Hopptränar ni samma vecka som ni ska på meeting?

I

Illen

Ja, hopptränar ni era hästar samma vecka som ni ska på meeting.
Jag själv ska tävla lördag och söndag en klass varje dag och undrar om det kanske blir för mkt att hoppträna honom denna vecka? Han är 6 år.

Sv: Hopptränar ni samma vecka som ni ska på meeting?

Jag brukar inte åka på en riktig hoppträning innan ett meeting. Inte heller om det är tävling två helger i rad. Brukar istället träna lydnad på bommar och kavaletti, eller om man känner att "det här måste jag verkligen träna på innan" så kan man fila på det i måttlig dos och inte på så höga hinder.

Ja, inte så mycket och högt, men lydnadsövningar och kollar så att allt funkar.
Sen är det ju lite olika vilken häst man har, vissa kan ju bli lite heta om de inte har hoppat på ett tag innan

Jag hopptränar veckan innan meeting. Min häst blir alldeles för pigg om hon inte hoppat ordentligt. Här gäller det att underhålla hoppningen så det inte blir för roligt. :crazy:

Hon brukar gå bäst när vi tränat ganska ordentligt. Är det tävling flera helger på rad så brukar jag bara underhålla det med lite låga serier och markarbete mellan.

Efter tävling brukar hon få vila från hoppträning i stället.

Det är säkert inga problem för dig att träna imorgon och sedan rida två klasser i helgen. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle bli för mycket.

Hur mycket jag tränar beror helt på hur det ser ut på tävlingsfronten. Är det mycket tävlingar så blir det mindre tränande såklart.
Nu har jag ju ridhus och ridbanor hemma och hinder överallt så det ingår ofta lite bommar/småhinder i min dagliga ridning.

Men till min tränare åker jag som sagt inte och hoppar något stort om det är många stora tävlingar nära inpå varandra.

Min häst hopptränas alltid mer eller mindre, hon blir sjövild annars i första klassen. Bättre att få de nedslagen hemma på träning eller tävling. Vi brukar bara hoppa en 6-7 språng, kanske en 5, 50 så att hon får hoppa upp sig lite, men det beror ju på vilka klasser man skall rida på helgen. Jag brukar mest rida en klass per dag.

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 050
Senast: shebeen
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka