Hoppträning

Novelette

Trådstartare
Jag var på min första privata hoppträning igår!!! :banana:
Det var med lånehästen som jag ska få tävla( första i nov.... :o )
Han rev det mesta och ibland var han jätteseg och sen sekunden därefter kunde han bli helt galen o halvskena mot hindren. Fast vi gjorde några fina hopp ändå men trots att allt flöt på fint så rev han ändå. Och då talar vi höjder på 80-90 cm!!! Han har hoppat på träning 1,10m men det var flera år sen med en annan tjej.
Hur kan man träna honom att lyfta på fötterna lite??? Jag vet naturligtvis att jag också måste jobba med mig själv men även tränaren sa att han är slarvig med att lyfta...kan bommar/cavaletti hjälpa??? Har ni några bra övningar???

Sen måste jag berätta (hör inte till riktigt till hoppning men det kanske går an)...det var så otroooligt pinsamt....hade ju hört rykten om att han var besvärlig att lasta men hemma körde vi bara intill stallet så han bara kunde gå in i transporten så jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig (hade faktiskt bett om att få provlasta innan men det var inte nödvändigt tyckte ägaren---han är en opptimist!!) Så efter träningen så stod han snälld medan sadel o dyl plockades med...sen skulle vi lasta( hade inte möjlighet att köra intill)...han slet sig typ 3-4 ggr, försökte dra minst lika många ggr med mig släpandes(då hade jag fått låna kedjegrimskaft så jag ville bara få chans att rycka ner hans huvud)...till slut kom han fram till rampen o luktade på skiten han lämnat där innan...sen fick vi honom att ta några steg för att lukta på den andra högen som han så strategiskt lämnat lite högre upp och till slut kunde vi locka in honom i trailern!!!! :bump:
Då hade både han och jag krigsskador...han hade ett litet sår på benen(naturligtvis omhändertagen!!) och jag hade sträckt ryggen och slagit i knät.
Jag äger en åring som är tusen gånger duktigare än den där killen som är 9år...suck...förstår bara inte varför man inte lastar sina hästar tidigt och lär dem att det inte är farligt.
Jag kan säga att jag var nära att ge upp men idag så kom jag fram till att...nä, den hästen ska jag hoppa med o tävla och han SKA kliva på trailer frivilligt!!! Så nu j-----ar :devil:

Sv: Hoppträning

En bra grej e, att långsamt gå över bommar o cavaletti... jättelångsam skritt o långa tyglar så dom får hålla balansen själva :eek: e dunder medicin... i af för min häst... o resten av stallets ;) pröva så får du se :banana:

Hoppa mycket studs-serier och serier där du varierar långa och korta avstånd.

Markarbete är nog det bästa bommar, studs övningar.. Skritt hoppa kan oxå vara bra "max. 30 cm."
Träna sj oxå på att veta presic vart hindret står dvs. träna på att räkna galoppsprång...
Men det kan även vara så att han är lite slarvig när det är lågt för så va min förra häst, tex. i en l:B så rev han kanske 2 hinder medans han gick felfritt i en L:A ...

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 771
Senast: Vogue
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·
S
Övr. Djur Hej allesammans. Jag är en kanin, en mycket fin kanin säger matte och det är ju klart att jag e ^^,. jag är en korsning med lite...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: vego96
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama