Hormonbitchigt sto

LFreddy

Trådstartare
Hej jag tänkte resonera lite med er, jag har ett ungsto som senaste månaden har ändrat humör totalt, tok brunstig ena stunden men super grinig, Hon vill inte att man tar henne på bakdelen över huvudtaget, får varken lyfta bakbenen eller borsta henne, hovslagaren fick ge upp när hon skulle verkas sist. skriker och sparkar.
Det finns hingstar på gården med och står i samma stall, när hon är högbrunstig äter hon knappt på 3 dagar, står bara vid grinden och gnäggar åt hingsthagen. Hon är genomgången av vet så inget fysiskt fel på henne, hon är dock aningen svårfödd, vilket inte underlättas av hennes hormon beteende när hon inte vill äta. Har funderat på munkpeppar men hur doserar man och ger det enklast? har fått rådet att betäcka henne från ett par håll, vet att en del lugnar sig efter de fått föl och hon har visst fysiska kvaliteer och stam till det men sen är jag lite kluven till om man ska avla på ett sånt här beteende? känns ju inte önskvärt om det går i arv å andra sidan så går hon inte att använda eller göra ngt med under brunstveckan så alternativet är ju inte heller så kul :P Hur skulle ni resonera? Ta ett föl hoppas att det blir en hingstunge att kastrera och att beteendet ger sig eller är det enda rätta att ta bort en sån här häst? Hårt ja men man måste ju tänka på sin och andras säkerhet med, en sparkande häst är inte bra för någon. Ska kanske säga att jag bara haft denna häst sedan i höstas och har inte märkt några tendenser till detta under höst/ vinter.
 
Jag tänker direkt på cystor och elände på reproduktionsorganen. Då blir det inte sällan såhär stökigt när hormonerna kommer i svallning.

Jag hade bokat undersökning omgående.

Ok ja hon ska ju vara genomgången och så redan men jag kan ju göra en egen vetundersökning med för att vara säker..
 
Gamla ägaren lät göra en total undersökning förra våren, bla för att hästen var svår att hålla i hull. Hon undersöktes på klinik, både gällande hormoner, blodvärden, cancer, via UL mm men inget konstigt hittades. Jag har haft flertalet ston och fött upp ett gäng föl och även varit hingsthållare men aldrig råkat ut för ett sånt här sto som tom blir förbannad på folk. Det kan vara som du säger att hon behöver gås igenom en gång till, har tillgång till bra veterinärer med rätt kompetens så kan nog få det gjort på ngn vecka men OM det fortfarande inte visar ngt då som tex cysta?
 
Håller med @Lovisaleonora
Har varit med om ett sto som hade väldigt jobbiga brunster, tjurade ihop totalt och blev nästintill oridbar, lätt i bakdelen vid både skötsel och ridning.. Den visade sig ha cystor -och opererades (steriliserades), och blev bra efter detta. Fortfarande lite stoig men lååångt ifrån hur hon var innan.
 
En kompis häst har extremt stora ägg så när hon brunstar har hon typ "mens-värk" och hon blir väldigt arg och slänger bakdelen mot boxväggarna och trycker baken mot väggen. Hon blir även arg vid ridning när hon brunstar så ryttaren kan inte sitta ner på henne utan hon får isåfall stå upp i lätt sits eller låte bli att rida vid brunst. Hon kollade upp henne med ultraljud.
 
Yes jag har också varit med om två ston till vänner som haft mensvärk. Utan cystor eller annat utan de fick bara väldigt ont i rygg och bakdel som visat sig med oftast sparkar, ja alltså vem vill att man klämmer och trycker på en när man har mensvärk lix? ;)

Frågan är väl om det går att ta reda på om det är ärftligt? Annars hade jag nog tagit ett föl på na :)
 
Yes jag har också varit med om två ston till vänner som haft mensvärk. Utan cystor eller annat utan de fick bara väldigt ont i rygg och bakdel som visat sig med oftast sparkar, ja alltså vem vill att man klämmer och trycker på en när man har mensvärk lix? ;)

Frågan är väl om det går att ta reda på om det är ärftligt? Annars hade jag nog tagit ett föl på na :)
Trånga passager borde vara ärftligt... Är det på människa iallafall.
 
Yes jag har också varit med om två ston till vänner som haft mensvärk. Utan cystor eller annat utan de fick bara väldigt ont i rygg och bakdel som visat sig med oftast sparkar, ja alltså vem vill att man klämmer och trycker på en när man har mensvärk lix? ;)

Frågan är väl om det går att ta reda på om det är ärftligt? Annars hade jag nog tagit ett föl på na :)

Ok intressant, ja det är ju bara när man ska borsta, lyfta bakben osv som hon surar och sparkar hon är inte sur i annat tex att leda och hantera, lite jobbig när hon är så brunstig att hon inte vill äta, bara stå å flukta efter hingsthagen :P ska ringa vet på måndag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp