"Hoppverkning"

S

Saagaa

La kanske de i fel forum, flytta isf...

Har ni hört talas om att man kan verka hästen speciellt för hoppning genom att korta tån för att spara lite på knäna? Har hört att de kallas Hoppverkning...

Stämmer detta?
Tacksam för svar! :bow:

Sv: "Hoppverkning"

Har aldrig hört om att det heter hoppverkning men min hovlagare verkar alla mina med lite kortare tå för att överrullningen ska underlättas och slitaget på lederna minskar.

En del hovslagare tåriktar skorna för att få samma effekt. Det är nog modernare.

Kommer säkeret en hovis som hittar tråden och kan svara utförligare.

inte just hopp skoning, men speciell dressyrskoning i ett stall dör jag arbetade förut. men jag tror att det bästa är att du pratar med en hovslagare

Vi kallade det hoppverkning tror jag. Med Kortare tå och Tror det var ngt högre i trakterna.
Långa tår kan väl ge ett snyggare steg???? Finns ju vissa raser som skos långt för stegets skull väl? Tennesse Walking Horse? Obs mest gissningar..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 133
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka