Hormoner till ston m mkt brunst

Pegija1

Trådstartare
Jag har funderat på att ge mitt fblsto nån sorts hormonstinnande medel pga av att hon brunstar minst var 14:e dag och det tar väldans mkt på henne och hennes ork.
Hormonsprutor är det jag har haft i tanke då. Men efter lite efterforskande läste jag detta:
Det är inte längre tillåtet att behandla hästar med hormonsprutor för att förhindra brunst och på så vis komma tillrätta med problemet. Man kan välja att kastrera stoet, men det är ett betydligt större och mera kostsamt ingrepp än på hingstar.

Stämmer det? Eller vet någon nånting annat som man kan använda sig av?

Sv: Hormoner till ston m mkt brunst

Har ungefär samma problem som du. Detta gör också att valackar hon går med blir hingstiga. Har fått tipset att använda munkpeppar. Det ska normalisera hormonnivåerna hos överbrunstiga ston och hingstiga valackar. Vet inte om det funkar men det är ju värt att prova. Vet dock inte var man får tag på det. Håller på att ta reda på det.

Har ungefär samma problem som du. Detta gör också att valackar hon går med blir hingstiga. Har fått tipset att använda munkpeppar. Det ska normalisera hormonnivåerna hos överbrunstiga ston och hingstiga valackar. Vet inte om det funkar men det är ju värt att prova. Vet dock inte var man får tag på det. Håller på att ta reda på det.

Japps valackerna tuggar på hennes hals jämt så hon har stora gnagmärken som aldrig försvinner.
Munkpeppar har jag hört oxå men litar inte riktigt på det, vill nog ha nå mer medicinskt

Jag har samma problem med ett sto som brunstar ofta och mkt. Hon blir svår att hantera (svår att ta in från hagen/skriker/sparkar i boxvägg när någon går förbi osv). Vad är munkpeppar? Finns det något annat sätt att komma till rätta med detta (utöver hormonsprutor då)?

Det går att köpa från nätet. Har sett flera sidor där dom säljer det.

Min stallvärd har varit i kontakt med tre olika veterinärer. Alla tre sa att detta är ett mycket stort och vanligt problem. Att stona brunstar så mycket tar på dem psykiskt. Det är en rubbning hos stoet. Alla tre har rekommenderat oss att göra en gynundersökning av stoet. Vad som görs efter det vet jag inte ännu. Om det finns någon medicinering de sätter in eller så.

Har nu varit nere på klinik med min valack. Frågade då om stoet. Hormonsprutor och p-piller är inte längre lagligt. En metod som kan fungera är att man spolar hästen om det är så att det finns ägg som ligger kvar hela tiden. Man kan oxå låta vet föra in en steriliserad glaskula i slidan. då tror kroppen att den är dräktig och därför ingen brunst. Vill man sedan ha föl kan vet spola bort kulan.

Har för övrigt testat munkpeppar i två dagar nu men har inte märkt någon skillnad. Är väl lite tidigt.

Oj, hade ingen aning om att det inte längre var tillåtet! Min kompis´ sto har fruktansvärda brunster och jag tror inte att det var så länge sen hon var hos vet och fick en spruta :confused:
Men där ser man.

Har god erfarenhet av Munkpeppar på både sto och hingst.

Brukar ta några veckor.

/P Döben

*kl*

Har en sto som blir väldigt pilsk när hon är brunstig. Normala cykler men det går inte att hantera henne vid brunst. Jag har provat munkpeppar och det funkade ett tag hon är nu P-sprutad.
P-spruta är inte olagligt men man får inte tävla på det. Men det märks heller inte på ett dopingtest. (fått veta genom min vet som talat med ATG) Så det är väl samvetet som får avgöra. Det var fransmän som tyckte att preventivmedel (p-spruta, p-piller, p-stav etc) skulle klassas som dopingprepparat. Sen att de sprutar sina hästar med diverse andra preparat är ju en annan sak.:angel:

*kl*

Blev dubbelt. Data krångel

Jag har provat munkpeppar på både ston och valacker och fått goda resultat men det tar nån vecka innan det verkar. Kolla nästa brunst om hon inte lugnat ner sig lite då.:p

Bor i Frankrike och har många gånger använt Ovarium.

Det är ett homeopatiskt medel som är godkänt även för tävling.

Antingen i sprutform - en gång varannan dag 6 ggr- eller i pulverform men då behandlar man under en längre period.

Fungerar verkligen bra. Har testat på tre olika ston.

Brukar börja på våren när brunsterna är kraftiga.

Medlet minskar brunsternas styrka. Stona blir mycket mindre påverkade av sin brunst och är på mycket bätre humör.
Mindre känsliga.

Ett sto som behandlats flera gånger under ca 8 år blev dräktig vid första försöket så det är ingen fara för fertiliteten.

Fick också en gång lämna urinprov vid tävling (slumpmässig kontroll)
och inget otillåtet hittades.

Kan verkligen rekommendera detta medel!

Finns Temperemental här i sverige...folk som provat enbart munkpeppar och det inte har funkat har fått det att funka med Temp.....en örtblandning i flytande form

Nej det är inte receptbelagt eftersom det âr ett homeopatiskt medel.

Ska ta reda på vad det innehåller exakt. Återkommer om nån dag eller två.

Det finns ett preparat som heter Regumate som jag har hört ska fungera bra och vara tillåtet att tävla på. Har dock inte provbat det på någon häst själv.

Dodson & Horell har örter som heter Stroppy Mare, det vet jag flera som köper till sina ston och det funkar. Det är en örtblandning av torkade blommor mm och finns i ridsportbutiker som saluför D & H

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 859
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka