Hopsläppning - erfarenheter?

F

Fredrik_

Jag har haft häst och inackorderingar i många år - men bara valacker och hingstar....

Nu har jag ett "par" och till stallet har kommit ett annat "par"

Valackerna känner varandra sedan förut och vill nog gå ihop, de gjorde upp genom glada tillrop redan i stallet, men kommer den andra valacken släppa sitt sto????
och vid ett hopsläpp - tittar damerna på??? ifall killarna vill göra upp en gång till?

Väljer ston överhuvudtaget - eller blir de "tagna"

Hur komemr de att förhålal sig till varandra , gör de bara upp sinsemellan, Vad händer mellan det dominanta stoet och den undergivna valacken? Vill hon ha honom också?

Har för mig jag sett en film på vilda hästar då stona var rätt passiva, men hingsten hindrade den andra hingsten att komma i närheten av hans ston och "ringa in dem"

Kommer då valackerna ringa in och försvara sina ston.

Och stona, jag vet att den ena vaktar sin valack och gärna kör bort inkräktare, inte våldsamt - utan bara inte släpper in i gruppen.

Vad säger ni???

mycket att fundera över.

Här på orten har flera hopsläpp slutat med slaktbilen pga av avsparkade ben så jag är lite (MYCKET) nojjig.....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopsläppning - erfarenheter?

Valackerna känner varandra sedan förut och vill nog gå ihop, de gjorde upp genom glada tillrop redan i stallet, men kommer den andra valacken släppa sitt sto????
och vid ett hopsläpp - tittar damerna på??? ifall killarna vill göra upp en gång till?

Väljer ston överhuvudtaget - eller blir de "tagna"

Hur komemr de att förhålal sig till varandra , gör de bara upp sinsemellan, Vad händer mellan det dominanta stoet och den undergivna valacken? Vill hon ha honom också?

Har för mig jag sett en film på vilda hästar då stona var rätt passiva, men hingsten hindrade den andra hingsten att komma i närheten av hans ston och "ringa in dem"

Kommer då valackerna ringa in och försvara sina ston.

Och stona, jag vet att den ena vaktar sin valack och gärna kör bort inkräktare, inte våldsamt - utan bara inte släpper in i gruppen.

Vad säger ni???

mycket att fundera över.

Här på orten har flera hopsläpp slutat med slaktbilen pga av avsparkade ben så jag är lite (MYCKET) nojjig.....

själv släpper jag INTE ihop flera valacker med ston. det blir ofta väldigt bråkigt, de bråkar om stona, alternativt en valack blir utfryst och får gå själv.
stona brukar rätta in sig efter den ranghöga valacken som "tar" stona. Hela bunten.
varit med många gånger med valacker som varit bästisar, när de kommit ihop med ston har det smällt och en har övergett bästis och tagit stona och dragit. :angel:

en valack med flera ston brukar sällan vara problem, om det inte är en hingstig valack som börjar klättra. sker ibland även med den mest döda av valacker - beroende på hur hmm.... insisterande stona är.:angel:

Senast ändrad:

Är det dessa du släppt ihop och frågar om i andra tråden, (stona alltså):confused:

Det kan bli tuffa tag och det är inte säkert allt händer samma dag du släpper ihop, det kan uppstå imorgon eller om en vecka. Ston o valacker som inte känner varandra väl - där kan mycket hända:crazy:

Låt dem stå i samma stall ett tag och gå i hagar intill varandra. Sen beror det på deras resp rang, men jagande och bitande och försöka köra ut någon ur hagen kan det definitivt bli. Eller dela ston valacker så länge.

Det blir väldigt ofta bråk med ston o valacker i samma hage, inte om de känner varandra väl sen länge men när de är relativt nya för varandra.

En valack kan tex få hela flocken att jaga bort den andra valacken.:crazy:

Sen ska stona visa den mest dominanta valacken att de underordnar sig, och gör de inte det kan de jagas de med, till dess att de fjsäkar för den dominanta. Det förekommer mycket mellan hästar som vi inte ser och hur hopsläpp fungerar kan man se först efter längre tid ibland.

Nej jag har inte släppt ihop dem, jag tvekar att göra det, de går nu i varsinn hage.
Jag vill antingen få bekräftat mina misstankar att det inte är en bra ide´ (som det verkar att jag får) eller nya tankar.

Jag har heller aldrig släppt ihop på dettavis, utan bara en nykomling, eller alla nya i en ny hage (hingstgrupp)

Det känns som jag kan släppa in en av dem - men inte båda

Du får väl lyssna med de andra ägarna o höra om de vet hur hästarna brukar beté sig med andra.

Antingen är den ena valacken mkt hög o den andra mkt låg, då kan det ev räcka att den låga blir undanjagad lite......Men om "hans" sto då följer honom - problem.

Är de jämstarka ryker de troligen ihop förr eller senare, troligen förr..

Det beror också på hur stona är. De kan trigga igång valackerna.

Det kan se bra ut först men sen ryker dom ihop i alla fall.

Alla ägare bör nog vara överens om risken.

Har du en jättehage på många ha kan det bli två flockar. Till att börja med. Men det är inte så sannolikt, Ju större yta desto bättre i alla fall.

Det finns många möjligheter beroende på individerna men risken för konflkter som slutar med blodvite är inte så liten. :crazy:

Sist vi släppte in en valack till sto flocken för en månad sen, rök stona ihop över valacken, och 3 av 5 blev skadade. Valacken gjorde ingen förnär, men stona blev osams. Detta är dock riktigt intensiva ston runt valacker i största allmänhet, har inte varit med om sådan total oro tidigare. Men mer än en valack bland ngra ston skulle jag som sagt aldrig ens överväga..... Jag vet dock att många har såna flockar och det verkar funka, men jag har dåliga erfarenheter av det och att det blir oro och störigt i flocken.

F - oron lär ju öka i och med att det dessutom är TVÅ nya av motsatta kön, som ska in i en lika konstellation. skillnad om det var EN.

Är hagen stor skulle jag dela av den- för allas trevnad.

Alt. ha ston resp. val. ihop.

Val. brukar försvara "sitt" sto o vill ibland ha alla ston som sina.

Ja vi tänker i samma banor.
(svarar alla generellt)

Min valack vet jag är högre i rang än den andre, och sins emellan så är det klart att den andra underordnar sig - men han kommer förmodligen inte släppa sitt sto så där bara...

Min valack är en bra ledare och det skall mycket till innan han börjar härja, men just tjejjerna gör det ju hela högst oförutsägbart.

Vad som i alla händelser kommer att hända är att valackerna kommer hindra sina ston att hälsa på den andra valacken, så oavsett blodvite eller ej så blir det onödigt spring, och en helt onaturlig konstellation.

Den andra ägaren vill släppa ihop, men jag vill gärna tänka efter FÖRE.
Jag har fått bekräftat mina misstankar, att det inte är en bra ide´.

En tjej till går bra - det har vi haft förut.

En kille till går också bradå min valack är så dominant så han kommer behandla den andra som en tjej i flocken, ( det har vi också haft förut) Men en kille till som "stärks" av egen tjej näe.

Lättare att säga nej, med mer kött på benen.

Tack för hjälpen

Killarna får ha sina tjejer...., vi delar vinterhagen i två....

Min förra häst gick själv som valack med flera ston. Funkade jätte bra. Sen flyttade det in en annan valack. Min var väldigt låg i rang och den andra väldigt hög i rang men min pålle kämpade tappert för att försöka behålla sin flock. Vilket slutade med att han fick stå en bit bort och blev bortjagad varje gång han försökte närma sig flocken. Det tog ett tag men tillslut fick han komma tillbaka in i flocken igen.

Efter ett tag flyttade jag och stallade upp i ett annat stall där det redan var blandat sto och valack. Inga problem alls!

Vi har faktiskt aldrig haft några problem med hopsläpp.

I somras släptes min valack och hans sto ihop med en annan valack och hans sto, det gick hur bra som helst, sedan kom en annan valack och skulle släpas ner, jag vart lite orolig eftersom den var flockledare i förra flocken. MIn gamla surgubbe morrade en gång åt den nye (3 år bara) och han fattade direkt vart skåpet skulle stå. Den andra valacken å sin sida lämnade sitt sto och gick med sin lillebror. SÅ det stoet kom över till min valack och sto.

Mitt lilla sto är ranglågt, senare på sommare gick hon i ren stoflock och vips så var hon näst högst i rang.

Jag begriper inte det där, men jag tror att rangen inte är statisk.

Jag har tre hästar, ett sto på 15, ett på 4 och en valack på 9.
Det äldre stoet är otroligt ranghög - flocken är hennes och de lyder hennes minsta signal. Valacken är nummer två, och ungstoet lägst i rang. Valacken har aldrig varit intresserad när stona brunstat.

Under fyra månader har vi haft en fyraårig fjordvalack här på sommarbete. Denne kille går med tre andra valacker och ett sto hemma och han är absolut lägst i rang där. Hemmastoet har han aldrig ens så mycket som tittat åt.

Efter ett par veckor hos oss blev min 15-åring brunstig - och fattade tycke för fjordvalacken. Vi skiljde dem åt direkt eftersom han var mycket intresserad, så under en vecka tog vi in stona varje natt och de fick gå i egen hage på dagarna. Detta har upprepats fyra gånger under sommaren.

Svårt att ge råd. Om en valack är "hingstig" i en flock är han det kanske inte i en annan flock med annan sammansättning/rangordning.

Immer

Svårt att ge råd. Om en valack är "hingstig" i en flock är han det kanske inte i en annan flock med annan sammansättning/rangordning.

det håller jag absolut med om! det kan skilja sig jättemycket!
där jag stått i många år har vi 2 ston som under åren lyckats väcka liv i döda stenar till valacker. dvs valacker som gått med ston hela sina liv utan ngra problem, har helt plötsligt blivit hingstar och börjat sken betäcka. dessa 2 ston blir så agressiva vid brunst att de i princip tränger upp valackerna i ett hörn och tvingar dem att börja klättra tills de fattar galoppen :eek::D INGA hopsläpp av valacker med dessa ston har funkat. senaste gången började STONA som sagt slåss sinsemellan om valacken, han själv brydde sig inte ett dugg.

dessa är extremfall som sagt, har haft andra som funkat hur bra som helst.

och som ngn annan sa - rang är INTE statiskt.

Man kan ju aldrig veta hur det slutar, alla hästar är ju olika, det som fungerar i ett stall gör det inte i ett annat. Vi har alltid haft blandat ston och valacker- helt utan problem! Och detta är inte bara i ett stall utan i flera. Det har alltid fungerat utan problem, bäst har det varit om nya hästen har släppts in med de andra direkt. Har vi däremot väntat och låtit en ny häst gå i en hage bredvid ett tag verkar de andra hinna egga upp sig och det blir då lite mer "tjafs". Men inte så att det har blivit skador.

valack+valack+valack=oki.
valack+valack+sto=oki.
sto+sto+valack=oki.
valack+sto+valack+sto=problem.

max en av motsatt kön är min erfarenhet. annars delade hagar, ston för sig och valacker för sig.

stona kan trigga igång valackerna och de börjar bråka sinsemellan. även stona blir förvirrade av detta.

i den naturliga flocken finns det bara ett ledarsto och en ledarhingst. blandar man upp för mycket med ston och valacker blir det ofta stora problem!

va hade 5 ston och 3 valacker tillsammans i en hage. till en början var det bara en valack som gick tillsammans med stona, men när det kom två valacker till pröva vi att släppa ihop dem. till en början gick det jättebra, men efter ett tag började varmblodet betäcka medans halvblodet gjorde sitt bästa för att gå emellan. efter ett tag hotade han även lillshettisen, men droppen kom när han galloperada rakt på ponnyn, högg honom i ryggen och trasslade in benen, så den lilla nästan gick omkull. då delade vi på dem. nu går halvblodet tillsammans med mitt sto och en annan valack. (flyttat till annat stall) det funkar kanonbra! alla tre är lugna och alla vet vart dom andra finns och vem som har vilken roll i den lilla flocken. inge bråk, inga betäckningar, bara mys och klia och äta gräs. precis som det ska vara!

men det underlättade att karisma är ganska passiv, samtidigt som hon är ganska stark i psyket och automatiskt tar en hög roll i flockar, att halvblodet är en natural born leader och den sista är ranglåg. det tog mindre än 2 min för att fastställa vem som skulle fylla vilken funktion i hagen.

Du "känner" ju min häst så närmare pres. av lynne behövs knappast.

Jag tänkte bara inflika min konstigaste erfarenhet av hopsläpp, då min häst släpptes in hos två nordsvenska valacker (båda yngre än min och bästa vänner). De slog varandra blodiga om min häst, som är en valack. Betedde sig precis som om det handlade om ett sto och vaktade ordentligt. Min häst betade lugnt vid sidan av. Han är ju annars en väldigt "feminin" valack, avskyr ston mer eller mindre och älskar valacker, som du vet. Kanske hade detta något med det att göra.

I övrigt brukar jag prova, men alltid ha ordentlig uppsikt. Och helst aldrig ojämnt antal hästar. Har aldrig haft några problem med min hästar annat än just den där gången och när ett travsto som aldrig sett annat än bruna hästar skenade genom staketet vid blotta synen av min skäck. Tror detta är väldigt individuellt, precis som med människor.

Vet inte om detta hjälpte dig något, men men.

Jag har aldrig upplevt problem med blandade flockar. Tvärt om upplever jag att hästarna mår bättre av att vara många och ha både valacker och ston ikring sig. Min valack mår bäst av att ha minst 1 annan valack i sin hage. Varför? Bra fråga.

Sålänge djuren har bra förutsättningar, alltså en bra hage med stora ytor och rätt omständigheter, så fungerar hästar med alla möjliga individer. Vi har även haft en sent kastrerad valack (12 år gammal, kastrerad i 6 mån), ganska hingstig till sättet, och det var inga problem alls trots att vi hade 3-4 ston och 3 valacker till i hagen.

Har stor erfarenhet av blandflockar och jag anser att det är en myt att hästar inte klarar av detta fenomen. Sålänge hästarna har rätt förutsättningar vill säga. Sen hänger det bara på individen.

Valackerna kommer att behöva lära sig sig sina platser igen efter som att de varit ifrån varandra ett tag - om jag förstår rätt? Detsamma gäller stona. De kommer alla att behöva göra.

Att köra bort en annan häst är en normal dominanshandling och en självklarhet i många fall. Ingenting att bry sig om.
De kommer att bilda flockar 2 och 2 om ni ställer dem 2 och 2 i sina hagar, men om hagarna skiljs åt av bara ett staket kommer de säker att vilja stä nära varandras flockar en hel del då de inte mår bra av att en flock består av endast 2 hästar - därför försöker de att stå intill och bli 1 stor grupp på 4. Detta är en av anledningarnatill varför jag aldrig skulle komma på iden att sätta hästar 2 och 2, inte ens 3 och 3 om jag inte var tvungen.

Knapplån

Tack för all input.

Har funderat lite till, och studerat.

Min Nordis = alfavalack :D om man säger så.
Har gått som hingst och basat över 18 andra hingstar tills han var 3. så kulor eller inte. He's allways the boss. Han har ofta fått vara lekfarbror till unga hingstar.

Han är en bra ledare och jag respekterar honom djupt. Han tar hand om alla, säger bara move it, med ett öra om nån råkar stå i vägen. han vet var skåpet skall stå - och ställer det där - utan mankemang

Han är poppis, förmodligen för att han har pondus, och är lugn och stabil. Många hästar tyr sig till honom

Det nya Stoet vill till honom, men den andra valacken vill inte släppa fram henne, och han kommer göra sitt bästa för att hindra henne.

Förmodligen mitt sto också - om hon törs

Sedan tänkte jag så här, Min valack mår jättebra av att ha en tjej. Den andra valacken mår bra av att ha en tjej. Tjejjerna mår bar av att ha killar. Tyvärr kan iten alla tjejjer vara tillsammans med John Travolta :D

Det är lugnt och harmoniskt i hagarna de äter ur samma tussar, varför komplicera saker. För vems skull?

Jag vet att de får trygghet av varandra, men de får de ju ändå, om de går i hagar bredvid varandra.

just det där du skriver om tintilat har jag varit med om. Jag hade inackorderingar, som bara var där tillfälligt (var det meningen i all fall :angel:)
Och min valack gick inte sina vanliga vändor ( till sovplatsen) - för då kunde inte de andrafölja med. Alltså han gick inte ifrån dem :cool:

Här ser hagarna annorlunda ut så det blir annorlunda, de kan alltid se varandra

Det var ett roligt hopsläpp med Ove, var inte Tiff lite förtjust i honom?

Tiff vill nog ha alla valacker hos sig, för att inte tala om hingstarna - de luktar så godis :D

Det är lugnt och harmoniskt i hagarna de äter ur samma tussar, varför komplicera saker. För vems skull?

Skulle i det läge du beskriver gjort just så. Skadar sig gör de ändå :mad:

I sommar har min valack å hans kompis (också valack) gått på bete med 2 ston. Det funkade toppen! Men, så har de också bott i samma stall i 3 år, gått åtskilliga ridturer tillsammans (men inte gått i samma hage). Dessutom är båda stona trygga och ranghöga - dvs det var ingen idé för grabbarna att slåss om dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat