar??

Valacker kan betäcka, det är bara förmågan att bli pappa som är borttagen och det mesta av hormonproduktionen (testosteron). Dock producerar binjurebarken (har jag för mig det var) en liten mängd testosteron så vill de tända till kan de det.
Äldre ston kan få konstigare brunster pga att de har svårare att släppa ägget och det kan säkert leda till ändrat beteende.

tack för ett mycket bra svar!!
Tur att man kan lite på er bukefalister:bow:

Vad skönt, då behöver jag inte oroa mig för madamens plötsliga kärleksfnatt, och kan gå ut och förstärka stängslet i hagen till kommande brunster...:cool:

Och så fick jag svar på varifrån de nyfunna hormonerna hos lillemann kom ifrån, vilka han inte har flashat med förut.. :grin:

Tack mitrolle! /Djezima som går och vrider upp strömmen på staketet så hästarna kan få varsin hage...:angel:

Min gamla ponny vart tok brunstig i tid och otid. Hon hade alltid haft tydliga brunster men på gamla dagar var det som att hon blev ja i brist på översexuell annat ord. Hon brunstade såfort det kom en ny vallack till flocken, en gång i månaden året runt (nu menar jag verkligen TOKbrunst mitt i vintern VARJE år) :cool: Vet kollade henne och sa att hon hade någon form av rubbning men att det var ganska vanligt på äldre sto. det var lite störande men eftersom jag mest red i skogen med henne gjorde det inte så mycket ändå...

Känner igen det här.
Har en travare som alltid varit tydlig med sina brunster, speciellt när hon stod uppstallad med mer än 2 andra hästar.
Vanligtvis brukar hon bara skrika när hon är inne och en annan häst nosar på henne, men i år......Oj oj oj.

Hon är nu 18 år fyllda, och har nog fått en liten hormonrubbning.
Hästarna har gått ute på nätterna sedan ett par veckor tillbaka, men tidigt i lördags morse väckte hon mig och sambon vid kvart över 4 när hon stod och brunst skrek i över en timme:grin:

Jag har blivit rekommenderad munkpepper för att lugna hennes hormoner.

Tack för tipset om munkpeppar, ska leta reda på det och ha i beredskap till nästa sväng... förutsätter kallt att det kommer bli fler liknande brunster...:cool: släppte ihop dem idag och de var bara intresserade i morötterna i min ficka... ;)
Det positiva var ju att man fick eld i baken att rusta upp saketet till toppskick efter vinterns slitningar, det har nog aldrig varit på fint tror jag.. :D

Här är en till med gammalt sto samt en vallack som fick dela upp hagen i helgen :o
Hon har haft relativt tydliga brunster förr men detta :eek:

Grejen var att redan första brunsten i februari så märkte jag vallackens reaktion så jag satte båda på munkpeppar. Frid och fröjd och allt relativt lugnt. Munkpepparn tog slut i början av april och jag tänkte att jag kanske inte behövde köpa mer utan lät det vara....Men nu står vi här och hon verkligen tokbrunstar och han var helt svettig kraken när jag hittade dom. Vet inte hur länge de roat sig:crazy:

Nu står hon vid staketet och skvätter och har sig och han ställde sig direkt för att sova:cool:...

Sätter tillbaka munkpepparn och hoppas på det bästa...

Jag tror också det tar någon vecka innan det ev. funkar så sätt dom på munkpeppar redan nu och håll tummarna är mitt tips

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 631
Senast: wrangler
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 124
Senast: andover
·
Avel Köpte ett 3 årigt islandssto för ungifär 2,5 månader sedan. Hon gick då i en unghästflock med tre ston och två hingstar. En av...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: ge-hovfoto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar