Hörappareter - finns det bättre än hörselvårdens? Pris i så fall?

Skjøldur

Trådstartare
Min pappa och faster blev lomhörda med åren och tyvärr har det gått i arv till mig också. Jag hör framförallt dåligt i mellanspektrat - hör alltså höga och låga toner men missar mycket på mitten. Nu har jag nyss fått hörapparater på prov av hörselvården och jag tycker inte om tonen i dom. Ljuden blir onaturliga och om man jämför med ett ritat streck som är skarpast i mitten och tonar av i kanterna. Utan hörapparaterna så uppfattade jag inte ljudet (stecket) alls och nu gör jag det men bara mitten av det - så ljuden blir onyanserade och inte alls vackra liksom. Finns det bättre apparater på den vanliga marknaden? Vart? Märke och pris?

Min pappa och faster blev lomhörda med åren och tyvärr har det gått i arv till mig också. Jag hör framförallt dåligt i mellanspektrat - hör alltså höga och låga toner men missar mycket på mitten. Nu har jag nyss fått hörapparater på prov av hörselvården och jag tycker inte om tonen i dom. Ljuden blir onaturliga och om man jämför med ett ritat streck som är skarpast i mitten och tonar av i kanterna. Utan hörapparaterna så uppfattade jag inte ljudet (stecket) alls och nu gör jag det men bara mitten av det - så ljuden blir onyanserade och inte alls vackra liksom. Finns det bättre apparater på den vanliga marknaden? Vart? Märke och pris?
Det är omöjligt att svara på.
Dels beror det på var du har fått dina apparater och vilket upphandla sortiment det landstinget har, det beror såklart också på själva hörselnedsättning och hur man uppfattar ljud.

Om du har apparaterna på låns och nyss fått dom så ge det lite tid, det tar lång tid att vänja sig vid att det är ett nytt ljud. Är du fortfarande inte nöjd när du kommer på återbesök så be att få justerat eller prova något annat. Men det är klart att ljudet låter onaturligt, du får ju en förstärkning av ljudet som du dels inte är van vid och som örat inte själv producerar. Det är det man måste vänja sig vid.
Alla landsting har flera märken upphandlade.
Vill du ändå köpa hörapparater privat kan dom kosta 10000-30000 kr för två stycken beroende på hur avancerad apparat man behöver.

Jag brukar gå förbi en butik (?) som är typ som en optiker, fast med hörapparater i stället för glasögon. Har ingen koll på vad det heter, men om det finns i Karlstad finns det säkert på fler ställen :)

Jag brukar gå förbi en butik (?) som är typ som en optiker, fast med hörapparater i stället för glasögon. Har ingen koll på vad det heter, men om det finns i Karlstad finns det säkert på fler ställen :)

Jag var inom där en gång och deras hörapparater kostar 17000 kr. Tyckte det var i värsta laget...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka